Står Tyskland overfor en truende forsyningskollaps?

0
Illustrasjonsfoto

I et brev til økonomiminister Peter Altmaier (CDU) advarte logistikkindustrien om en «forestående forsyningskollaps» i lys av mangelen på AdBlue utslippskontrollmiddel som kreves for mange lastebiler og busser. Dette skriver Deutsche Wirtschafts Nachrichten.

En landsomfattende flaskehals vil få «dramatiske konsekvenser for rundt 90 prosent av lastebiltrafikken i Tyskland, men også for busser som er avhengige av AdBlue», heter det i brevet fra Federal Association of Freight Transport, Logistics and Disposal (BGL) og Federal Association of Tyske bussentreprenører (bdo). «Kjøretøyene ville faktisk måtte stå stille, siden de ikke lenger kan betjenes uten AdBlue.» Forsyningskjedene ville da være akutt truet, og forsyningen av varer og tjenester til befolkningen ville ikke lenger være sikker. Lokal kollektivtransport, bussturisme og langdistansebusstransport vil også være på tale.

Det tyske økonomidepartementet er også bekymret for mangelen på AdBlue. – Det er for tiden stigende priser der, som også er relatert til energiprisdebatten som helhet, sa en talskvinne fredag ​​i Berlin. Departementet følger denne utviklingen svært nøye. «Selvfølgelig tar vi advarslene og frykten til industrien veldig alvorlig.»

– Vi har en kontinuerlig dialog med næringslivet, fordi spørsmålet om leveringsflaskehalser fortsatt er aktuelt på ulike fronter, sier talskvinnen for departementet. Sammen med relevante avdelinger for samferdsel og miljø samt foreningene vil det bli en diskusjon. ettertraktet.

Logistikkbransjen tilskriver problemene blant annet den kraftige økningen i naturgassprisene rundt om i verden. Det har ført til at produksjonen av ammoniakk som en av råvarene til gjødsel- og AdBlue-produksjonen har blitt kraftig redusert av produsentene fordi det ikke lenger lønner seg. I noen uker nå har AdBlue-prisene økt fra 19 øre per liter ved inngangen til 2020 til 69 øre. Et økende antall transportlogistikk- og busselskaper rapporterte at leveransen var stoppet.

AdBlue er et produkt som brukes i kjøretøy som har avgassrenseanlegg med SCR-teknologi. I dag er teknologien i prinsippet i alle personbiler og tunge kjøretøy med dieselmotorer. AdBlue er, til tross for navnet, en fargeløs væske som består av en blanding av avionisert vann og 32,5% urea.

Forsyningskollaps, eller Versorgungskollaps, er et tema i alle tyske medier for tida. Dette er ikke noe som allarmister påstår, men som idnustri, administrasjon og forbrukere bekymrer seg for. Mange faktorer gjør at den kan komme i nær framtid, ikke minst fordi Tyskland følger en helt urealistisk og sjølskadende energipolitikk. Nå sist ble dette markert ved at Tyskland igjen legger kjelker i veien for gassen fra Nord stream 2.

Les: Midt i energikrisa utsetter Tyskland gassimporten gjennom Nord Stream 2

Forrige artikkelDen merkelige saka om Dr. Jekyll og Mister Gates
Neste artikkelFagforeninga til hæren i Østerrike kaller til megademonstrasjon mot koronadiktaturet 20. november