Det ville være selvmord for General Motors å forlate det kinesiske markedet, skriver den offisielle kinesiske avisa Global Times. Kommentaren kommer på bakgrunn av at Donald Trump nylig beordret selskaper i USA til «umiddelbart å finne alternativer til å handle med Kina».
Hvis selskaper i USA skulle forsøke å følge denne ordren vil de møte betydelige problemer. Et av de selskapene som ville ligge dårligst an er General Motors, fordi det største markedet deres er i Kina.
En gang i tida var det et treffende munnhell som sa at «det som er godt for General Motors er godt for USA». Det er tydeligvis lenge siden.
I 2018 solgte GM 3,65 millioner biler og lastebiler i Kina og gjorde store fortjenester på det. Det er klart større enn GMs salg i US på 3 millioner. Denne grafen fra statista viser svært klart hva problemet til GM vil være.
For GM ville det å bryte båndet til Kina være så godt som selvmord. For Kina, derimot ville det ikke være noe stort problem å erstatte GM med andre bilprodusenter.
Både Kinas hjemlige bilprodusenter og bilprodusenter fra land som Tyskland, Japan og Sør-Korea vil stå fremst i køen for å ta over. Og med god grun, siden Kina er det dominerende bilmarkedet i verden. Hvis vi bare ser på personbiler viser det seg at det kinesiske markedet er like stort som markedet i de ti neste landene på lista til sammen:
Det er mulig Trump tror at han kan gjøre USA «great again» ved å tvinge USAs produsenter til å forlate verdens største marked. Det han gjør er å henge en møllestein rundt halsen på dem og be dem svømme.