Google bruker mest penger på lobbyvirksomhet

0

Nettlesergiganten Google brukte 21.7 millioner amerikanske dollar på lobbyvirksomhet i 2018, som innebærer en økning på 38 prosent på to år. Amazon og Facebook er også inne på topp 20-listen over selskaper som bruker mest på politisk påvirkningsarbeid. Dette skriver CNBC.

Teknologigigantene øser penger inn i lobbyvirksomhet rettet mot lovgivere. Og Google bruker altså mest av dem alle, ifølge en oversikt laget av Center for Responsive Politics.

I 2009 brukte de kun 4 millioner dollar, et beløp som har est opp til det femdoble.

De er også i økende grad gjenstand for kritiske spørsmål rundt sin praksis og markedsposisjon. Nylig kom det fram at justisdepartementet forbereder en antitrust-etterforskning av Google. Samtidig vil den føderale handelskommisjonen se på virksomheten til Amazon og Faceboo.

Den demokratiske presidentkandidaten Elizabeth Warren har foreslått å stykke opp de største teknologiselskapene, på grunn av den store samfunnsinnflytelsen markedsposisjonen og de økonomiske musklene gir dem.

Forslaget er foreløpig ikke noe hun har med seg flertallsmeningen på, i hvert fall ifølge en meningsmåling fra NBC News/Wall Street Journal.  50 prosent sa seg uenig i at oppstykking. Likevel var så mange som 47 prosent positive, så det er ikke utenkelig at Warrens plan kan lykkes på sikt.

I samme meningsmåling sa et solid flertall at sosiale medier bidrar til splid amerikanere imellom, kaster bort folks tid, sprer løgner og urimelige angrep på offentlige personer og virksomheter. Dette samtidig med at folk ser flere fordeler enn ulemper med den nye kommunikasjonsteknologien.

Forrige artikkelAMS-målerne: Hva dreier motstanden seg egentlig om?
Neste artikkelHva driver Norsk Folkehjelp med i Idlib?