Det lite kjente flyfraktselskapet 21 Air i USA har siden januar 2019 gått i skytteltrafikk mellom Miami og flyplasser i Venezuela. Dette skriver det Washington-basert byrået McClathy. De har snakket med analytikeren Steffan Watkins som er ekspert på å kartlegge flybevegelser. Han sier at selskapets fly har gjennomfør nærmere 40 flygninger mellom Miami Interanational Airport og flyplasser i Caracas og Valencia i Venezuela siden 11. januar. Flyene de bruker har en fraktkapasitet på 42 tonn. 5. februar ble en av sendingene stoppet av tollmyndighetere i Valencia og de oppdaget at den var full av våpen fra USA.
McClathys journalister har funnet ut at to av topplederne i 21 Air, nemlig eier og styreleder Adolfo Moreno og direktør for kvalitetskontroll Michael Steinke begge har tilknytning til selskapet Gemeni Air Cargo som drev ulovlig fangetrasport for CIA under det såkalte rendition-programmet der fanger ble flydd i hemmelighet til torturfengsler forskjellige steder i verden.
21 Air har fraskrevet seg ethvert ansvar for den våpenlasten som er blitt avslørt. Selskapet hevder dels at funnet er blitt fabrikert av venezuelanske myndigheter og dels at lasten ikke tilhører 21 Air, men «tredjepart». En gyllen regel når man skal juge er at man må prøve å unngå at ett utsagn slår det andre i hjel.
Det er grunn til å spørre seg om CIAs våpenprogram er i gang igjen, ikke minst fordi den mannen som er satt på for å lede USAs Venezuela-strategi er Elliott Abrams. Det var han som har innrømt at han ledet våpensmuglinga til contras i Nicaragua. Dette var som kjent en del av den hemmelige Iran-contras-affæren der CIA solgte våpen til Iran og brukte inntektene til å støtte contras i Nicaragua.
Vil du bli en av støttespillerne? Klikk her eller bruk konto 9001 30 89050 eller Vipps: 116916