Norske styrker deltar i angrepskrig mot Syria

Den militære ledelsen i Irak melder at en norsk spesialstyrke har rykket inn i Syria for å delta i kamper mot den syriske armeen. Det er nettavisa almasdarnews (AMN) som skriver dette.

Dette bildet illustrerer artikkelen i AMN, men verken kilde eller sted er oppgitt

Den norske styrken skal ha passert grensa ved al-Waleed i det vestlige Anbar. På syrisk side pågår kampene i al-Tanf-regionen. De norske styrkene har rykket inn for å støtte den Free Syrian Army (FSA) mot den syriske hærens offensiv. FSA er en gruppering som støttes av USA.

Fra før av står styrker fra USA og Storbritannia i dette området på tross av protester fra Syrias regjering. Folkerettslig betyr dette at Norge nå deltar i en angrepskrig mot Syria. Dette er fullstendig i strid med FN-pakten og må regnes som en krigsforbrytelse. Ifølge Nürnbergdomstolen er angrepskrig den fremste av alle krigsforbrytelser.

Den syriske hæren har hatt framgang i de sørlige grenseområdene, og det er derfor Norge nå kommer de pro-amerikanske styrkene til unnsetning. Også NRT News, som holder til i irakisk Kurdistan melder om at den norske styrken har gått inn i Syria.

Avisa VG har også meldt om dette og har forsøkt å få en uttalelse fra Forsvarsdepartementet. Der vil man verken bekrefte eller benekte meldinga, men sier at det norske «bidraget» er en del av operasjonen Inherent Resolve.

Det er ikke kommet meldinger om at den utvidede utenrikskomiteen i Stortinget har vært orientert om saka. Regjeringa Stoltenberg etablerte jo den praksisen i 2011 at angrepskrig er noe Norge kan gå til uten behandling i regjering og storting, og regjeringa Solberg følger i de rødgrønnes fotspor.

AMN skriver at den syriske hæren og Hezbollah har hatt store framganger i kampen mot FSA i den siste tida, og tar ssikte på å renske ut disse styrkene for å få kontroll over grensa mot Irak. USA har trappet opp sin direkte deltakelse i krigen mot Syria, og det har kommet flere meldinger om at amerikanske fly har angrepet syriske regjeringsstyrker eller styrker som er lokale til dem.

Los Angeles Times skriver:

The U.S.-led coalition in Syria said in a statement Thursday evening that it had struck “pro-regime forces that were advancing well inside an established de-confliction zone” near the city of Tanf on the Iraq-Syria border.
The border crossing in Tanf is home to a garrison where U.S., British and Norwegian troops have been working for months with a Syrian rebel faction, named the Army of the Revolution’s Commandos. It is intended to serve as a launching pad for a wide-scale attack on the eastern desert province of Dair Alzour, which is largely in Islamic State hands.
Pentagon officials have said the U.S. military would defend its forces if they were threatened in Syria by Assad’s government.

Det er jo slik imperialistmakter begrunner sine angrep, sjøl Hitlers angrep på Polen i 1939 ble begrunnet med “sjølforsvar”. USA skal altså beskytte sine egne styrker inne på Syrias territorium ved å angripe den syriske regjeringshæren. Og denne krigen deltar Norge nå i. Og folkerettslig er det angrepskrig uten noen formildende omstendigheter.

USAs forsvarsminister Jim «Mad Dog» Mattis, sa også at angrepet på de syriske styrkene skjedde i «sjølforsvar» fra USAs side. Dette sa han i en kort kommentar under et møte med den svenske forsvarsministeren Peter Hultqvist. Sverige er som kjent det eneste landet i verden som fører en «feministisk» utenrikspolitikk, og Hultqvist var sikkert i Washington for å fortelle Mattis hva som ligger i det.

Dessverre er situasjonen den i Norge at det knapt nok finnes en antiimperialistisk- eller antikrigsbevegelse. Det er en viktig grunn til at regjeringa Solberg, lik regjeringa Stoltenberg før den, kan delta i angrepskriger. Det er også dette som gjør det så lett for norske myndigheter å knytte Norge så tett til USAs krigsmaskineri og dets angrepskriger som vi nå ser.

I krigen for “en myte”

FSA har i USA vært omtalt som «noe av en myte»:

In reality the Free Syrian Army amounted to little more than “a diverse array of local defense forces, ideological trends, and self-interested warlords. It exercised little real command and control, and had little ability to formulate or implement a coherent military strategy.”

NBC skrev i 2013 at FSA var en hær bare i navnet.

It is made up of hundreds of small units, some secular, some religious – whether mainstream or radical. Others are family gangs, or simply criminals.

I 2015 skrev Robert Fisk at

…the FSA fell to pieces, corrupted, and the “moderates” defected all over again, this time to the Islamist Nusrah Front or to Isis, selling their American-supplied weapons to the highest bidder or merely retiring quietly – and wisely – to the countryside where they maintained a few scattered checkpoints.

FSA er en myte som opprettholdes som et skalkeskjul for USAs intervensjonskrig, og denne myten er det Norge nå går i krigen for.

  30 kommentarer til “Norske styrker deltar i angrepskrig mot Syria

  1. 21. mai 2017 klokka 10:11

    Norge er i krig med Syria. Syria har aldri truet Norge noen gang. Når skal Regeringen Solberg fortelle folket i Norge hva de har iverksatt?

  2. Knut
    21. mai 2017 klokka 10:29

    Bildet kan jeg lett identifisere for deg. Det er fra Afghanistan, i Meymaneh området. Jeg identifiserer det på bakgrunn av avdelingsmerket til soldaten som er PRT’en sitt avdelingsmerke, det norske hovedbidraget i Afghanistan. I og med at det er et illustrasjonsbilde så sier ikke det nødvendigvis noe om sannhetsgehalten i historien. Det er ikke lett å få bilder av spesialstyrkene og utenlandske medier vil vel uansett neppe se forskjellen på spesialsoldater og regulære norske styrker.

    • OTK
      21. mai 2017 klokka 11:04

      Jeg forholder meg til teksten, ikke bildet. Og jeg tror jo ikke soldatene er der på ferie. Klart di er/har vert/blir involvert i krigshandlinger. Det blir et nytt Afganistan.
      Har norske soldater mandat fra stortinget til å krysse grensen til Syria?
      Blir vel fart i sakene nå, når Saudi får nye våpen fra vår kjære onkel.

      • Knut
        21. mai 2017 klokka 11:18

        Var den kommentaren ment til meg? Jeg har da aldri sagt de skal på ferie i Syria? Artikkelen sier at det er uklart hvor bildet er tatt, så jeg skriver hvor det er tatt samtidig som jeg sier at det ikke sier noe om sannhetsgehalten i artikkelen. At de deltar i kamper om de er deployert inn i Syria er det vel ikke noen stor tvil om.

        Når det er sagt så tviler jeg på om det blir noe nytt Afghanistan. Regjeringen er nok godt klar over at de bryter internasjonal lov ved sitt engasjement der, så da kan de ha små spesialstyrker som man ikke vet nøyaktig hvor er eller hva gjør, men å deployere større regulære styrker blir nok et alt for synlig brudd på internasjonal lov til at de vil gjøre det. Med mindre man får et “godt påskudd”, selsagt.

        • OTK
          21. mai 2017 klokka 19:06

          Ja, beklager. Tolket deg dit hen at du stilte i tvil at norske soldater hadde krysset grensa til Syria, på grunn av at bildet ikke er fra Syria.
          Skal ikke gjenta seg. 🙂

  3. SH
    21. mai 2017 klokka 11:51

    Norge deltar nå altså i en ny krig. Det er norske myndigheter som bør informere norsk befolkning om slikt. Isteden må informasjonen hentes fra arabiske nettsteder (slik bla NRK/TV gjorde i går kveld). Og der står det også at Norge er i krig med syriske soldater (fra SAA) og altså ikke i krig med IS (som regjeringen tidligere har sagt var hensikten). Det er umulig å ta opp slike spørsmål med norske myndigheter når de ikke en gang vil innrømme at norske styrker nå deltar i krigføring i Syria.

    Disse norske styrker risikerer å bli utsatt for flyangrep fra syriske flyvåpen og også fra russisk flyvåpen. Dette er en ny situasjon for norske soldater (?). Tenk om norske soldater skulle bli drept av russiske fly i Syria, hvordan vil reaksjonene i Norge da bli?

  4. 21. mai 2017 klokka 13:47

    Norge er i krig.Norske soldater har rykket inn i et fremmed land som aldri har angrepet Norge.Soldatene har heller ikke noe FN-mandat i ryggen.Det argumenteres at soldatene skal kjempe mot IS,men hvis det var tilfelle så burde det heller skje i samarbeid med landets regjering.Norske soldater lærer opp og kjemper sammen med soldater som ønsker å styrte landets lovelig valgte regjering.Motivet for disse er at det sekulære styret skal erstattes med et ekstremt jihadiststyre basert på sharialover.Kanskje litt mindre ekstremt enn IS,men det endrer lite.Er dette virkelig Norges oppgave.En ting er at Syria vil ødelegges,men konsekvensene for Norge kan også bli svært alvorlige.I en event. storkonflikt har Norge nå definert seg som en versting og en angriper sammen med USA og UK og sjansen for at Norge vil bli en krigsskueplass øker definitivt.Videre har den gruppen Norge støtter et uttalt mål om verdensherredømme.Alle som kjenner wahhabismen vet det..
    Egentlig burde bel både Erna Solberg,Børge Brende og Ine Mare Eriksen stilles for riksrett .Det for å gå til krig uten mandat fra Stortinget og FN.

  5. Tore Alfhild
    21. mai 2017 klokka 14:45

    “Det er norske myndigheter som bør informere norsk befolkning om slikt.”

    Det er norsk befolkning som bør gi norske myndigheter mandat til slike oppdrag, før informasjons-spørsmålet overhodet er oppe til diskusjon, hvis Norge skal kunne bestå som et demokrati også i fremtiden.

    “Tenk om norske soldater skulle bli drept av russiske fly i Syria, hvordan vil reaksjonene i Norge da bli?”

    Det vil vi nok aldri få vite. Så lenge det norske oppdraget er hemmelig må soldatene også sees på som leiesoldater, og de som evt. dør i kamper vil nok offisielt ha omkommet på en ski-ferie i alpene e.l.

  6. 21. mai 2017 klokka 15:03

    Har de norsktrente terroristene blitt en del av Free Syrian Army? New Syrian Army gikk som bekjent i oppløsning i desember 2016. Solberg-regimet gjentok og gjentok i forbindelse med at 60 spesialsoldater skulle trene terrorister som enten hadde desertert fra den syriske hæren eller FSA at disse ikke skulle ‘få lov til’ å angripe syriske soldater. Altså terrorister som har samme agenda som Norge- nemlig å styrte Syrias president- lovlig valg i en suveren stat, skulle ikke få lov til å kjempe mot dem som kjemper mot Norge og terrorgrupper…Nå viser det seg at de får lov allikevel…At det er så vanskelig for den syriske hæren og allierte av den, å bekjempe terrorister er bl.a. fordi de er så godt trente. Bidraget fra Norge med 60 spesialsoldater forklarer noe.
    I går ble flere syriske soldater tatt til fange av FSA – bildene som ble lagt ut på nettet viser soldater som er blitt torturerte

    • Torgeir Salih Holgersen
      21. mai 2017 klokka 18:38

      Gruppa som norske spesialsoldater “trener” (altså kjemper med) kalles nå Maghawar al-Thawra; Revolusjonsbataljonen, og er knytta til Free Syrian Army. Et annet interessant trekk ved de seineste dagenes utvikling, er at det har vært betydelige internkamper i Øst-Ghouta nær Damaskus mellom rivaliserende opprørsgrupper. Der har hovedstriden vært mellom Saudi-støtta salafistiske Jaish al-Islam på den ene sida, og en allianse av en FSA-tilknytta gruppe og Hayat Tahrir al-Sham, det som tidligere ble kalt Nusrafronten, altså al-Qaida i Syria. Opprørskoalisjonen som norske soldater trener og kjemper sammen med, er altså direkte alliert med al-Qaida i andre områder i Syria.

  7. Olav Boye
    21. mai 2017 klokka 16:01

    Den norske styrken skal ha passert grensa ved al-Waleed i det vestlige Anbar. På syrisk side pågår kampene i al-Tanf-regionen. De norske styrkene har rykket inn for å støtte den Free Syrian Army (FSA) mot den syriske hærens offensiv. FSA er en gruppering som støttes av USA. Fra før av står styrker fra USA og Storbritannia i dette området på tross av protester fra Syrias regjering. Folkerettslig betyr dette at Norge nå deltar i en angrepskrig mot Syria. Dette er fullstendig i strid med FN-pakten og må regnes som en krigsforbrytelse. Ifølge Nürnbergdomstolen er angrepskrig den fremste av alle krigsforbrytelser.

    Dette er klar tekst, Norge bryter FN-pakten og folkeretten. Norge utfører ennå engang krigsforbrytelser, ved å støtte terrorister som angriper det sjølstendig Syria. Er det ingen i Stortinget som reagrer på dette? I det forrige Stortinget hadde alle representantene blod på sine hender, – de aksepterte NATOs terrorboming i Libya hvvor norske bombefly drepte hundrevis av uskyldige mennesker. Ingen tar ansvar for ugjerringene. Det er en skam for Norge. Jeg oppfordret velgerne til å ikke stemme på de partiene som ikke tar avstand fra og går inn for en klarlegging av ansvarsforholdet i det som høyest sannsynligvis er nye krigsforbrytelser.

  8. Torgeir Salih Holgersen
    21. mai 2017 klokka 16:30

    Regjeringa bryter her eksplisitt med det folkerettslige grunnlaget for utplasseringa av norske instruktører, jamfør departementets egen juridiske avdeling. Jeg siterer: “8. Det folkerettslige grunnlaget omfatter ikke maktbruk mot andre grupper (enn IS) eller Assads styrker. Det anses ikke i dagens situasjon å foreligge et folkerettslig grunnlag for maktbruk mot Assad-regimets styrker, ei heller andre aktører.” http://vgc.no/uploaded/vgdesk/filer/2016/fd-is-folkerett-mai-01.pdf

  9. Øystein
    21. mai 2017 klokka 17:23

    Russiske spesialstyrker og fallskjermjegere i Syria for å bistå regimet og kjempe mot IS og deres allierte: http://www.veteranstoday.com/2017/05/21/russian-special-forces-to-thwart-trumps-moves-in-southern-syria/

    Det tårner seg opp, og vestlige psykopatiske ledere tåler ikke motstand eller nederlag. Snart kommer vel norske soldater hjem i kiste…

  10. 21. mai 2017 klokka 18:51

    Det er bare å ta av seg hatten for det opplysningsarbeidet Pål Steigan bedriver. Tilsynelatende på egen hånd gjør han den jobben NRK, TV2 og avisene ikke gjør.
    For øvrig synes jeg noen – helst noen med juridisk og folkerettslig kompetanse – bør politianmelde regjeringen for å ha igangsatt en folkerettsstridig og kriminell angrepskrig. Kanskje vil en politianmeldelse tvinge massemedia til å ta tak i saken?

  11. 21. mai 2017 klokka 19:48

    Er det riktig som det oppgis i Al-Masdar at det er Free Syrian Army (FSA) som er i virksomhet her? Er det ikke New Syrian Army?

    • Torgeir Salih Holgersen
      22. mai 2017 klokka 12:26

      New Syrian Army finns ikke lenger formelt, men gruppa som tidligere het dette, omtales som Maghawir al-Thawra. Både NSA og MaT er del av Free Syrian Army, som er en paraplyorganisasjon.

  12. ragnhild
    21. mai 2017 klokka 21:21

    Takk, nok engang er det Steigan.no (med kommentatorer) som stikker avgårde med prisen for hederlig informerende info. Kvitterer med denne kommentaren på M.O.A. (nr. 180 and… something through 18-21 may):

    reports of Norwegian troops crossing in to Syriana
    how sad norway blackmailed
    sovreign wealth fund in the hands of tel aviv and the city of london.
    how many jeffrey epstein islands do the cia,mi6 mossad run capturing so many on an industrial level.
    these video audio and jpeg informational clips must be sick and twisted indeed. (norsk referat fra msm-legger jeg til)
    anders brevik he or she or computer sim on an island and blowing up a town 2 places at once
    what was that about final capture or just tavistock trauma.
    everyone in positions of power captured owned.
    norway joins the the rabbi and the temple masonics of temple london bringing jerusalem and a rothschild central bank to the syriana

  13. INK
    22. mai 2017 klokka 13:28

    Støtt opprop mot norsk militær deltagelse i Syria: http://www.norgesfredsrad.no/opprop-norge-syria/

    • ⒶF
      22. mai 2017 klokka 18:41

      Bare på FB? Virker lite gjennomtenkt å ekskludere folk fra å støtte en så viktig sak ved å insistere på at man må bruke et bestemt sosialt medium, da i særdeleshet Facebook, som bidrar så sterkt til endring og rasering av det åpne, flate internettet. Og jeg hadde ikke registrert meg som bruker der om det så sto på min ene stemme for å unngå nukleært ragnarokk pr. omgående. Dersom det er en lenke der til å signere uten FB, beklager jeg og ber om hjelp til å se hvor den er.

      • Torgeir Salih Holgersen
        22. mai 2017 klokka 19:43

        Helt enig. Jeg er heller ikke på Facebook, av prinsippielle grunner. Dermed er jeg ekskludert fra å kunne skrive under. Det å ensidig velge Facebook som plattform er både prinsippielt galt og taktisk dumt.

      • INK
        22. mai 2017 klokka 19:48

        Jeg er helt enig med deg i at det er svært uheldig at dette oppropet bare kan støttes av folk som bruker Facebook. Jeg har selv ikke FB-konto (stritter fortsatt imot der), og ergrer meg også over dette. Jeg foreslår å sende en hyggelig e-post til Norges Fredsråd – som vel står bak kampanjen, om jeg forstår rett – og spørre hvordan vi som ikke er FB-brukere likevel kan støtte denne viktige saken/oppropet: post@norgesfredsrad.no

      • ⒶF
        22. mai 2017 klokka 22:37

        Godt å se at vi er fler. At kampanjer flest i dag kun foregår på FB er jo fordi vi tenkes på som et marginalt mindretall, eller vi tenkes knapt på i slike sammenhenger i det hele tatt av alle dem som har flyttet inn der på fast basis. Det er liksom “der alle er”, synes man å mene, FB er blitt nærmest synonymt med internett for mange, og det viser tydelig hvilken effekt det kan ha at en plattform blir så stor; selv de mer oppegående og engasjerte blir på en måte fanget i FB-bobla. Som så mye annet ved Facebook er det en selvforsterkende mekanisme. Vi får se hvor stor takhøyden blir i den bobla etter hvert.

    • ⒶF
      22. mai 2017 klokka 18:49
  14. FR.ED
    23. mai 2017 klokka 12:13

    Forsvarsministeren sier at “selvforsvar” er den norske legitimeringsgrunnen i det norske soldater gjør.

    I følge AMN 20.mai så sprengte IS to kommunikasjonstårn ved grensestasjonen til Irak nær Al-Tanf grensepasseringen. De norske styrkene har angivelig brukt samme grensepassering til å gå inn i Syria.
    Hvis det er dette de har brukt som argument for å gå inn i Syria, så er det tynne greier.

    Southfront.org skriver at USA støttede militanter nå har erklært offensiv mot Syriske styrker og dets allierte i noe som kalles operasjon “Desert Volcano”. Spørsmålet Søreide bør svare på er om de norske styrkene er en del av operasjon “Desert Volcano” (i tillegg til hva de gjør inne i Syria?).

  15. Ullern
    24. mai 2017 klokka 20:50

    “Norske styrker deltar i angrepskrig mot Syria”

    Direkte skammelig. Angrepskrig på de svakeste, som ligger nede. Til hele Norges ære.

    Og igjen i direkte strid mot Grunlovens § 25, som sier: “Landvernet og de øvrige tropper (…) må aldri uten Stortingets samtykke brukes utenfor rikets grenser.”

    Grunnloven er brutt, igjen – som i Libya-katastrofen. Der medvirket regjeringens tre ansvarlige ministre – Stoltenberg, Støre og Faremo – til offisielt minst 50.000 drepte. Norske F-16 slapp visstnok 678 bomber, mest på måfå, slik det viste seg – i tettbygde strøk og sånn. Vakkert og høylydt utført menneskeofring, for våre olje-forretningsforbindelser i USA-NATO. Helt sykt.

    Vi, folk, må kreve at de dødelige grunnlovsbruddene fra regjeringene opphører, at Kontroll–og-konstitusjonskomiteen fyller oppgaveforpliktelsene sine til at “Mest grunnleggende skal Stortingets kontroll med regjeringen hindre vilkårlighet og maktmisbruk, f.eks. i form av lovbrudd, men også positivt sikre at Stortingets intensjoner oppfylles. ” https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Komiteene/Kontroll–og-konstitusjonskomiteen/
    – og AT DE ANSVARLIGE STILLES TIL ANSVAR på noen måte, ihvertfall slik at de stygge presedensene stoppes -, fra å telle i tenkingen.

    Hvis ikke står vi i den heller udemokratiske og sinnssyke situasjonen at noen få politikere kan rotte seg sammen og starte krig mot andre land i skjul – på hele Norges vegne og regning. – Det blir jeg ikke med på.

Legg inn en kommentar