Lokførerstreiken trappes opp

3

Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) er i streik fra 29. september 2016.

– Vi aksepterer ikke dumping av lokførernes utdanning. Vi må sikre at våre medlemmer kan frakte passasjerene trygt fram. Derfor er vi i streik, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF). Dette skriver forbundet på sine nettsider.

– Vi må ha en nasjonal standard. NSB har vist i meklingen at de ikke har tenkt å ta dette ansvaret, sier Rolf Ringdal.

Hans eneste forklaring på hvorfor NSB og datterselskapet CargoNet setter seg på bakbeina, må være planer om å undergrave dagens utdanning.

– Hvis ikke burde det vært uproblematisk å skrive under på en avtale hvor fagkunnskapen til lokførere sikres, sier Rolf Ringdal.

Fra 5. oktober trappes streiken ytterligere opp. NLF skriver:

Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) og LO Stat trapper opp streiken mot dumping av lokførernes utdanning. Fem nye lokførere i CargoNet går ut i streik onsdag 5. oktober.

NSB-eide CargoNet har forsøkt seg på dumping av lokførernes utdanning. Statens Jernbanetilsyn leverte i august en knusende rapport over CargoNet, etter at NLF varslet tilsynet.

I rapporten konkluderer Statens Jernbanetilsyn:

  • «Kravene som stilles for å være opplæringssenter for en omfattende undervisning av førere som ligger til grunn for sertifikat er ikke oppfylt»

– Det skal være trygt å kjøre tog. At ansatte kjemper for en god utdanning, mens NSB og CargoNet holder igjen, er ikke bare underlig. Det er sjokkerende. Sikkerhet er ikke noe du prater deg til. Sikkerhet er noe du jobber aktivt fram. Blant annet ved skikkelig opplæring av lokførere, sier forbundsleder Rolf Ringdal i NLF.

Lokførerne står i første rekke i en klassekamp som dreier seg om langt mer enn lønn og arbeidsvilkår. Det hadde vært viktig nok i seg sjøl. Men her handler det også om sikkerhet og nasjonal kontroll. Globalistene går til ytterligheter når det gjelder å ødelegge landet. Nå har lokførerne tatt opp kampen på et strategisk viktig felt. De fortjener all støtte de kan få.

Les også: NSB-ansatte får tilbud om jobb i India og Polen i stedet.

 

KampanjeStøtt oss

3 KOMMENTARER

  1. Med det tempoet jernbanerelatert utbygging foregår i Norge må du jo isåfall snakke om i år 3000.

    Selve streiken er mot sosial dumping. – Arbeidsgiver ønsker en lett og enkel «opplæring» med minimal kompetanse som på sikt er et ledd i å dumpe yrket. Noe NSB allerde har prøvd seg på i cargonet som er godstog-selskapet til NSB.
    Denne opplæringsplanen var så elendig at den ble stoppet av statens jernbanetilsyn. Det sier jo sitt når man ikke engang bryr seg om sikkerhet lengre i den evige jakten på profitt.

    Streiken handler også om at man skal ha 100% faste stillinger, og ikke det som er arbeidsgivers drøm om bemanningsbyrå der man tilbys kanskje 60% fast stilling, og resten som ringevikar når det passer arbeidsgiver. – M.a.o. at man må stå med lua i hånda. Er det virkelig sånn man vil ha det i fremtidens Norge for den vanlige arbeidstaker?

    I tillegg ønsker arbeidsgiver utstrakt bruk av såkalte «delte dagsverk». – D.v.s. at man har to arbeidsperioder på en dag med et langt opphold på mangfoldige timer i mellom.

    Så egentlig streiker ikke lokførerne for noe de vil ha.
    De streiker for noe de ikke vil ha. – De vil egentlig bare ha tariff-festet sånn de har det i dag.
    Det synes jeg ikke er for mye forlangt.

    Grunnen til at det ønskes tariff-festet er ikke for at fagforeningen skal ha makt som konserndirektøren i NSB hevder.
    Det er fordi storting og regjering ikke ønsker å lage en lovfestet opplæring for lokomotiv-førerene på lik linje med det som er for f.eks førerkort-gruppene. – Alle som har førerkort vet antakelig at førerkort og forøvrig alt som har med kjøretøy å gjøre er en pengemaskin for staten. – Når det gjelder tog ønsker man tydeligvis en helt annen kurs.
    Hvis det ikke finnes noen sånne retningslinjer eller krav, så kan jo arbeidsgiver styre showet selv etter forgodtbefinnende.

    På toppen av alt sammen så har Flytoget og noen av de andre godstog-aktørene godtatt og tariff-festet dette som NSB er så i mot.
    Hvorfor skal da NSB slippe egentlig? – Samferdselsministeren har jo sagt at ingen aktører i de fremtidige anbudene skal ha noen fortrinn fremfor andre. Alle skal konkurrere på lik linje. Han har t.o.m. fremhevet at NSB ikke skal ha noen fordeler. – Men NSB prøver nå altså å snik-innføre et fortrinn som skal gå på bekostning av sikkerheten for de reisende. Noe som er bevist i det jeg skrev over i tilfellet med cargonet. – Ja, så kynisk kan man altså være.
    Konserndirektøren i NSB har egentlig et veldig stort forklaringsproblem. – Kommer han seg ut av dette med masken i behold burde han jo bli kåret til tidenes illusjonist.

    Streiken burde være interresann for enhver egentlig. – For hvis dette går a.givers vei, hvem er da neste yrke ut på kapitalismens ofrings-alter?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.