Thanksgiving – en falsk historie og et markant kræsj!
Hver fjerde tordag i november feirer USA-amerikanerne det de kaller Thanksgiving. Feiringa er basert på en mytisk historie om de første pilegrimene som feiret at de hadde overlevd den første harde tida og at de hadde fått hjelp til å overleve av Wapoanoag-indianerne. Den virkelige historien er langt mer brutal enn som så.
Først og fremst er Thanksgiving en hemningsløs forbrukerfest med enorme kalkunmåltider, shop-till-you-drop-forbruk, falsk familieidyll og en hyllest til God’s own country. Det oppstår hvert år absurde scener for folk river tilbudsvarer ut av handlekurvene til hverandre på Walmart.
USAs økonomi er tradisjonelt svært forbruksdrevet. Derfor bruker økonomene omsetninga denne siste helga i november som en målestokk på den økonomiske situasjonen. Og handelskapitalen bruker den til å pusje enda flere produkter folk kanskje eller kanskje slett ikke har noe behov for på dem.
Thanksgiving 2014 må ha vært en skuffelse for begge parter. Økonomene har lenge påstått at «nå går alt så meget bedre», og Walmart, Sears og resten av kjedene som kontrollere mesteparten av varehandelen i USA hadde håpet på å komme ut av en nokså dyster situasjon.
Så ble det hele en gigantisk flopp! På tross av at kjedene la ut tilbudene ekstra tidlig og satset tungt på markedsføring gikk salget ved Thanksgiving ned med 11% fra $57,4 milliarder til $50,9 milliarder. Noen i bransjen prøvde å skylde på at online-salget hadde tatt over noe fra varehusene, men fakta viser at online-salget gikk ned med 10,2%.
Fylt opp med fiktive penger fra The FED går børsene fra rekord til rekord. Men den faktiske situasjonen i USAs industri er helt annerledes. Nå har også forbrukerne vist i praksis hva de mener om situasjonen i økonomien. Det sier mer enn mange artikler fra Wall Street-pressa.