I Schnöggersburg skal EU trene på å knuse folkelige opprør

25

Har du ikke hørt om byen Schnöggersburg, sier du? Ta det med ro – inntil videre – det hadde ikke jeg heller, enda jeg har vært like ved den et par ganger. Byen er nemlig ingen by, men et militært treningsfelt der Bundeswehr og andre EU-hærer skal trene seg på å slå ned folkelige opprør. De 0,01% som hersker over oss har åpenbart en stor angst for at det i framtida ikke vil være nok å satse på manipulerte valg og en systemlojal presse. De regner med opprør som kan true makta deres – og da er det greit å trene på å knuse opprør.

Modell av Schnöggersburg
Modell av Schnöggersburg

520 bygninger, egen T-bane og ingen innbyggere

Treningsbyen med det lite velklingende navnet Schnöggersburg bygges nå ut i et området som på kartet er ført opp som Vogelschutsgebiet – fuglereservat, og det ligger fem mil nord for byen Magdeburg i det som en gang var DDR. Der bygges det nå en by, eller en bykulisse, på 1,5 x 2,5 kilometer som skal romme 520 bygninger, gater, veier, T-bane, industriområde, en 22 meter bred elv og til og med en moské som også kan gjøres om til kirke. Det skal bygges skoler, et slott og et kasino. Og det hele bygges bare for militær trening. Kampen mot sosiale opprør må være så realistisk som mulig.

I første byggetrin ble det investert 62 millioner euro i denne øvingsbyen, i neste omgang skal det schnöggersburg kartbrukes ytterligere 35 millioner. Hele anlegget skal stå ferdig til 250 treningsdager i året i 2017, men allerede i 2015 vil Bundeswehr begynne å øve der.

Frykter opprør

I to studier fra European Institute for Security Studies med tittelen Urban Violence and Humanitarian Challenges og What ambitions for European defence in 2020? advares EU-eliten om faren for økt sosial uro:

Djuptgående ulikhet når det gjelder økonomiske, politiske og sosiale ressurser … forverres av globalisering og nyliberale prosesser. … Vi står overfor økende, eksplosive spenninger i de fattigste lagene av befolkninga.

I følge den sistnevnte rapporten vil EUs militære styrker blant annet få til oppgave å «beskytte de globalt rike fra spenninger og problemer som kommer fra de fattige» (side 69). Denne delen av rapporten er skrevet av Tomas Ries, lektor på Försvarshögskolan i Sverige og rådgiver for Carl Bildt.

Tyske Bundeswehr (dvs. Forsvaret) har gjort en studie av hva konsekvensen av synkende oljeproduksjon vil kunne bli for politikk og økonomi i verden. (Peak oil – Sicherheitspolitische Implikationen knappe Ressourcen). Utrederne ser for seg at fall i oljeproduksjonen vil føre til at viktige samfunnsfunksjoner og kanskje hele stater vil kollapse. Helt eller delvis sammenbrudd i samfunnets nøkkelfunksjoner kan skape «rom for ideologiske og ekstremistiske alternativer til dagens regjeringssystemer.». Dette kan igjen føre til åpen konflikt.

Bundeswehr trener på innsats i en by
Bundeswehr trener på innsats i en by

Skal trene på å slå ned opprør i byer

Det er i dette perspektivet både Tyskland og EU ser det som viktig å trene militære avdelinger til å operere i byer. De ser for seg sosiale opprør på grunn av fattigdom, raseri mot de rike og sammenbrudd i samfunnsfunksjonene. Og da må militære styrker være trent til å ta kontrollen og slå ned opprøret.

Åtte EU-land har gått sammen om å opprette European Gendarmerie Force, som er en av de enhetene som kan komme til å delta i å slå ned opprør. Foreløpig er styrker derfra bare blitt brukt i Bosnia, Haiti, Afghanistan og Den sentralafrikanske republikk, men den kan også brukes i EU-landa. Det er en militarisert politistyrke som kan settes inn på oppdrag fra EU, NATO eller ad hoc-koalisjoner, som det heter på styrkens hjemmeside.

Treningssentret i Schnöggersburg vil bringe Tysklands og EUs evne til å slå ned sosial uro og opprør opp på et helt nytt nivå. Der vil man trene opp 20.000 soldater i året og det vil bli det største militære treningssentret i Europa.

Gamle sosialister har sluttet å tro på revolusjonen, men det har tydeligvis ikke den politiske og militære eliten. De har skjønt at den ekstreme ulikheten i verden og de kommende økonomiske, økologiske og sosiale krisene vil utløse opprør. Og de forbereder seg på å slå dem ned.

 

PS: En leser tipset meg på at det naturligvis også er en rivende utvikling av militært utstyr til bruk i de kommende bykrigene. Svenske Saab spiller en viktig rolle der. (Se side 12 – 22 i denne pdf-en.)

Les også:

Krise, opprør, undertrykking

Elitene frykter opprør og revolusjon

 

 

 

 

 

 

KampanjeStøtt oss

25 KOMMENTARER

  1. Det ser ut til at 0,01%erne snakker mye om og legger planer for en ressursknapp framtid, mens de bruker mediene til å lulle folk inn i en søvndyssende likegyldighet eller uvitenhet, hvor de som tar opp disse spørsmålene, slik som du, blir avfeid som noen «raringer».

    Tverberg har en fin analyse, som alltid: http://ourfiniteworld.com/2014/12/29/how-increased-inefficiency-explains-falling-oil-prices/

    De siste årene har vi sannsynligvis benyttet det meste av de teknologiske effektivitetsmulighetene for utvinning av ressurser, for å kompensere for en synkende ressurstilgang. Fra nå av vil ressursutvinning bli mindre og mindre effektivt, ny teknologi vil nok i veldig liten grad kunne kompensere for dette. Skal man da kunne opprettholde akkumulasjonsprinsippet i kapitalismen vil det nødvendigvis si at noen, etter hvert svært mange, vil måtte få en mindre andel av ei krympende kake.

    Dette vet selvsagt de på toppen, de vet utmerket vel at dette vil føre til opptøyer, og de vet at kan de ikke møte disse opptøyene vil systemet deres bryte sammen.

    Jeg tror allikevel ikke at de forbereder seg på dette av ond vilje. Sannsynligvis mener de at deres system er det beste og eneste realistiske. Trolig mener de også at den teknologiske utviklingen en dag vil føre oss til Singulariteten, som de mener kun kapitalismen vil kunne bringe oss fram til. Når vi Singulariteten tror de at menneskeheten er frelst, og at de, ved å holde fast på systemet, har frelst oss.

    Tross alt er 0,01%erne ei religiøs sekt, som tror på framskrittet og Singulariteten som endemålet, det nye Jerusalem. De er en fanatisk sekt, som kan ta i bruk alle midler for å «lede» menneskeheten til frelsesmålet.

    De som ikke tror dette, les den siste boka til JMG.

    – After Progress. Reason and Religion at the End of the Industrial Age: http://www.newsociety.com/Books/A/After-Progress

  2. Voldelig revolusjon støttes i dag av USA og NATO. (Ukraina) Når den rettes mot dem selv er jo det en annen ting.
    Minner om at det var stille. Mest som en sovende landsby like før den franske revolusjon brøt ut. At tiden er svanger med revolusjoner syntes opplagt. Den kommer vel som Julekvelden på kjerringa. Ellers er jeg ikke enig i at maktmenneskene ikke er onde. Den som ikke er blind må da se hva høyresida gjør mot syke, fattige og gamle. Dette er etter mitt skjønn ren og skjær ondskap!

    • Det ser mer og mer ut som om det vil bli en implosjon, kanskje mer enn en eksplosjon. Systemene vil klappe sammen og gå i oppløsning. Så kan det bli vold, mye vold. En fornuftig revolusjonær strategi vil være å bygge så mye alternative strukturer allerede før implosjonen at man er i stand til å organisere samfunnet på en alternativ måte før det går helt i oppløsning. Alternativt kan det bli veldig stygt.

      • Jeg har før kalt deg Skandinavias svar på JMG, og her er du helt på linje med ham, kanskje med unntak av at JMG virker svært anti-politisk og kanskje ikke vil hatt særlig forståelse for eller tro på IGD (InnGruppe-Demokratiet).

        Neste år tenker han å gå bredt inn på hva vi tross alt kan gjøre: http://thearchdruidreport.blogspot.no/2014/12/waiting-for-sunrise.html

        “To return to the metaphor that opened this post, that first slight shift of sunrise north along the horizon from the solstice point, faint as it is, is a reminder that winter doesn’t last forever, even though the coldest nights and the worst of the winter storms come after that point is past. In the same way, bleak as the immediate prospects may be, there can still be a future worth having on the far side of the crisis of our age, and our actions here and now can further the immense task of bringing such a future into being. In the new year, as I continue the current series of posts on the American future, I plan on talking at quite some length about some of the things that can be done and some of the possibilities that those actions might bring within reach.”

        Ja, det kommer en implosjon. Jeg synes Tverbergs illustrasjon på økonomien i siste blogginnlegg er meget talende: https://gailtheactuary.files.wordpress.com/2014/06/leonardo-sticks-dome-01-b.gif?w=640

        Det er ikke mange stikkene man kan ta bort før det hele imploderer.

        Forresten, jeg lenket nettopp dette til en annen større norsk blogger, som meinte det hele er reint konspirasjonsvås: http://dekodet.blogspot.no/2014/12/den-teknologiske-jesus.html

        «Øyvind, jeg lar kommentaren din stå, selv om den lener seg i overkant mot en konspiratorisk tenkning som vi for tiden finner hos Steigan og enkelte andre med lang fartstid i ML-bevegelsen.»

        • Fikk ikke med alt:

          «Øyvind, jeg lar kommentaren din stå, selv om den lener seg i overkant mot en konspiratorisk tenkning som vi for tiden finner hos Steigan og enkelte andre med lang fartstid i ML-bevegelsen.

          Synspunkter på teknologieffektivitet er ikke tema for denne bloggen, selv om de i og for seg er interessante nok. Påstander om at myndighetene i demokratiske land planlegger å knekke legitime politiske opprør med våpen i hånd, er et ekko fra 70-tallet som jeg hadde håpet vi var kvitt, men som tydeligvis henger igjen hos de vanlige mistenkte.»

          Jeg vet ikke helt hva Bjørn mener med «legitime», men det blir vel stadig smalere hva som defineres som legitimt av myndighetene. Mener du skrev noe om at dette har blitt kraftig innskrenket i land som Spania, typisk nok der arbeidsledigheten er størst. Vil vi se noe lignende her hvis fallet i Norsk økonomi fortsetter?

          • Har ikke denne Bjørn fulgt med i timen? Har han ikke hørt om Snowden, NSA, de spanske drakoniske lovene, NATOs unntaksplaner osv. osv.? Og hvilke av mine kilder mener han rapporterer feil. Det er jo Der Spiegel og diverse rapporter utarbeidet for EU. Har han noen argumenter, eller bare skjermer han sine illusjoner om den rene borgerlige demokratiet? Skjermer dem mot å bli påvirket av virkeligheten?

  3. @Øivind, det de gjør er selvsagt ondt. Men jeg tror alle som får for mye makt blir onde, da makt korrumperer. Derfor er jeg for hva Steigan kaller kommunisme 5.0 og Bongard kaller selveierdemokratiet, slik at makta fordeles mest mulig jevnt utover hele samfunnet, og nærmest mulig de som berøres.

    Ellers er vekst, kapitalisme og teknologi tett vevd inn i hverandre i dagens rådende fremskrittsreligion. Denne troen begynner nok å falme noe blant fotfolket, men jeg tror den står meget sterkt hos elitene. Så jeg tror de ser seg som de utvalgte for å bringe menneskeheten til Singulariteten eller den endelige frelse, det nye Jerusalem i fremskrittsreligionen. Men som sagt, boka til JMG slippes i februar, så les denne.

    Av mennesker som ble reddet fra singularitetskulten dette året finner vi Eivind Berge, som har gitt uttrykk for at han hadde en dyp tro på Singulariteten og fremskrittet. Uten at jeg vet det sikkert tror jeg at han kom over skriveriene til Tverberg, Greer etc. gjennom min blogg, i så fall er jeg stolt over å ha vært med å redde en sjel dette året. Det gleder meg også at han nå går i tet for å avsløre denne meningsløse og destruktive troen.

    Det nytter å kjempe! Selv opplevde jeg noe underlig i våres. Min blogg lå på ca 3000 sidevisninger per måned, men så plutselig fikk den over 12000 sidevisninger fra Kina og India. Etter dette virker det som om den har klatret på Googles søkemotorer, slik at den nå stadig ligger oppunder 10000 sidevisninger. Veldig lite i forhold til Steigan.no, men morsomt. Kanskje har jeg vært med å redde flere fra singularitetskulten, i land som Kina, India, ja hele verden?

  4. Ei merkleg haldning nokre på venstresida har. Dei fabulerar sjølve om eit kommunistisk opprør, Og kritiserar Politiet, medan dei og ropar på eit Politi som skal stogge høgreekstreme.

    • Du må lese tekst bedre, bygdis. Jeg har ikke foreslått å sett politiet inn mot de høyreekstreme. Jeg mener de må knuses i debatt og politisk kamp. Og det er vel knapt noen på norsk venstreside som fabler om «et kommunistisk opprør». I likhet med de 0,01% så tror jeg at folk vil komme til å gjøre opprør mot pengeveldet, og det vil de gjøre uansett hva de kaller seg politisk. Så mener jeg at den eneste humane løsninga på kapitalismens sammenbrudd er det jeg kaller Kommunisme 5.0, og det handler ikke om vold i det hele tatt, men om menneskelig frigjøring og samarbeid.

  5. Til Øyvind Holmstad. Det er faktisk ulovleg å berre ta næringsverksemder frå eigerane. Grunnlova (og Politiet) vernar om retten til å eige næringssverksemder. Dersom staten skal ta desse så er det strenge krav til det. Om betaling mm. Korleis vil Bongard og Steigan løyse dette?

  6. Jeg fikk lyst til å re-poste en gammel kommentar hvor jeg går mer i dybden av fremskrittstroen og Singularitetens betydning i endetiden av den industrielle sivilisasjon. Denne kunnskapen har jeg fått gjennom å følge JMG sin essayserie om fremskrittets mytologi, som han nå altså har bearbeidet og utgitt i bokform. Denne mytologien vil jeg tro danner grunnlaget for 0,01%ernes verdensbilde, og det vil ikke forundre meg om de ser seg selv som en form for ypperstepresteskap for denne troen. Jeg er overbevist om at de ser det som sin rolle å lede menneskeheten fram til Singulariteten, og at de oppriktig mener kapitalismen er eneste vei til frelse.

    Her er min kommentar:

    Et eksempel på hvordan kristendommens og fremskrittstroens lineære virkelighetssyn sammenfaller, er Singulariteten. I fremskrittstroen har Singulariteten overtatt plassen for Guds by, eller det nye Jerusalem, slik dette ble utviklet av Augustin.

    Grunnen til at Augustin skrev boken «Guds by» var fordi folk begynte å stille spørsmålstegn ved kristendommen, da de så hvordan Romerriket knirket og raknet i sømmene. Derfor måtte Augustin flytte trosperspektivet vekk fra det dennesidige og over til det hinsidige, for at folk skulle holde fast på kristendommen. I motsetning til Konstantin, som antok den kristne tro etter seier på slagmarken.

    Nå som den industrielle sivilisasjon rakner i sammenføyningene har Singulariteten overtatt rollen Guds by spilte i kristendommen. Parallelen er helt åpenbar, samme hvor mye økosystemene kollapser, klimaet kollapser og kaoset tiltar, holder vi ut disse lidelsene uten å miste troen på fremskrittet, vil til slutt Singulariteten åpenbare seg, menneskehetens frelse og troens fullbyrdelse.

    Mennesket, eller «Man» på engelsk, er her Gud. Mennesket med stor M. I fremskrittstroen er Mennesket opphøyd til Gud, det er vi som skal fullbyrde fremskrittet gjennom teknologien. Så teknologioptimismen er langt mer enn en optimisme, den er fundamentet for fremskrittstroen, veien til Singulariteten.

    I fremskrittstroen har frigjørelsen fra gravitasjonen, symbolisert med måneferdene, overtatt for Kristi himmelfart.

    Presteskapet er vitenskapsmennene og forskerne i sine hvite kapper, som forvalter den hellige tro.

    Parallelene mellom fremskritstroen eller moderniteten og kristendommen er mange og slående.

    Egentlig kan vel modernitetens aller første spirer spores tilbake til Thomas Aquinas, som var den første som mente man kunne forstå Gud. Veien derfra ledet til vårt mekaniske verdensbilde og til slutt ateismen.

    Når det gjelder modernismen representerer ikke denne en utvikling, men et brudd. Le Corbusier sa: «Før meg ingenting, etter meg alt». Derfor kastet modernismen alle tidligere mønster- og formspråk på historiens skraphaug, og gjorde det motsatte av tradisjonene. Tradisjonene åpenbarte Gud eller «the I» gjennom de 15 transformasjonene.

    http://blog.p2pfoundation.net/

    Modernismen søker det motsatte av «the I», og er derfor satanisk, for å bruke en kristen metafor. På samme vis søker modernismen å skape et Helvete på jord, helvete da forstått som et sted hvor alle forbindelser er brutt, og hvor den grunnleggende forbindelsen til «the I» også er gått tapt. Norge er på god vei.

    http://www.kulturverk.com/2014

    Avantgarde er derfor kun et uttrykk for fremtidsoptimisme i den forstand at man mener at alle tidligere formuttrykk er verdiløse, en optimisme som har som fundament et fullstendig brudd med fortiden.

    Underlig nok går også de simple modernistiske formuttrykkene i sykluser.

    Miniatyrbilde

    Modernismen ble koblet sammen med kapitalismen og benyttet som et middel for transformasjonen fra behovssamfunnet til begjærssamfunnet, av Edward Bernays, nevø av Sigmund Freud og grunnleggeren av Public Relations eller PR.

    Han knyttet modernismen opp mot en begjærlig framtidsvisjon som alle kunne oppnå gjennom konsum. Denne koblingen lever i beste velgående. Jeg kjenner flere som mener de gjør en god gjerning ved hele tiden å kjøpe det «hotteste» nye, fordi de mener de slik dytter på utviklingen. Disse menneskene mener oppriktig og ærlig at de gjennom sitt konsum bidrar til å redde verden!!!

    Så ja, Edvard Bernays lyktes så til de grader med å skape den ultimate konsumenten! Disse er hjernevaskede individualister av den kapitalistiske konsumentbaserte fremtidstroen. Et produkt av PR-industriens beste hjerner.

    «But how did the modern system of development and consumption — our “technological-consumerist” system — come about? Was it not an inevitable part of the evolution of science and technology, and an inevitable response to the desires of consumers — in short, our destiny?

    No it was not. In fact this system was invented — planned by industrialists and political leaders in the early years of the 20th Century, primarily in the USA. The story was documented well in the 2002 film by BBC documentarian Adam Curtis, “The Century of the Self”, and in particular the first episode titled Happiness Machines. Leaders of Wall Street joined with political leaders to solve a twin problem: how to keep the masses engaged in productive and wealth-generating activities, which would also quell potential political unrest.

    Their answer was to create a new kind of consumer society — the one we take for granted today, and the one that is still used to sell consumer products (including modern architecture in Dwell magazine, for example). This new idea was perhaps explained best in 1924 by Banker Paul Mazur of Lehman Brothers — the same company whose notorious collapse in 2008 helped trigger the global financial crisis and great recession. “We must shift America from a needs-culture to a desires-culture”, said Mazur. “People must be trained to desire, to want new things, even before the old have been entirely consumed. […] Man’s desires must overshadow his needs.”

    Central to this fascinating and poorly-understood story was Edward Bernays, a remarkably important and yet almost unknown figure in modern history. Bernays was the nephew of Sigmund Freud, and his brilliant idea was to use Freud’s own ideas on subconscious desires to create powerful new strategies for advertising, public relations, and propaganda. Among Bernays’ “accomplishments” was getting millions of women to smoke for the first time and essentially inventing the modern political campaign, with all its emotional manipulations. (Freud, to his credit, strongly protested this manipulative, exploitative, and fundamentally antidemocratic use of his ideas.)

    Even less well known, Bernays played a key role in selling modernist urban and suburban planning to the public. As Curtis’ film demonstrates, Bernays helped to orchestrate the seminal “Futurama” exhibit by General Motors at the 1939 World’s Fair. It was this event, perhaps more than any other, that sold a radiant vision of the suburbia to come to a desperate public, traumatized by the Depression and coming war, and seeking a positive vision of the future. To this vulnerable audience, the marketers offered a gleaming new age of modern buildings and suburbs and consumer gadgets of every conceivable type. It was all so wonderful! We had certainly been “trained to desire, to want new things …” And we got them.» – Salingaros & Mehaffy

    http://permaculturenews.org/20

    Forbrukersamfunnet er også helt avhengig av individualismen for å skape et begjærsfundamentert konsum, noe ovennevnte film av Adam Curtis viser, «The Century of the Self». Etter mitt syn tidenes dokumentarfilm.

    Individualismen slo ut i full blomst under protestantismen, men det individualistiske gudsbildet kan spores helt tilbake til profeten Jeremia.

    Underlig er det at denne fremtidstroen er en allegori på kristendommen, med sitt kreaturlige opphav. Kristendommens storhet er etter mitt syn dens kreaturlige fundament. Det er denne som danner grunnlaget for den kristne humanismen. Eirich Aurebach fremhever i sitt store verk Nemesis at kristendommens kreaturlighet var utenkelig innenfor den hellenistiske kultur. Gud fornedret gjennom Jesus på korset. Abraham, en omflakkende nomade, som troens grunnlegger. Senere den simple fiskeren Peter fra Galilea, en gudsforlatt utpost. Alle disse simple, hverdagslige menneskene som Guds budbringere på jorden. Innenfor den hellenistiske kultur en uhyrlighet.

    I følge Aurebach var det denne kollisjonen mellom det opphøyde i antikken og den hellenistiske kultur, med det kreaturlige og «fornedrende» i den nye monoteistiske religionen, kristendommen, som skapte den storslagne europeiske kulturen. Uten denne vanvittige kollisjonen, denne brytningen mellom to fundamentalt vidt forskjellige verdensbilder, kunne ikke den unike europeiske kulturen ha oppstått. Denne kollisjonen var like voldsom som da det indiske subkontinentet gled inn i Asia og skapte Himalaya. På samme vis er den europeiske kulturarven et svar på kollisjonen mellom den semittiske og den hellenistiske kulturen, som skapte den europeiske kulturarvens Himalaya.

  7. Justisminister Anders Anundsen har sendt ut et høringsbrev om ny Ekom- og politilov for å gi politiet anledning til å iverksette mobilregulerte soner og jam ming av telefoner . Han er tydeligvis redd for demostrasjoner og sørge for at ingen skal protestere .
    Jeg er opptatt av å jobbe mot barneevrnets terror og har lenge undret meg over at barneevrn kan bryte Grunnlovens § 102 NÅR POLITI OG BARNEVRN E BRYTER SEG INN I PRIVATE HJEM med eneste grunnlag for detet er at en eller annen angiver sender ett anonymtb rev til myndighetene .
    Jeg studerte en artikkel av Synnøve Fjellbakk Taftø som ble erklœrt sinnssyk da hun gikk ut med informasjon om at EØS-avtalen var ulovlig og heller ikke har funnet sted.
    Hun fikk diagnosen KVERULANTPARANOYA .
    Det virker som om Grunnloven er satt ut av kraft og EU-grunnloven blir brukt mot mennesker som er brysomme.
    U-retten bygger på Inkvisisdjonsprinsippet .

    Både fysiske og juridiske personer har plikt til å la seg og sine barn kontrollere og de vesener som foretar kontrollen , har krav på politiets bistand til å gjennomføre kontrollen med tvang.

    Det maktmisbruk som utfolder seg i ett slikt system er grotesk .

    En hel barnehage ble sendt til undersøkelse til lege ved mistanke om seksuelle overgrep.

    Foreldrene anmeldte saken , men ingen ble dømt.

    Etter 1978 har den offentlige debatten stilnet

    Offentlig ansatte og valgte ombud får ikke lenger lov til å fortelle hva som foregår av maktmisbruk og overgrep , da bryter de nemlig sin taushetsplikt og kan straffes for det .

    De politiske partiene lager skinndebatt om helsevesen og sosialpolitikk på ett nivå som de fleste kommunestyrer ville skammet seg over .

    Nylig ble en mer enn 100 –årig straffelov avløst av en helt ny med helt andre grunnprinsipper og motsatt siktemål –uten «debatt»:http://www.riksavisen.no/?p=281

  8. Litt mer om at deler av verden er svanger med revolusjoner. For at en revolusjon skal kunne finne sted er det et vilkår at det foreligger en revolusjonær situasjon. Det som gjennomsyrer en slik situasjon er; At folk har mistet troen på systemet de lever under. Dette er rein dialektikk. Det er altså loven om kvantitet og kvalitet som slår ut her. En`kan også si dette på en annen måte:Når flertallet i et samfunn har forstått at systemet ikke lenger fungerer, ja da kreves det forandring.
    Forandring til hva? Her er det viktigheten av Påls arbeid og de diskusjonene som forgår på disse sidene kommer inn. Det må foreligge et realistisk alternativ til det bestående. Et alternativ som kan forstås av folkets flertall. Det er jo også slik at en revolusjon kan forvandles til et opprør som fører til det motsatte av hva samfunnet trenger. Et skummelt eksempel på dette er det vi har sett i Ukraina.
    Makthaverne jobber selvsagt på spreng for å forhindre at folks bevissthet utvikler seg på en slik måte at de vil miste sine maktposisjoner og sine privileger. (Ukraina er igjen et godt eksempel)
    I dagens situasjon er menneskeheten truet også av klimaforandringene. For egen del har det sneket seg inn defaitistiske tanker hos meg. Men vettet sier at optimisme er det eneste brukbare alternativet.
    Men hva skjer når det går opp for folk at det ikke lenger finnes en framtid? Tanken er skremmende!! Nærmest som et sjokk tenkte jeg denne tanken. Selve situasjonen slik den framtrer i dag er svært vanskelig. Om vi skal vente på at samfunnet går i oppløsning, ja da tror jeg løpet er kjørt. Men som sagt: Optimisme er eneste alternativ. Så la oss holde fast ved det!

  9. Høringsnotatet justisministeren har sendt ut som May-Harriet Seppola nevner er det lengste skrittet i retning politistat i Norge jeg kan huske (men jeg er jo ikke gammel nok til å huske Beredskapslovene). Jeg trudde det var ille da sheriff Haugli i Oslo på 80-tallet ga ordre om å arrestere «demonstrantlignende personer». Det vi opplever nå er langt verre. Unntakstilstand blir gjort til normalen, og unntakslover blir en normal del av lovverket. Og er det noen som trur den «midlertidige» væpninga politiet ikke vil bli permanent? Elitens kjøpte og betalte politikere bruker ordet «terrortrussel» for alt det er verdt slik at vi skal godta innskrenkninger av demokratiske rettigheter «til vårt eget beste». Og når vi har godtatt å leve under unntakslover, kommer det sjølsagt enda mer drakoniske unntakslover «til vårt eget beste». Å tru at det stopper her er utillatelig naivt, de gir seg ikke før de har klart å kvele den siste rest av demokratisk liv slik at de herskende 0.01% skal få slippe ubehageligheter. Å tru at det hjelper en døyt å stemme på Ap neste gang er like naivt; Ap bare tilsetter en litt annen smak på den samme giftblandinga.

  10. De historiske erfaringene med revolusjonære ledere som har ment at de representerte folket, dog uten å ville stille til valg, er ikke gode.
    Jeg tror ikke løsningen er at folket overtar makta gjennom proletariatets diktatur. I stedet bør vi se på Sveits og demokratiene i de greske bystatene. Skal folket få makta, så må det etableres lovlige mekanismer som en gruppe med folket i ryggen, kan ta i bruk for å tvinge sin vilje på eliten. Dvs. grunnlovsfestet rett til folkeavstemninger.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.