I september 2012 kunne europeisk bilindustri notere seg for enda en bunnrekord. For tolvte måned på rad gikk etterspørselen etter personbiler ned. Nedgangen var på 10,8% i forhold til september 2011.
Den britiske bilindustrien vokste, mens Tyskland (-10,9%), Italia (-25,7%) og Spania (-36,8%) alle hadde tosifrete røde tall melder organisasjonen for europeiske bilprodusenter, ACEA. Den europeiske etterspørselen etter nye privatbiler for september nådde toppen i 2006 med over 1,4 millioner biler. I september 2012 ble det omsatt under 1,1 millioner biler. Det betyr at omsetninga av nye europeiske privatbiler har blitt redusert med nesten en fjerdedel fra toppåret.
Nedgang også for tyngre kjøretøy
I august 2012 ble det produsert 10,3% færre vans og lastebiler enn året før. Nedgangen var størst i Spania (-24,9%) og Italia (-35,3%). For industrien og arbeiderklassen i Europa er dette dramatisk. Tallene viser med all ønskelig tydelighet at finanskrisa bare var overflaten. Vi står overfor ei djup krise i hele produksjonssystemet.
Japan også ned
Japan har ikke kommet seg etter Fukushima. I 2012 har det vært mye røde tall for eksporten, og i september falt den samlede eksporten med 10,3%. Importen økte derimot med 4,1%. Dette er Japans verste resultat siden 1979.
Kina derimot…
Den kinesiske bileksporten kunne derimot notere nye rekorder på plussida, på tross av nedgangen i svært mange av markedene. De kinesiske bilprodusentene melder om en økning på 28% fra fjoråret.
Bilproduksjonen er et symptom på situasjonen i økonomien
Italienske og spanske bilister har opplevd hvordan bensinprisene har økt fra ca. 1,25 € i 2011 til nesten 2 € i 2012. Samtidig har lønninger og pensjoner falt og jobbene forsvunnet. Det oppmuntrer ikke akkurat til å investere i nye biler. Folk har ganske enkelt ikke råd. Dette rammer naturligvis også underleverandører og hele lokalsamfunn. Å tro at EUs endeløse toppmøter med talltriksing skal kunne løse noe av dette, er så naivt at man knapt finner noen på piazzaen som vil tro det.