Kina: Forbud mot å parkere elbiler i underjordiske parkeringshus

0
Fra branner i elektriske biler.

Bedrifter i den kinesiske provinsen Zhejiang har etter sigende begynt å forby elektriske kjøretøy (EV-er) fra deres underjordiske parkeringsplasser på grunn av bekymring for spontan eksplosjon. Dette er ikke offisielt bekreftet i Kina.

Ifølge Radio Free Asia har et femstjerners hotell i Hangzhou og et annet i Xiaoshan implementert forbud.

Sikkerhetssjefen for et femstjerners hotell i Hangzhou sa til lokale medier at «basert på egenskapene til branner i elektriske kjøretøy og hotellets brannslokkingsevne, tror vi det er tryggere å ikke slippe dem inn i den underjordiske garasjen».

Dette hotellet forbød elbiler fra kjellerparkeringen tidligere denne måneden, med skilt ved inngangen til parkeringsplassen som pekte elbilsjåfører til «reserverte brede parkeringsplasser» utenfor.

Hotellet siterte nylige hendelser som involverte branner forårsaket av elbiler.

En slik hendelse skjedde 19. august, da en brann startet i kjellerparkeringen til en bygning i Guangzhou, angivelig forårsaket av termisk overoppheting av et elbilbatteri. Tre biler og «flere elektriske sykler» var involvert før brannvesenet klarte å begrense brannen.

Lokale nyhetsrapporter har antydet at det har vært minst 11 tilfeller av spontane EV-branner i provinsens hovedstad, Hangzhou, fra 30. april til 4. mai.

En mekaniker i Hangzhou fortalte Radio Free Asia at folk var bekymret over sikkerheten til elbiler etter å ha sett videoer på nettet som involverte kjøretøybranner.

«Vi har sett så mange tilfeller av elektriske kjøretøy som har gått opp i flammer spontant, eller forårsaket store branner i kollisjoner og ulykker», sa han.

«Mange parkeringsplasser i kjelleren er designet med lavt tak, noe som betyr at brannbiler ikke kan komme inn».

Kina er verdens største produsent av elektriske kjøretøyer med 13 millioner enheter, fulgt av Tyskland med 4,4 millioner enheter. Sør-Korea er på sjetteplass.

Sør-Koreas mest folkerike by kommer til å introdusere nye retningslinjer for eiere av elektriske kjøretøy etter svært mye omtalte branner de siste ukene.

Korea JoongAng Daily rapporterer at Seoul Metropolitan Government har rådet elbilsjåfører til å ikke bruke underjordiske parkeringsplasser hvis batteriene deres holder mer enn 90 prosent ladning.

Den legger til at det vil være et pilotforsøk for å begrense hurtigladere til 80 prosent hvis de er i et offentlig rom, og det er angivelig planer om å utvide dette til private operatører.

Branner og eksplosjoner i elektriske kjøretøyer er sjeldne, men når de inntreffer kan de opptre som voldsomme brannbomber.

Her er en artikkel om dette fra 2022:

A look at electric car explosions

Elbilsalget i EU faller med 44%

Salget av nye biler i EU falt 18,3 % i august til det laveste på tre år, trukket ned av tosifrede tap i de store markedene Tyskland, Frankrike og Italia og stor svikt i salget av elektriske kjøretøy (EV), viste data fra bilindustrien.

Dataene viste det fjerde månedlige fallet på rad i salget av elbiler, noe som fikk European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) til å kreve «umiddelbar handling» for å forhindre ytterligere nedgang.

ACEA sa at industrien trengte at «EU-institusjoner kommer med hastetiltak før nye CO2-mål for biler og varebiler trer i kraft i 2025».

Salget av helelektriske biler falt med 43,9% i august, ettersom blokkens største elbilmarkeder Tyskland og Frankrike registrerte fall på henholdsvis 68,8% og 33,1%, sa ACEA.

Registreringene av plug-in elbiler falt i mellomtiden 22,3% i unionen.

.

Forrige artikkelPersonsøkerterroren: En sofistikert engangsaksjon med liten effekt
Neste artikkelFacebook-partner lytter til samtaler i nærheten av smarttelefoner