En lysbildefremvisning fra Cox Media Group beskriver ifølge 404 Media hvordan programvaren Active Listening samler inn data ved å lytte til samtaler, som deretter brukes av annonsører til målrettede reklamer.
Dette skriver Lasse Skovgaard i Version2.
Artikkelen er publisert på norsk av digi.no.
Det amerikanske medieselskapet Cox Media Group, som eier flere TV- og radiomedier, tilbyr en tjeneste som i sanntid lytter til samtaler som foregår i nærheten av en mobiltelefon. Blant selskapets kunder er Facebook, skriver blant andre Futurism, med henvisning til 404 Media.
404 Media har fått innsyn i en lysbildefremvisning fra Cox Media Group, som brukes til å presentere selskapets produkter og tjenester for potensielle kunder. Her beskrives det hvordan programvaren Active Listening ved hjelp av kunstig intelligens i sanntid kan «samle inn intensjonsdata ved å lytte til våre samtaler».
– Annonsører kan kombinere disse stemmedataene med atferdsdata for å målrette forbrukere i markedet, står det i lysbildefremvisningen, hvor det også fremgår at Amazon, Google og Facebook er blant Cox Media Groups kunder.
Facebook partner admits smartphone microphones listen to people talk to serve better ads
En talsperson fra Amazon opplyser at selskapet ikke har samarbeidet med Cox Media Group om Active Listening og heller ikke planlegger å gjøre det. Google har ifølge TweakTown fjernet Cox Media Group fra en liste over samarbeidspartnere, mens Facebook vurderer om samarbeidet med Cox Media Group er i strid med selskapets retningslinjer.