Nicaragua og Kina bygger internasjonal flyplass som kan bli et knutepunkt i Latin-Amerika

0
Prospekt for Punta Huete internasjonale lufthavn.

Nicaragua og Kina startet 15. august 2024 arbeidet med gjenoppbygging, utvidelse og forbedring av Punta Huete internasjonale lufthavn, noe som gjør landet til en node for transport, logistikk og internasjonal handel. Flyplassen vil få kapasitet til å ta imot 3,5 millioner passasjerer.

Dette melder nettavisa el19digital.

Med dette arbeidet har regjeringa i Nicaragua til hensikt å utvide landets lufttransportkapasitet for å gjøre den om til en flyplassinfrastruktur av beste kvalitet i Mellom-Amerika. Dette vil gjøre Nicaragua til et pålitelig og viktig knutepunkt med forbindelse til alle land i verden. Regjeringa håper det vil forbedre investeringsmiljøet, styrke økonomisk samarbeid, tilrettelegge for lufttransport, logistikk og internasjonal handel i Nicaragua.

I god latin-amerikansk stil sa Laureano Ortega Murillo, presidentens rådgiver for investeringer:

«I dag er en dag med gode nyheter for det nicaraguanske folket, en historisk dag, der landet vårt begynner et forvandlingsprosjekt, et prosjekt for framtida, et prosjekt for fremgang, utvikling og velstand. I dag begynner vi arbeidet med gjenoppbyggingen, utvidelse og moderniseringsprosjekt av Punta Huete internasjonale lufthavn i San Francisco Libre kommune, og vi gjør det hånd i hånd med våre brødre fra Folkerepublikken Kina».

Kina og Nicaragua lanserer ei ny handelsrute

Samtidig lanserer Kina og Nicaragua ei ny handelsrute.

Nicaragua og Kina innviet 1. august en ny direkte maritim handelsrute som søker å utnytte fordelene ved frihandelsavtalen mellom de to landene som trådte i kraft 1. januar i år.

Etableringen av den nye handelsruta ble utviklet innenfor rammen av Belte- og veiinitiativet. Innvielsen fant sted i havna i Corinto, Nicaraguas viktigste Stillehavshavn, hvor det kinesiske skipet Sunny Fortune ankom fra havna i Tianjin, Kina.

Ifølge Laureano Ortega Murillo, sønn av Nicaraguas president Daniel Ortega og regjeringens rådgiver for investering, handel og internasjonalt samarbeid, forventes ruta å befordre tre skip månedlig mellom de to nasjonene.

Den kinesiske ambassadøren i Managua, Chen Xi, understreket at denne nye kommersielle maritime ruta søker å øke Nicaraguas handel med andre land betydelig.

Forrige artikkelMichael Hudson: USAs økonomi har krympet siden 2008
Neste artikkelDen «grønne» nikkelboomen i Indonesia ødelegger kysten og regnskogen for å kutte fossil energi
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).