Reklamebyrået Burson-Marsteller er leid inn av det hodekappende regimet i Riyadh for å gi verden et bedre inntrykk av wahhabittenes militærallianse.
Saudi Arabia offentliggjorde 15. desember 2015 at landet har tatt ledelsen i en «34-lands allianse mot terror» med hovedkvarter i Riyadh. Al Arabiya skriver:
The countries here mentioned have decided on the formation of a military alliance led by Saudi Arabia to fight terrorism, with a joint operations center based in Riyadh to coordinate and support military operations,» the statement said.
Tatt i betraktning av at Saudi Arabia er hovedsponsor for jihadistisk terror og dessuten driver en terrorkrig i nabolandet Jemen i allianse med al-Qaida, er det litt vanskelig å ta denne alliansen på alvor som en allianse mot terror. Derimot må den oppfattes som et saudiarabisk forsøk på å ta en lederrolle blant muslimske land og å motvirke Russlands og Irans innflytelse i Syria.
Wikileaks har avslørt at også USA kjenner godt til at Saudi-Arabia sponser terror, eller som John Podesta skrev i et memo til daværende utenriksminister Hillary Clinton:
atar and Saudi Arabia, which are providing clandestine financial and logistic support to ISIL and other radical Sunni groups in the region. «
«…the governments of Qatar and Saudi Arabia, which are providing clandestine financial and logistic support to ISIL and other radical Sunni groups in the region.»
Eller som et annet notat, redigert av Hillary Clinton, sier: Saudi Arabia ‘a critical source of terrorist funding’.
Saudi-Arabias «muslim-NATO» har ikke verdens beste renommé for å si det forsiktig. Mange av medlemmene i alliansen har en heller tvilsom holdning til menneskerettigheter og demokrati. I stedet for å bekjempe terror, er mage av dem svært opptatte med å støtte terror. Så Riyadh har innsett at de har et PR-problem. Derfor har de leid inn Burson-Marsteller for å pynte på elendigheten.
Reklamefirmaet er ellers kjent for sin virksomhet med å drive krisehåndtering for alt fra ExxonMobil til Blackwater og Dow Chemical. De gjorde PR-jobben for den argentinske juntaen på åttitallet og for Union Carbide etter Bhopal-katastrofen i India i 1984.
Bare åtte dager etter 11. september 2001 leide Saudi-Arabia inn Burson-Marsteller og andre PR-byråer i USA for å motvirke kongedømmets frynsete rykte i USA etter terroren. Jobben var å få amerikanerne til å synes at oljediktaturet er «nice guys», som en kommentator sa.
Og nå er altså jobben å selge «muslim-NATO» som «nice guys», og mens de er i gang, vil de nok selge den krigsforbryterske krigen i Jemen også. Og det får de vel til. Både vestlig presse og vestlige politikere godtar hva det skal være så lenge det er smurt med petrodollar. Og all motstand mot disse «nice guys» kan man jo bare kalle «islamofobi», så er den delen av jobben gjort.