EU skjerper sensuren, vil ramme kritiske medier

0

Deutsche Wirtschafts Nachrichten (DWN), som er ei nettavis eid av det svenske Bonnierkonsernet (51%), er nå utsatt for en kampanje fra EU som tar sikte på å fordømme den. Dette skriver DWN på sine nettsider.

DWN ble skapt av journalisten Michael Maier, som blant annet har vært sjefredaktør for østerrikske Die Presse og tyske Berliner Zeitung. En periode var han sjef for Orkla Media i Tyskland. (Det er litt typisk at tyske Wikipedia omdirigerer artikkelen om DWN til artikkelen om Maier.)

Profilen til DWN er uavhengig og kritisk, og den er et nyttig korrektiv til main stream media i Tyskland der for eksempel Der Spiegel er blitt mer og mer av et kampanjeorgan. Men uavhengige og kritiske medier er ikke noe man liker i EU. DWN kan nå melde at det pågår en kampanje i EU basert på forfalskning av artikler fra DWN med sikte på å få DWN stemplet som del av det man kaller «pro-Kremlin disinformation campaign».

I EU sirkulerer et dokument med tittelen «COMMENTARY: Means, goals and consequences of the pro-Kremlin disinformation campaign». Det er skrevet for noe som kalles East StratCom Task Force. Det ble opprinnelig utarbeidet av Institute for International Political Studies (ISPI), som ledes av en viss Giampiero Massolo som tidligere var koordinator for den italenske etterretningstjenesten Dipartimento delle Informazioni per la Sicurezza.

Blant dem som står på lista over EUs pro-Putin-mistenkte er også Bloomberg, The Nation og Zerohedge, DWN viser i sin artikkel hvordan EU har forfalsket en overskrift i nettavisa slik at den får motsatt betydning av originalen. Nettavisa påviser også annen plump forfalskning fra EUs side som tar sikte på det samme, nemlig diskreditering og i prinsippet kriminalisering av DWN. Og det kommer ikke til å slutte der.

Man kunne naturligvis le av dette hvis det ikke var så alvorlig. EU-eliten er så upopulær blant velgerne i Europa at den frykter all uavhengig og kritisk presse. Måten å løse det på er pressesensur, diskreditering og blokkering av det frie ordet.

Dette er EU-versjonen av «kampen mot fake news». Men det er ikke falske nyheter man vil til livs. Dem finner du i Bild, CNN og Der Spiegel hver dag. Det er det frie ordet de vil til livs. For hvis de var bekymret for falske nyheter, så finnes det et mye bedre virkemiddel. Som Nikolas Busse skrev i Frankfurter Allgemeine Zeitung 16.01.2017:

«Det beste middelet for å korrigere falskmeldinger og føre en saklig diskurs er, sjøl om den ikke er fullkommen, den frie pressa.»

Denne kampanjen er ikke noe særegent for EU eller Tyskland. Den ble startet i Washington, og den kommer til å bli gjennomført i alle NATO-land og kommer snart til medier nær deg.

Forrige artikkelTale ved sjømann og «likfrakter» Tor Steffensens død
Neste artikkelL’anno in cui il globalismo è andato in frantumi
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).