Google mot avisindustrien – gjett hvem som vinner

0

google mot avisene

Robert G. Kaiser skriver i Brookings Essay om hvordan amerikansk avisindustri taper i annonsekampen mot Google. De samlede annonseinntektene til avisindustrien har gått ned fra 63,5 milliarder dollar i 2003 til 23 milliarder i 2013, og de fortsetter å falle. I 2001 hadde Google ynkelige 70 millioner dollar i annonseinntekter. Det har vokst til hele 50,6 milliarder i 2013 – eller mer enn det dobbelte av den samlede avisindustrien i USA.

I samme periode er tallet på nyhetsjournalister i USA redusert med over 30%. Og høsten 2014 pågår det en ny runde med oppsigelser i velkjente avisbedrifter fra New York Times og USA Today. Og 2015 blir verre, i følge budsjettene. Og samtidig forfaller journalistikken i rasende fart der avisene marsjerer i takt til den narrativen State Departments psyop-avdeling fôrer dem med.

 

Forrige artikkelGoldman Sachs loppet Libya for milliarder
Neste artikkelSunrise over Rome …
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).