Geitenes motorveier

Store, stolte og dyre motorveiprosjekter skulle løfte det sørlige Europa opp og fram. Milliarder av euro ble pøst inn i dristige prosjekter. Portugal, Spania, Kroatia og Hellas, alle sammen med moderne veier for det meste bygd det siste tiåret. Men de ligger der, halvtomme eller tomme. Store prosjekter har bare stoppet opp uferdige. Veiene er tatt over av geiter og hundeflokker. En enslig syklist kommer nå og da.

Byggeboomen som ble et mareritt.

Før finanskrisa bygde Spania flere boliger enn Tyskland, Frankrike og Storbritannia – tilsammen. Det hele var en lånefinansiert spekulasjonsboble som sprakk så det ga gjenlyd over hele Europa. Det gigantiske tvillingtårnet i Benidorm som skulle bli Europas høyeste boligblokk ligger der uferdig som et to hundre meter høyt monument over galskapen. Rene spøkelsesbyer står igjen etter den ville byggeboomen.

¡Rajoy ladron! lød ropene i Madrids gater sist vinter. Rajoy er en tjuv! Statsminister Mariano Rajoy var i hardt vær fordi avisene El Pais og El Mundo hadde avslørt at spanske selskap hadde betalt store summer i bestikkelser til partiene, og særlig til regjeringspartiet PP og Rajoy og hans partifeller.

Ringvirkningene etter boligboomen ryster Spania fortsatt. Men like spekulativ og uten rot i virkeligheten var den voldsomme veksten i infrastrukturprosjekter.

Motorveien MP-203 i Madrid har ligget uferdig i seks år til tross for en opprinnelig investering på 70 millioner euro. Nå vokser ugraset opp gjennom asfalten. Bomstasjonene ligger der som kulisser fra en katastrofefilm. Her og der går en flokk geiter eller noen løsbikkjer.

geitenes motorvei

En geiteflokk krysser en sidevei til MP-203 ved Mejorada del Campo

Velkommen til stormannsgalskapen

Transportspesialisten Paco Secura sier at “Vi bygde tusener på tusener av kilometer med motorveier på steder der det ikke fantes trafikkgrunnlag for dem.” Spania ble det landet i Europa som hadde flest motorveikilometer, flest internasjonale flyplasser og det landet som nest etter Kina hadde flest kilometer med høyhastighetstog. Så kom krakket!

Spania har nesten like mange arbeidsløse som Tyskland hadde i 1933. Lønningene til de som har jobb har falt drastisk. Folk har ikke lenger råd til å kjøre så mye, og slett ikke til å bruke bomveiene med deres høye avgifter. Motorveien mellom Madrid og Toledo har 11% av den trafikken som utviklerne hadde planlagt for.

Det hele er et produkt av den gjeldsdrevne høykonjunkturen som ble drevet fram av bankene og klappet fram av regjeringene og EU-kommisjonen. Da det smalt var i realiteten bankene konkurs, men til stor glede for finanskapitalen har den spanske regjeringa, i likhet med alle andre bankvennlige regjeringer, brukt offentlige finanser til å redde bankene. Så sitter staten og innbyggerne igjen med regninga.

Den spanske staten har nå forhandlet med åtte bompengeselskaper, som er konkurs, om å ta over ansvaret for en gjeld på 4 milliarder euro. Avtalen vil ytterligere øke Spanias gjeld, som fra før av er nær 100% av BNP.

Portugal like ille

På samme måte som Spania bygde Portugal flotte, lånefinansierte motorveier som skulle bringe landet rikdom og modernitet. Nå ligger de der, kilometer på kilometer med tomme veier. Landet økte sitt motorveinett fra 300 kilometer til 3000 kilometer, det dobbelte av gjennomsnittet for Europa. Landet har nå 60% mer motorvei per innbygger enn Tyskland. Prosjektene var delvis finansiert ev EUs utviklingsfond, og delvis av Portugal sjøl.

Men så traff krisa Portugal som en damphammer og regjeringa lette desperat etter penger for å leve opp til Troikaens stramme krav. En løsning var å øke bompengenivået drastisk. Å kjøre de 300 kilometerne fra Lisboa til Porto koster nå 22€ i bompenger og 36€ i bensin. Resultatet er et folk ikke bruker bomveiene.

Og Hellas og Kroatia og…

Det greske motorveinettet er skapt på samme måte. Fra 2000 til 2006 fikk Hellas 11,6 milliarder euro i utviklingsstøtte fra EU og nesten halvparten ble brukt på transport. Hellas og Spania til sammen med sine 11% av EUs innbyggertall sto for 54% av unionens transportinvesteringer. Og som i Spania var det en del folk som tjente mye på dette. Den greske eliten elsker EU og unionens infrastrukturprosjekter, for det har gjort dem svært rike.

Det moderne motorveinettet i Kroatia er også for det meste tomt for biler.

Likevel skal det investers mer

På tross av alt dette og på tross av den gjeldskrisa som tynger de fleste EU-land, har nå kommisjonen åpnet for at medlemslanda kan overskride sine budsjettrammer dersom det dreier seg om infrastruktur.

Bankene og en korrupt elite vil sikkert tjene på dette, men det er ingen grunn til å tvile på hvem som til slutt vil bli sittende med regninga.

  12 kommentarer til “Geitenes motorveier

  1. 3. desember 2013 klokka 06:07

    Ja, de bankene og denne lille “eliten”. Her er et kort lite dikt om dem og den saken:

    http://ravnagaldr.wordpress.com/2013/12/02/the-few/

  2. Haakon Aase
    3. desember 2013 klokka 07:04

    Spørsmålet no er korleis ein kan vinna tilbake til landbruket område som er nedbygde med motorvegar, kjøpesenter og annan meiningslaus “infrastruktur”.

    • 3. desember 2013 klokka 07:35

      Det er det store spørsmålet. Mat blir et hovedspørsmål i åra som kommer. Det vil bli mye mer behov for innenlandsk matproduksjon med vesentlig mindre bruk av olje.

  3. Haakon Aase
    3. desember 2013 klokka 07:42

    Til og med den gamle knarken, Kåre Willoch, ser at det er noko som ikkje stemmer.

  4. 3. desember 2013 klokka 08:43

    I disse dager skjer det også en nådeløs skjending av innlandets dronning, med utbyggingen av nye E6 nede i mjøsstranda, jernbanen legges delvis på fyllinger ute i Mjøsa: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vegarbeider_p%C3%A5_ny_E6_mellom_Kolomoen_og_Minnesund_ved_Mj%C3%B8sa-5.JPG

    Selv gleder jeg meg til dette landskapet en dag igjen vil bli oppfylt av beitedyr, men sårene trengs det en ny istid for å utbedre. Frykter også for all isolasjonen som benyttes her til lands, vil anta de fremdeles benytter polystyren.

    Motorveien og skyskraperen er begge symboler for moderniteten, en arv fra Le Corbusier. Men de er også energisluk, derfor er deres tid snart forbi.

    Motorveiene ble først og fremst bygget for å øke kapitalakkumulasjonen, ved å transportere varer raskere til utvidede markeder. Utvidelsen av E6 til Hafjell skyldes derimot hovedsaklig at elitene i Oslo skal kunne kjøre i 100 km/t til alpinanleggene og hytteparadisene sine. Hadde de brydd seg om industrien ville de satset på å utbedre infrastrukturen på vestsida av Mjøsa, hvor de tunge industrimiljøene ligger. Aksen Moelv-Gjøvik-Raufoss er et av de sterkeste industrielle tyngdepunktene i Norge.

  5. 3. desember 2013 klokka 09:52

    Det gode er at de dyre motorveiene har blit så dyre at bilbruken antakelig har gått ned, da – eller finnes parallelle gamleveier som er like belasta?

    • 3. desember 2013 klokka 09:57

      Bilbruken har gått ned, både på grunn av avgifter og på grunn av bensinprisen. Men de gamle veiene, som stort sett ikke er oppgradert, er ganske riktig overbelastet.

  6. brit lien
    3. februar 2014 klokka 17:25

    På Kreta var det en motorvei fra flyplassen som var bygd av en milliardær .Tenk det!!
    Ellers var det røde grusveier smale og svingete så snart man kom utenom de større trafikkårene.
    Norsk fjellveier er motorveier til sammenligning.
    Og motorveien i Øst Europa som FRP brukte som eksempel hvor elendig det står til i Norge, varte vel et par år før den gikk i oppløsning. Bare et lite eksempel på kunnskapsløsheten i FRP.

    • Pål Steigan
      3. februar 2014 klokka 17:27

      Sant nok!

  7. KZ
    21. juli 2015 klokka 15:27

    Det er bare bra at naturen raskt gjenvinner kontrollen over noen områder som har vært annektert av mennesker. Se på området rundt Tsjernobyl — i dag en fruktbar oase med fullt av ville dyr. Det samme er sikkert tilfelle for Fukushima.

Legg inn en kommentar