BEIJING, 5. august (Xinhua) — Et nytt ultra-høyhastighets- (UHS) maglev-transportsystem fullførte nylig en demonstrasjonstest i Shanxi-provinsen i Nord-Kina, og markerte nok et framskritt for maglev-tog som kan reise med hastigheter på opptil 1000 km i timen.
Maglev er en forkortelse for magnetisk levitasjon og brukes om både en elektromagnetisk løftemekanisme, tog som svever over skinnegangen ved hjelp av denne mekanismen, og selve skinnegangen (magnet(sveve)bane).
Maglev er ikke noe nytt i Kina. I Shanghai åpnet en 30 km lang maglevlinje i Pudongdistriktet til hovedflyplassen i 2002. Det er Transrapidteknologien benyttes på Shanghai-banen. Toget går fra 0 til 350 km/t på 2 minutter, og har en normal topphastighet på 431 km/t. Kina har minst fire maglevprosjekter.
Southwest Jiaotong University (Chengdu), Tongji University (Shanghai), CRRC Tangshan-Changchun Railway Vehicle Co., and Chengdu Aircraft Industry Group. Den nyeste høhastighetsprototypen ble presentert i 2021 og var utvilet av CRRC Qingdao Sifang.
Det finnes også maglevbaner i andre land.
Det nye er at man nå har testet et maglevtog som vil kunne gå i 1000 km/t.
UHS lavvakuumrørs magnetiske levitasjonstransportsystem er utviklet i fellesskap av China Aerospace Science and Industry Corporation Limited og Shanxi. Det fullførte demonstrasjonstesten for sitt prøveprosjekt i full skala, rapporterer Science and Technology Daily.
Testen ble utført av et superledende maglev-kjøretøy i en 2 km lang rørledning med lavvakuummiljø. Resultatene viste at toget oppnådde kontrollert navigasjon, stabil fjæring og sikker stopp i henhold til den forhåndsbestemte kurven, ifølge rapporten.
Testen viste at den maksimale hastigheten og fjæringshøyden til kjøretøyet stemte overens med de forhåndsinnstilte verdiene. Alle systemer opererte normalt, og kjøretøyets bevegelige spor samsvarte nøye med den teoretiske banen, heter det i rapporten.
Testen bekreftet også etablering og vedlikehold av et langdistanse-, storskala vakuummiljø, superledende navigasjonskontroll og andre nøkkelteknologier, samt koordineringen mellom ulike systemer i et lavvakuummiljø og ytelsen til hele systemet.
Byggingen av UHS maglev-transportsystemet startet i Yanggao-fylket i april 2022. Det integrerer romfartsteknologi med bakketransportteknologi, med mål om å oppnå en toghastighet på 1000 km i timen.
I framtida kan systemet brukes til transport mellom Kinas megabyklynger, noe som muliggjør en reise fra Beijing til Shanghai på omtrent halvannen time.
Dette kan være et apropos til dem i Vesten som fortsatt tror at Kina er et annenrangs kopiland som bare etteraper vestlig teknologi. I Norge klarer vi knapt å få vanlige tog til å fungere normalt, for ikke å snakke om de høyhastighetstogene vi ikke har.