Rå desinformasjon Dagsnytt atten

Tirsdag 3. januar 2017 tok NRKs Dagsnytt atten opp den diplomatiske krisa mellom USA og Russland etter at Barack Obama vedtok straffereaksjoner på grunn av angivelig russisk hacking mot Det demokratiske partiets servere. Sendinga ligger her. Det var et skoleeksempel på rå desinformasjon. En ting er at alle i studio lot til å mislike Vladimir Putin, men som journalist og «ekspert» må man jo prøve å holde sånne følelser i sjakk lite grann. Iver B. Neumann fikk seg til å si, uten motstand fra intervjueren, at «Russlands økonomi blir dårligere og dårligere. Putin har ikke gjort noe på seksten år.» Det er jo beviselig løgn. Hvordan kan Neumann si noe sånt, når en hvilken som helst førsteårsstudent kan gå inn på verdensbankens rapporter eller Wikipedia for den del og få dokumentasjon på det mosatte?

I artikkelen om Russlands økonomi i Wikipedia går det fram at Russland i 1999, da Putin tok over, hadde et kjøpekraftsvurdert BNP på 1000 milliarder dollar. I 2013 lå det på 2600 milliarder dollar. Det er en vekst på 160% på fjorten år. Hvordan kan man si at det er «dårligere og dårligere»? Russlands utenlandsgjeld er en av de laveste i verden. Det er ganske riktig at Russland har hatt ei økonomisk krise siden 2014. Den henger først og fremst sammen med det dramatiske fallet i råoljeprisen, men også med de vestlige sanksjonene. Men totalt ligger dagens Russland skyhøyt over det katastrofale nivået den hadde under Vestens yndling, Boris Jeltsin. Jeg er ingen fan av Vladimir Putin, men det kan jo ikke stikkes under stol at han er svært populær blant det russiske folket. Til og med Fox News måtte innrømme at vestlige ledere kunne misunne Putin hans popularitet. Støtten til presidenten har ligget på rundt 80-tallet. Ville den ha gjort det hvis det ikke hadde skjedd noen ting i økonomien?

Stort bedre gikk det ikke med Tove Bjørgaas. Hun sa: «Det demokratiske partiet har vært utsatt for phising, så fikk en russisk hackergruppe tilgang til serverne. Lekket til Wikileaks lekket via russerne.»

Men Julian Assange har benektet kategorisk at deres kilde var russerne. Hvorfor nevnte ikke Bjørgaas dette? Den tidligere britiske ambassadøren Craig Murray skriver på sin blogg at påstandene fra CIA er grov løgn. Grunnen til at han kan si det er at han, ifølge ham sjøl, ikke bare vet hvem kilden er, men at Murray sjøl har truffet kilden og snakket med ham. Og denne kilden er ikke russisk.

Washington Post hevdet at Russland har stått bak et innbrudd i datasystemet til Vermonts strømforsyning. Dette ble gjentatt med en papegøyeaktig sikkerhet av Bjørgaas. Men det som er pinlig for henne er at WaPo seinere har vært nødt til å krype til korset og tygge i seg dette. Avisa skriver:

As federal officials investigate suspicious Internet activity found last week on a Vermont utility computer, they are finding evidence that the incident is not linked to any Russian government effort to target or hack the utility, according to experts and officials close to the investigation.

Hele innslaget i Dagsnytt atten var usannheter og fake news. Eier dere ikke journalistisk stolthet på Marienlyst? Kan dere være bekjent av dette?

 

  29 kommentarer til “Rå desinformasjon Dagsnytt atten

  1. 4. januar 2017 klokka 07:46

    Et klassisk eksempel på Gaslighting: http://www.arkitekturupproret.se/2016/12/21/gaslighting/

  2. 4. januar 2017 klokka 08:13

    «Om folk lider av fremmedfrykt så lider politikere flest av folkefrykt. Under slike vilkår har saklig, gjennomtenkt journalistikk svært dårlige kår, og man ser at det gjerne er stemmer utenfor pressen som leverer de mest gjennomtenkte og kritiske analyser og kommentarer, enten det er personer som Terje Tvedt, Helge Lurås eller Pål Steigan for å nevne noen aktuelle.»

    http://www.kulturverk.com/2017/01/03/et-nytt-ar-uten-hap/

    Amen!

  3. Anki
    4. januar 2017 klokka 09:54

    Når man trudde 2016 var lame stream media sitt all time high annus horribilis, så girer de ned og gasser på. Dette kan jo bare bety at de mener folk flest er komplette idioter…c»,)

    • 4. januar 2017 klokka 10:13

      Ja gjett. Her har de i tillegg dysene på lystgassen stående på vidt gap ^^ – Jeg fikk også den celebre opplevelsen av å høre på dagsnytt 18 i går. Med hjertestarteren på full lading tynte jeg meg igjennom smørja – hvor intervjueren og panelets prestasjoner minnet mer og mer om et satirisk KLM-innslag. Jeg foreslår at kommende lisens går til Professor Drøvels neste ekspedisjon – hvis vi endelig får vite hva han leter etter.

      En av førsteklikkene hos Google, selveste Washington Post har fossrodd, og etterhvert innrømmet «fake news» i forbindelse med hackepåstanden Obama brukte, for å deportere de russiske diplomatene. Det første åretaket fra en av Washington Post`s «firer uten styrmann» var at kildesjekken ble «glemt», for å komme først ut med «nyheten». Amazongrunder og eier av Washington post, Jeff Bezoz holder nå en standard flere hakk under Se og Hør – men var en av de første til å rope «ulv» for å fortelle verden at det var på høy tid å sile ut «fake news». Vi har forlengst sett at det står så elendig til i ekteskapet mellom regjering og msm – at taktikken «angrep er beste forsvar» på ynkeligste vis ble forsøkt brukt, etter at buksa hadde sunket under ankelhøyde.

      Men det stopper jo ikke her. CNN – som er en filial av det samme etablissimentet, presterer gjennom et innslag å forsøke å dokumentere samme påstand, hvor selve «beviset» – som ruller i bakgrunnen – er en skjermdump (screenshot) av action-rollespillet Fallout 4, der hacking er en del av «gamet». En Reddit-bruker gjenkjente skjermdumpen og avslørte det ved å poste en skjermdump av Fallout 4 vis-à-vis CNN`s «bakgrunns-roller».

      Hva blir det neste? Hva er aldersgrensen på parodien? Hvor er popkornet?

  4. Leif
    4. januar 2017 klokka 10:06

    Systempressen NRK er ute og går igjen. Se foto av Tove Bjørgaas særlig hennes øyne, det virker forvirrende på meg.

  5. Tw
    4. januar 2017 klokka 10:14

    Kansje flere folk begynner å få opp øya og ser dem for hva dem virkelig er, propaganda og fakenews , spyttslikkere som lydig pusher ren hjernevask fra cia på det norske folk. Skammelig!

  6. Karin
    4. januar 2017 klokka 10:33
  7. Olav Boye
    4. januar 2017 klokka 10:36

    I min omgangskrets heter det: NATO-senderen på Marienlyst. Sjøl har jeg ikke hørt på radio på åtte år og snart tre år siden jeg sist så på TV, så jeg er ikke kvalifisert til å mene noe om NRK. Derimot abonnerer jeg på omlag åtti nettsteder fra hele verden, så jeg er rimelig godt orientert om hva som rører seg i andre verdensdeler. Men NRK-lisens må jeg betale….

  8. 4. januar 2017 klokka 10:58

    Det er vel i lys av de siste seks årenes utvikling et understatement å si at denne artikkelen jeg skreiv i 2009 var prematur, men kanskje var den ikke helt gal sett i et lengre perspektiv, sett i lys av valget av Trump og det Pål skriver her nå: http://globalgeopolitikk.blogspot.no/2009/02/russland-var-venn.html

  9. FR.ED
    4. januar 2017 klokka 11:20

    Utvisningen av 35 diplomater har trolig mer å gjøre med frigjøringen av Aleppo enn av påståtte russisk hacking av USA-valget. Påstandene om russisk hacking er ikke nye og «bevisene» som skal være lagt frem beviser egentlig ingenting.

    Det Wikileaks sier er trolig sant. Obama-administrasjonen, DNC, CIA-sjefen, Washingtong Posts påstander om russisk hacking kan være ment å skremme frem opplysninger fra Wikileaks om hvem som er kilden i USA for lekkasjene til Wikileaks slik at de kan jakte på han og forsøke å isolere han slik som Snowden og Assange.

    At norsk presse, inkludert NrK ikke har et edruelig syn på Russland er ikke vanskelig å se hvis en leser alternative nyhetskanalser slik som Steigan, Counterpunch, Ron Paul Institute og alle de andre nyhetskanalene som CIA/Washington Post vil kneble og bannlyse.

  10. Dagfinn Farstad
    4. januar 2017 klokka 11:25

    Dersom NRK etterlevde den politisk vedtatte NRK-plakatens strenge premisser for fakta-orientering, integritet og balanse, ville IKKE slike grove overtramp ha skjedd. «Fake news»-journalistikken har dessverre tatt over hos mange kommersielle hovedstrøms medier, men med NRK-plakaten skulle ikke-kommersielle NRK ha vært ei solid «borg av etterrettelighet» om plakaten hadde blitt etterlevd.

    https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/KKD/Medier/NRK_plakat.pdf

    • Dagfinn Farstad
      4. januar 2017 klokka 11:37

      NRK har muligens tatt selvkritikk: NRK har lagt ut en artikkel med WikiLeaks kategoriske avvisning av at Russland stod bak hackingen. Essensen i artikkelen er også lagt ut på NRK Tekst-TV i dag.

      https://www.nrk.no/urix/julian-assange_-_-russland-ikke-involvert-i-hacking-1.13304286

      • Ullern
        4. januar 2017 klokka 11:42

        Ingen selvkritikk fra NRK i det. Kun deres sedvanelige selvmotsigende budskapsflom.

        • Dagfinn Farstad
          4. januar 2017 klokka 11:52

          Nei, det er ingen eksplisitt selvkritikk, men i hvert fall slippes fakta og motforestillinger gjennom.

      • 4. januar 2017 klokka 12:31

        Dårlig håndverk fra NRK der. Man kan gå gjennom den setning for setning og påvise halvsannhetene. Hvis propaganda lages på en virkelig profesjonell måte, er det nesten umulig å påvise hvordan man har sydd sammen artikkelen.

        NRK med sitatfusk. WikiLeaks twittrer: » Don’t let the White House destroy US history again!». NRK skriver «Nettstedet oppfordrer ansatte i Det hvite hus å lekke informasjon, og sier at de ikke må la Det hvite hus ødelegge USA igjen.»

        Sitatfusk: NRK skriver: «Via Twitterkontoen utlover de også en dusør på 20.000 dollar, drøye 170.000 kroner, til dem som kan gi informasjon som fører til arrestasjonen av en leder i Obama-administrasjonen.» Av en eller annen grunn har NRK med selve twitter-meldingen fra WikiLeaks rett under. Der står det: «We are issuing a US$20,000 reward for information leading to the arrest or exposure of any Obama admin agent destroying significant records.»

        (mine uthevelser) Dette er ikke slurvefeil. De er vesentlige forskjeller i betydningen = sitatfusk.

        • Helge G. Galtrud
          4. januar 2017 klokka 14:28

          Kanskje de ansatte i NRKnyhetene er veldig dårlige til å oversette fra engelsk?
          Der snakkes jo mye om hvor dårlig det står til med norsk skole så kanskje vi ser et resultat av det her?

          • 4. januar 2017 klokka 14:44

            Nei tverimot, at de utelot nettopp disse ordene betyr at de visste hva de gjorde. Uten dem får setningene en helt annen betydning. NRK er tatt med buksa nede.
            De regnet vel med at alle bare ville skumlese artikkelen. Eller aner jeg et ubevisst psykologisk ønske om å bli korrigert, siden de tok med orginalmeldingen fra WikiLeaks? 🙂

          • ⒶF
            4. januar 2017 klokka 15:54

            Terje, det sitter utvilsomt folk på innsiden i NRK og forsøker på ulike måter å gi folk litt av den informasjonen statskanalen ellers smyger seg rundt, men det er umulig for dem å merke denne informasjonen særlig mye mer tydelig som «viktig» enn tilfellet er nå; dvs. at vi selv må være årvåkne og klare å skille snørr fra bart. Det er en fascinerende balanskunst mellom ønsket om å bidra til noe som gjør speibildet mindre utålelig (en kompis av meg pleier å insistere på at norske journalister har fjernet alle speil fra sine boliger for ikke å måtte spy hele tiden), og ønsket om å gjøre det på en måte deres overordnede (psyop-gjengen) ikke kan sanksjonere eller kommentere uten dermed å bekrefte ting man ikke ønsker å bekrefte. Denne schizofrene internpraksisen går nok faktisk ganske høyt opp i NRK, og det ville forundre meg om det ikke et par programdirektører også kjenner den direkte på kroppen (hodet) i form av søvnproblemer. Jeg håper og venter i grunnen bare på at en eller annen derfra snart skal ha fått nok, og ikke føler at det er mer igjen å tape på å hoppe av og sladre litt skikkelig.

  11. Svein
    4. januar 2017 klokka 11:32

    Heldigvis skjer det en mediarevolusjon her og nå. NRK og resten av systemmedia formidler kun maktens tanker. Deres tid er over. Ser nå frem til at steigan.no og andre alt-media kjører politiske debatter i studio.

    • KZ
      4. januar 2017 klokka 16:25

      Nei, NRKs tid er dessverre ikke over ennå, siden norske skattebetalere er PÅLAGT å finansiere NRK enten de benytter seg av deres propaganda eller ei.

      Først når NRK blir utsatt for markedskrefter, går de til grunne. Slik de må om rettferdighet skal skje fyllest.

      Så folk bør snarest begynne å jobbe for at NRK skal kommersialiseres. Med mindre folk er fornøyde med å finansiere en rikskringkaster som spyr ut infantil CIA-propaganda 24/7.

  12. Ullern
    4. januar 2017 klokka 11:39

    «Rå desinformasjon Dagsnytt atten»

    Dagsnytt atten er et nyttig program, hver dag, for å være orientert om hvilke løgner de offentlig forblindete elitene holder seg med.

    Tove Bjørgaas er fæl, ikke bare av utseende, men i sin rutinemessig påfallende kritikkløse etterplapring av MSM-budskapene.

    NUPI-seniorforsker Iver B. Neumann er bestisen til prof. Geir Thomas Hylland Eriksen og omtrent like reaksjonært holdningsfri, spesialisert i å innta opportune syn. – NUPI er Norges famlende forsøk på offentlig herming av USAs CFR – Counsil on Foreign Relations.

    Jo verre de er, MSM, dess flere våkner fra tillitstransen de er fanget inni. 🙂

    • ⒶF
      4. januar 2017 klokka 15:59

      Enig, Dagsnytt 18 er obligatorisk daglig input for å holde seg ajour med hva de fôrer folket med av tant og fjas og desinfo, og som nevnt over, hva de faktisk også på sin forsiktige måte av og til lekker ut av ekte informasjon.

  13. EO
    4. januar 2017 klokka 12:24

    Smakebit fra DN18;
    Neuman: «det som er aller mest graverende ved situasjonen nå det er jo at Donald trump sender signaler om at man skal føre en utenrikspolitikk som gir bengen i forhold til det demokratiske partiet, man skal gi bengen i forhold til etterretningen. Det er et mål for et hvert land som vil drive en effektiv utenrikspolitikk og ha en forholdsvis samlet front og Putin gjør altså et poeng av å fremmedgjøre ikke å samarbeide med deler av det amerikanske samfunnet og dette kan jo gå ad undas.»
    Dette er jo kaudervelsk. Selv om man korrigerer for det som må være en forsnakkelse (Putin/Trump) kan man jo spørre seg hva en seniorforsker ved NUPI. mener med «gi bengen i» og hva som ligger i spådommem » gå ad undas». Er det NUPI’s analyser/modeller som kollapser? Er det forholdet USA -Russland som går til helvete? I så fall på hvilken måte? Skulle vært greit å vite – men den som burde spørre er programlederen. Han haster videre til TB i washingtom som fortsetter å fortelle det som allerede er sagt flere ganger: dette vet vi kikke noe om……

    • 4. januar 2017 klokka 13:05

      Kanskje sitatene dukker opp i språkspalta til Per Egil Hegge ^^

  14. KZ
    4. januar 2017 klokka 16:18

    «Men det som er pinlig for henne er at WaPo seinere har vært nødt til å krype til korset og tygge i seg dette. Avisa skriver:»

    Nei, det er faktisk ikke pinlig for henne. Av den enkle grunn at hun aldri blir holdt ansvarlig for feilen. Du skjønner: Norske «journalister» kan bare gjenta løgnene de får servert av sine oppdragsgivere i CIA, for i Norge finnes det ingen opposisjon, ingen kritisk presse, ingen gravejournalister som får komme til orde med motforestillinger mot det oppleste og vedtatte narrativet om «russisk hacking» og «onde Putin og slemme Assad» som, når de ikke hacker USA, dreper «heltemodige moderate opprørere».

    I Norge består «journalistikken» av å plukke ut de mest tendensiøse propagandaartiklene fra amerikansk presse, og kjøre dem ukritisk gjennom Google Translate. Også leses resultatet opp på Dagsnytt Atten, hvor studioet er fullt av Putin-hatende «Russland-eksperter» og en like Putin-hatende programleder. Norske journalister er fornøyde med å være et mikrofonstativ for CIA, for det er der pengene er.

  15. 4. januar 2017 klokka 17:53

    I dette klippet fra russisk TV forteller en tysk journalist at han ble presset av vestlig etterretning til å publisere propaganda og løgn under sitt eget navn.

    Hvordan er situasjonen er i Norge? Med tanke på at norsk etterretning alltid har vært «logrende pudler» for amerikansk etterretning er det naturlig at også PST er engasjert i svikefull tankepolitivirksomhet…

    «European media writing pro-US stories under CIA pressure

    Journalist and editor Udo Ulfkotte says he was forced to publish the works of intelligence agents under his own name, adding that noncompliance ran the risk of being fired.»

    https://www.youtube.com/watch?v=sGqi-k213eE

  16. 5. januar 2017 klokka 23:22

    La NRK fullføre selvmordet de har begitt seg ut på de siste årene. Det nye media – eller uavhengig media som det korrekt også kalles – tar automatisk over uansett.

Legg inn en kommentar