VW-krisa: Er tyske bilprodusenters tid forbi? En bransje med millioner av ansatte er i krise. Hva vil en nedgang i bilindustrien bety?
Dette spør Andreas Poulakos om i wdr.de.
Nyhetene fra Wolfsburg er alarmerende. Volkswagen-konsernet fikk et kraftig resultatfall i tredje kvartal. Dårlige salgstall samt planlagte kapasitets- og jobbnedskjæringer i konsernet presser balansen. Som
VW meldte onsdag falt resultatet etter skatt med 64 prosent til 1,58 milliarder euro – også fordi det også går dårlig for
VW på det viktige kinesiske markedet.
Rundt to millioner arbeidsplasser er i fare
Ingen av de ti tyske Volkswagen-fabrikkene er i Nordrhein-Westfalen. Likevel kan de varslede kuttene få stor betydning også der. Nesten 200.000 mennesker jobber i Tyskland hos rundt 800 leverandører til bilindustrien. Dersom transformasjonen av næringen ikke lykkes eller det oppstår ytterligere problemer, vil rundt to millioner arbeidsplasser på landsbasis være i akutt fare.
«Det ville ikke være første gang at hele tyske industrisektorer har forsvunnet uten en lyd», sier Jens Südekum, professor i
internasjonal økonomi ved universitetet i Düsseldorf, i et intervju med WDR. «Sektorer som en gang var viktige, som tekstilindustrien og produsenter av underholdnings- og husholdningselektronikk, spiller ikke lenger noen rolle.
Det er ingen garanti for at dette ikke kan skje i bilindustrien også».
Konsekvensene vil bli alvorlige, sier Südekum: «En enestående avindustrialisering, hvis tendens allerede er merkbar».
Dette vil sannsynligvis ikke bare påvirke bilindustrien, men alle energiintensive sektorer som kjemikalier og
stål. Hvis det skulle skje, ville det være et «ekstremt sjokk for hele den tyske økonomien», sier Südekum.
Kommentar:
Det Südekum ikke berører er at denne krisa ikke er en tradisjonell overgangskrise mellom teknologier, men ei krise som er skapt på den ene sida av tyske og europeiske politikere og deres «grønne skifte» og på den andre sida av USAs ødeleggelse av Tysklands energiforsyning gjennom Nord Stream-sabotasjen og ødeleggelsen av det tyske eksportmarkedet i Russland.