Ekspert: – Konkurransen var rigget slik at Babcock skulle vinne

0
Bakgrunnsbilde: Shutterstock

Internasjonale analyser sier at Norge er det mest korrupte landet i Norden. De har fått mer vann på mølla hvis de tar en titt på hva Solberg-regimet gjør med både det norske arvesølvet og med grunnleggende, livsviktige tjenester. Og det spørs om ikke Solberg-regimet har brakt den norske korrupsjonen til nye høyder, eller skal vi si dybder, gjennom behandlinga av luftambulansetjenesten.

«Robert Myhre, jurist og ekspert på offentlige anskaffelser, kommer med en analyse som slår ned som ei bombe i det pågående spillet om anbudet i luftambulansen. Dette skriver Dagbladet.

Myhre har gjennomgått all offentlig informasjon om anbudet og mener hele prosessen ser ut til å være skreddersydd for at Babcock skulle vinne. Anbudet var verdt 2,6 milliarder av skattebetalernes kroner.

– Konkurransen var, slik jeg ser det, nærmest «rigget» for at Babcock skulle vinne, sier Myhre til Dagbladet.

Han har tidligere jobbet med offentlige anskaffelser i Nærings- og handelsdepartementet og er i dag advokat og partner i DLA Piper. Han var den første innen juridisk ekspertise som krevde offentliggjøring av de omstridte dokumentene Bent Høie til slutt valgte å publisere

«Myhre reagerer spesielt på at Lufttransport, selskapet som tapte anbudet, måtte gi fra seg informasjon om lønns- og arbeidsvilkår for sine ansatte.

Denne informasjonen ble så gitt videre til Babcock, som ga selskapet en enorm fordel i anbudet, ifølge Myhre.«

Kontrakten Babcock vant er verdt 2,6 milliarder kroner, og hele skandalen går på liv og helse løs.

Babcock skriver på sine nettsider at de er den nest største leverandøren til det britiske forsvarsdepartementet. Klart de derfor var de rette til å ta seg av liv og helse i Nord-Norge.

En ny rapport fra Universitetssykehuset Nord-Norge viser at det har vært 286 forsinkelser eller overførte oppdrag i ambulanseflytjenesten siden Babcock overtok. – Dette er alvorlig, sier overlege Mads Gilbert til avisa VG.

For å løse den akutte krisa som Solberg og Bent Høie har skapt har Bjørnar Mosnes fra Rødt foreslått å sette de fem ambulanseflyene som står ubrukt på Tromsø Lufthavn inn i tjeneste. Moxnes skriver på Facebook:

«Når skal Bent Høie innse alvoret, legge vekk prestisjen og sette de fem ambulanseflyene som står ubrukt på Tromsø Lufthavn inn i tjeneste, slik Rødt foreslår?

Legen som sier opp skriver: «Jeg finner meg ikke i at vår nye operatør er så useriøs med flysikkerhet. Etter noen måneders flyging med ny operatør synes jeg at flysikkerheten føles så nedprioritert, at jeg ikke lenger ønsker å være en del av videre tjeneste. Både for min egen del, min familie/barn, mine venner i flycrewet og pasientene vi henter»

Dette er blodig alvor. Det handler om menneskers liv og helse.»

Moxnes viser her til en ung lege som har sagt opp jobben som overlege i luftambulansetjenesten. TV2 skriver:

«Den unge legen, som ønsker å være anonym, har jobbet tre år i luftambulansetjenesten – senest som overlege og har vært på rundt 70 oppdrag.

Han stortrives i jobben, men etter at Babcock overtok som operatør i juli i år, kan han ikke forsvare jobben som overlege i luftambulansetjenesten lenger.

– Jeg finner meg ikke i at vår nye operatør er så useriøs med flysikkerhet. Etter noen måneders flyging med ny operatør synes jeg at flysikkerheten føles så nedprioritert, at jeg ikke lenger ønsker å være en del av videre tjeneste. Både for min egen del, min familie/barn, mine venner i flycrewet og pasientene vi henter, skriver flylegen i oppsigelsesbrevet.»

Da Solbergregjeringa ga konsesjon til det skandaleomspunne britiske selskapet Go-ahead til å ta over driften av jernbanen på Sørlandet hadde den ikke akkurat folkets støtte i ryggen. En meningsmåling som er utført av Opinion, på vegne av LO Media og Dagsavisen viser at bare 15 prosent av de spurte støttet dette. Vi er ikke sikre på om støtten til å gi luftambulansetjenesten til Babcock kan måles i prosenter, eller om man må ta promillene til hjelp.

Erna Solberg, Bent Høie, Jon Georg Dale og resten av kostebinderiet skuffer ut offentlige tjenester til private spekulanter som om de skulle ha betalt for det. Og det har de kanskje?

Forrige artikkelHvorfor ville ikke italienske RAI sende sitt eget intervju med Bashar al-Assad?
Neste artikkelHvorfor svikter store deler av venstresida i energipolitikken?
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).