Nytt firma for historiekontroll arbeider for å knuse alternative medier

3
Caitlin Johnstone

Av Caitlin Johnstone.

Den avsindige, hysteriske Russland-historien, som blir promotert dag etter dag i vestlige massemedia, har fått to av sine viktigste fortellinger revet i filler i løpet av noen dager.


Denne artikkelen av Caitlin Johnstone ble først publisert på hennes blogg. Oversatt til norsk av Anne Merethe Erstad.


I september ble en rapport fra anonyme etterretningsansatte sådd utover i hovedstrømsmedia. Rapporten hevdet at regjeringsansatte fra USA som arbeidet på Cuba var offer for hjernerystelse-liknende hjerneskader etter å ha hørt merkelige lyder i private hjem og hoteller. Den mest sannsynlige forbryteren var «sofistikerte mikrobølger eller en annen type elektromagnetiske våpen» fra Russland. Et opptak av et slikt høyst sofistikert angrep ble analysert av vitenskapsfolk, og viste seg å være parringsropet fra en gresshoppe-hann av typen «Indies short-tailed cricket». (Anurogryllus celerinictus, overs. anm.) Nevrologer og andre hjernespesialister har protestert mot påstanden om at de regjeringsansatte har fått noen som helst nevrologiske skader, og sier at testresultatene til de påståtte ofrene ble mistolket. Den faktiske historien, strippet for hyperventilerende Russland-panikk, er at noen regjeringsansatte hørte noen gresshopper på Cuba.

Parringsropene til Anurogryllus celerinictus nå også i Russlands tjeneste…

En annen rapport som dominerte nyhetsoverskriftene for noen dager siden hevdet at Trumps tidligere valgkamp-leder, Paul Manafort, (den samme Paul Manafort som Guardian uriktig hevdet hadde hatt et møte med Julian Assange i Equadors ambassade), hadde gitt data fra meningsmålinger til en russisk kollega og bedt ham formidle dem videre til Oleg Deripaska, som gjerne blir omtalt som en «russisk oligark» i vestlige medier. Mesteparten av dataene var allerede offentliggjort, og resten var bare mer meningsmålingsinformasjon som ble delt våren 2016, men Deripaskas medvirkning holdt Russland-gate’erne oppe til langt på natt i åndeløs spenning. Josh Marshall fra «Talking Points Memo» gikk så langt som å publisere en artikkel under tittelen «Diskusjonen om sammensvergelse ble avsluttet i går kveld». Belegget for denne klikk-magneten av en tittel var at «Det som er krystallklart, er at overføringen til Kilimnik kom med uttrykkelige instruksjoner om å gi informasjonen til Deripaska. Og det er nok.»

Bortsett fra at Manafort ikke ga noen uttrykkelige instruksjoner om å dele meningsmålingsdataene med Deripaska, men med to ukrainske oligarker (som benekter dette). New York Times var tvunget til å trykke denne pinlige rettelsen til historien de hadde gjort kjent, og legge til at Manaforts motivasjon neppe var sammensvergelse, men penger.

Dette er bare det siste i et langt, pågående mønster av forferdelige mediasammenbrudd – der journalister snubler i egne bein i iveren etter å demonstrere sin blinde troskap til det USA-sentraliserte imperiet for å rapportere en hvilken som helst historie der Russland kommer dårlig ut. Uten å vise tilbørlig aktsomhet. De eneste stemmene som har stilt spørsmål ved establishmentets Russland-historie, som blir servert massemediakanaler av hemmelighetsfulle regjeringsbyråer, er de kanalene massemedia nekter å gi en plattform.

Alternative mediekanaler er de eneste plattformene av betydning for meningsforskjeller, når det gjelder de godkjente fortellingene i den plutokrat-eide politiske/media-klassen.

Forestill deg da hvor forferdelig det ville bli hvis disse siste festningene av skepsis og krav om at makta holdes ansvarlig, ble fjernet fra medielandskapet. Vel, det er akkurat det en lyssky organisasjon kalt NewsGuard forsøker å gjøre. Med en viss suksess allerede.

En ny artikkel fra journalist Whitney Webb i MintPress viser i detalj hvordan NewsGuard arbeider for å gjemme bort og demonisere alternative nyhetskanaler som MintPress. Newsguard markedsfører seg direkte overfor teknologiske selskaper, sosiale medieplattformer, biblioteker og skoler. Firmaet er ledet av noen av de mest hatske pro-amerikanske individene i USA, og deres agenda; å støtte opp under makt-establishmentets kontroll over historiene, er tydelig.

Produktet NewsGuard markedsfører til den vanlige offentligheten er en plug-in (programtillegg) til nettleseren, som gir nettbrukere råd om hvorvidt en nyhetskanal er til å stole på eller ikke – basert på en formel som gir fordeler til pro-establishment-holdninger. Noe som gir kanaler som Fox News og USA-propaganda-kanalen Voice of America høy score på beregning av troverdighet. Mens kanaler som RT får veldig lav anseelse når det gjelder troverdighet.  Dette programtillegget dominerer mesteparten av det som kommer opp når du begynner å undersøke NewsGuard. Men det å sette i omløp en plug-in som internettbrukere frivillig kan laste ned for å hjelpe lederne deres til å kontrollere sinnene deres, er ikke blant dette firmaets mer sjofle agendaer.

Den fullstendige MintPress-artikkelen har en grundig gjennomgang av de ekle tingene NewsGuard har fingrene i, men her er en oppsummering av fem av de mest opprørende avsløringene:

(1) Firmaet har utviklet et tilbud kalt BrandGuard, markedsført som et «sikkerhetsverktøy som tar sikte på å hjelpe annonsører til å holde produktene sine unna upålitelige nyhets- og informasjonssider, mens det gir dem den sikkerheten de trenger for å støtte tusenvis av «klarerte» (det vil si klarert – «Green-rated» – av Newsguard) nyhets- og informasjonssider, store og små.» Almen utbredelse av dette tilbudet vil angripe annonseinntektene til ikke-klarerte, alternative mediekanaler som har annonser. NewsGuard driver aggressiv markedsføring av dette tilbudet, til «tekniske annonsebedrifter, ledende byråer og store annonsører».

(2) NewsGuards rådgivende styre er som å lese medlemslisten for en ny-konservativ tenketank. Og ganske visst, en av firmaets administrerende direktører, Louis Gordon Crovitz, er medlem av Council on Foreign Relations, som har samarbeidet med American Enterprise Institute og Heritage Foundation. Medlemmer i det rådgivende styret inkluderer Tom Ridge, som var George W. Bush’ leder for Homeland Security. Videre Michael Hayden, som tilhører den indre krets i etterretningsverdenen. Og Richard Stengel, som tilhørte Obama-administrasjonen, og som en gang gikk ut med offentlig støtte til behovet for innenlands propaganda i USA. Alle disse mennene har dukket opp i innflytelsesrike tenketanker, der de har bidratt med å gi sosiopatiske, krigshissende agendaer et smilende ansikt mot offentligheten.

(3) Til tross for at et kriterium for å bli rangert som troverdig, er hvorvidt en kanal er åpen om sin økonomiske støtte, er detaljene i  NewsGuards finansiering hemmelig.

(4) NewsGuard planlegger også å få rangeringssystemet sitt integrert i sosiale medier som Facebook og Twitter. Firmaet jobber mot et mål om partnerskap, som vil gjøre pro-establishment media-bruk til en del av din opplevelse på disse sidene – uansett om du laster ned NewsGuard-appen eller programtillegget.

(5) NewsGuard markedsfører seg selv overfor den offentlige ledelsen i amerikanske stater for å få programtillegget installert i alle offentlige skoler og biblioteker, for å forhindre internettbrukere i å lese ikke-godkjente historier. Firmaet har allerede lyktes med å få dette til i staten Hawaii, der alle bibliotek-avdelinger nå bruker programtillegget.

Vi kan være absolutt sikker på at NewsGuard vil fortsette å gi positiv, troverdig score til New York Times – uansett hvor mange spektakulære tabber de gjør i sin dekning av establishmentets Russland-fortelling. Fordi agendaen som går ut på å gjøre anti-Russland-fortellingen almen kjent passer perfekt med den ny-konservative, støtte-til-regjeringsbyråer-agendaen til kreftene bak NewsGuard. Ethvert forsøk på å fremme hegemoniet til det sentraliserte makt-establishmentet i USA vil bli belønnet av deres lakeier, og enhver skepsis vil bli straffet.

Den som kontrollerer fortellingen, kontrollerer verden. Styrende makters behov for å regulere folks tilgang til informasjon er så desperat at det har blitt klossete og klønete som en tenårings klåfingrete tafsing i baksetet i bilen – og føles omtrent like hyggelig. Det er bare så vidt de skjuler begjæret sitt etter å kontrollere sinnene våre lenger, så det burde ikke være for vanskelig å få folk til å våkne og se manipuleringen. Vi må bruke hver eneste mulighet vi har til å kommunisere med hverandre før den blir stengt for godt.

Vær med på å styrke den uavhengige og kritiske journalistikken, klikk her eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Annonseinntektene mine har gått ned fra 50 kr per måned da jeg koblet meg opp mot Ad Sense forrige sommer, til 5 kr per måned i dag. Sjekket nettopp, og sist måned hadde jeg kun 5 kr og 10 øre i inntekter. Dette på tross av at mitt virke er av det absolutt viktigste på Toten!

  2. SHO says:

    Skal vi våge å tippe på hvilken rating Steigan.no vil få?

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere