Media og de avmektiges makt

0

Med unntak av NRK eies det overveldende flertallet av norske medier av milliardærer, og for det aller meste marsjerer de i takt, og der er som kjent ikke NRK noe unntak. Det kan virke håpløst og eventyrpolitisk å prøve å skape alternative medier som går på tvers av main stream og forteller de historiene som de skjuler.

Men erfaringene viser at det er alt annet enn håpløst. Over hele verden pågår det en dugnad, usentralisert og kaotisk, men en dugnad for å slå tilbake mot krigsindustriens og mediemonopolenes kontroll over hjerter og hjerner. Og det morsomme er at enda så svake kreftene våre er, økonomisk og organisatorisk, så nytter det. Og vi oppnår resultater. Det var det Gro Harlem Brundtland innrømte nylig da hun frustrert uttalte:

Brundtland: – Vi er i ferd med å miste kontroll over hva folk blir fortalt.

Motstand kan være krevende og vanskelig, men den nytter

Når det gjelder krigen mot Syria har intervensjonsmaktene hatt nær sagt all presse og alle medier på sin side. Strategene for denne krigen skjønte veldig tidlig at for å vinne den militære kampen, måtte de først og fremst vinne kampen om fortellingene. Derfor var det så viktig å selge historien om «det fredelige opprøret som ble brutalt slått ned», derfor ble det så viktig å få skape «de uegennyttige sivile hjelperne» White Helmets. Enhver general som er verdt saltet sitt vet at du ikke vinner krigen bare ved hjelp av våpen. Det er også nødvendig å vinne krigen om fortellingene.

Om fortellerkunstens rolle i krig

Falske nyheter på oppdrag for Pentagon

USA og Storbritannia har rutine på dette. De gjorde det forrige gang også, for å selge Irakkrigen. Ifølge en gravende journalistjobb som er utført av Sunday Times og Bureau of Investigative Journalism betalte Pentagon et britisk PR-firma over en halv milliard dollar for å lage falske terroristvideoer i Irak som ledd i en enorm propagandakampanje.

PR-firmaet Bell Pottinger fabrikerte korte videoer som ble produsert slik at de skulle forestille originaler fra arabiske nyhetsnettverk, og videoer med lav kvalitet slik at de kunne gå for å være tatt opp av jihadistgrupper. Beslutningene om denne kampanjen gikk fra general David Petraeus, som da var øverstkommanderende i Irak, og i enkelte tilfeller direkte fra Det hvite hus, når ikke en gang Petraeus kunne signere på beslutningen.

Bureau of Investigative Journalism har en omfattende framstilling av PR-operasjonen for Pentagon på sine nettsider. Det handlet om å lage falske nyheter, skape «falsk flagg»-bevigenheter og i det hele tatt prøve å påvirke opinionen gjennom smart psykologisk krigføring. Les mer om det her.

Nå er det Purpose Inc og The Syria Campaign

Bell Pottinger er brukt opp, nå er det PR-byrået Purpose Inc som driver kampanjen for de såkalte White Helmets, som ikke er noe annet enn al Qaida med sminke. Både de og The Syria Campaign framstilles som nøyrale og upartiske, men er i virkeligheten en del av den totale krigføringa. Dette er vel kjent for lesere av steigan.no. Vi har en stor samling avsløringer av White Helmets.

Sammen med dyktige folk som Eva Bartlett, Vanessa Beeley og andre har vi revet maskene av al-Qaidas PR-avdeling og vist den fram for hva den er. Våre nålestikk har vært så følbare for de mektige oppdragsgiverne for kampanjen at de har prøvd å reparere skadene, først gjennom et stort dokument fra krigspropagadaens nøkkelsenter Altantic Council, og nå fra Purpose Inc og The Syria Campaign.

Djupstaten i USA leser steigan.no

So også manualen fra reklamebyrået Purpose Inc og deres The Syria Campaign om hvordan vestlige journalister skal møte kritikk av White Helmets kan lastes ned her.) Vi skal diskrediteres, delegitimeres, kalles russiske troll og hva det nå måtte være.

Vårt poeng er at enda så sterke de er, enda så mye penger og medier de rår over, så lar de seg bringe i ubalanse av ubevpænede mediekrigere fra Liliput.

Illustrasjon til Jonathan Swifts Gullivers reiser

Syria har i snart åtte år ført en krig på liv og død mot intervensjonmakter som ikke har skydd noen midler når det gjelder å påføre folket lidelser og rive landet i stykker. I denne krigen har USA, de andre vestmaktene, inkludert Norge, Israel, Tyrkia og oljediktaturene hatt mildt sagt god hjelp av mediene. Mediene har vært viktige bataljoner i krigen og den har kostet utrolig mange liv og skapt svært mye lidelse.

Det minste vi kan gjøre i solidaritet er å bruke vår mulighet til å avsløre krigens løgner og vise hva slags krefter som står bak.

Integrity Initiative som gikk på en stjernesmell

Som meldt i en annen artikkel har det hemmelige programmet Integrity Initiative, som er finansiert av den britiske hæren og forsvarsdepartementet «midlertidig stengt» sine internettkontoer og sin Twitterkonto på grunn av at de har møtt en så massiv motbør. Men den motbøren er typisk nok ikke kommet fra de store mediene, men nesten utelukkende fra alternative medier.

Vi noterer dette som en seier og som et eksempel på at det lar seg gjøre.

Sosiale medier

Vi i steigan.no bruker både Facebook, Twitter og andre sosiale medier,men vi gjør det vel vitende om at dette er et mulighetenes vindu som er i ferd med å stenges. Og vi opplever allerede hvordan vi strupes gjennom såkalt «shadow banning» og andre metoder. Det store omslaget kom i oktober 2017 da vi nærmest fra en dag til en annen så hvordan rekkevidden til våre publiseringer på Facebook ble redusert til omtrent en tredjedel av hva de hadde vært.

Men av og til klarer vi å bryte lydmuren, og det skjer når leserne sjøl tar tak i stoffet vårt og viderepubliserer det i vilden sky. Dette har ikke minst skjed med noen av artiklene til Odd Handegård om norsk energipolitikk. Ikke minst denne, som er sett av over 75.000 folk på Facebook:

Sammenhengene i kraftpolitikken

Under kampen mot Acer våren 2018 så vi noe liknende med denne artikkelen av Halvor Fjermeros. Den ble sett av over 45.000 folk på noen få dager, og var utvilsomt med på å styrke opinionen og kampen mot Acer:

Tidligere Ap-tingmann: Mindretallet må bryte ut og stemme med nei-sida mot Acer!

Og ikke minst gjelder det det utrettelige arbeidet som våre samarbeidspartnere Eva Thomassen og Kari Angelique Jaquesson har drevet for å vekke opinionen mot krigen i Syria. Deres reiser til Syria, deres reportasjer derfra og deres avsløringer av norsk bistand til terroristene har vært helt avgjørende for at opinionen langsomt begynner å vende. Og man bør merke seg at de store norske mediene i løpet av åtte år knapt har hatt en journalist i Syria.

Gunhild Stordalen og hennes EAT Foundation fikk rød løper i NRK og andre store medier. Ved hjelp av initiativet til en Facebook-bruker skrev vi en analyse av klassebakgrunnen til dette initiativet og viste at det handler om de mektigste selskapene i verden innen agrobusiness, big pharma og liknende:

Gunhild Stordalen og hennes EAT-milliardærer

Denne artikkelen er sett av over 50.000 folk bare på Facebook.

Vi har tidligere hevdet at det i enkeltsaker er mulig å skape opinion og flytte den politiske debatten i kritisk retning sjøl om man verken har kapital eller makt. Forutsetninga er å gjøre hjemmeleksene sine, gjøre grundig arbeid og presentere stoffet slik at det er troverdig og holdbart. Da vil det kunne tenne gnister som igjen kan utløse kjedereaksjoner.

Det er gøy å kjempe mot mediegigantene – og det gir resultater

Ikke minst har leserne og støttespillerne gjort at dette lar seg gjøre. Vårt løfte er at dette skal vi fortsette med. Som en gammel kineser noe dramatisk sa: Den som ikke frykter døden ved tusen stikk tør å rive keiseren ned fra hesten.

Vær med på å styrke den uavhengige og kritiske journalistikken, klikk her eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916

Forrige artikkelIntegrity Initiative har stengt internettkontoene sine
Neste artikkelStatsministrene og 5G: ført bak lyset til kamp mot folkehelsen
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).