Den britiske regjeringa driver et hemmelig medieprogram for å sverte Russland

0
Integrity Initiative er betalt av britiske og amerikanske myndigheter for å drive avanserte svertekampenjer mot Russland. Her fra deres nettsider. Bakgrunnsbilde: Shutterstock.

Det kalles ‘Integrity Initiative’ i sann orwellsk tradisjon og er et hemmelig program som den britiske regjeringa opprettet i 2015 for å drive svart propaganda mot Russland. Det er Moon of Alabama, som avslører dette. Programmet har sin egen nettside som brukes for å fremme de ulike kampanjene som programmet driver.

«Klyngegrupper» av påvirkere

De som står bak programmet sier sjøl at de bygger såkalte «klyngegrupper» (cluster groups) av betrodde journalister, militære, akademikere og lobbyister i andre land. Disse folkene i klyngegruppene får varsel via sosiale medier når det britiske senteret mener at det er behov for deres innsats.

Fra deres egne dokumenter framgår det hvordan de jobber. Her er et eksempel fra den spanske klyngegruppa og hvordan de mobiliserte mot utnevnelsen av Pedro Baños som sjef for den nasjonale sikkerhetsmyndigheten. Dette var i juni 2018. Klokka 14 får lederen for den spanske klyngen beskjed om at dette bør hindres. Han gir beskjed til klyngemedlemmene om å utarbeide et dokument mot Baños for å spre det i spanske medier. De bruker Twitter for å dra dette i gang. Klokka 15.45 ber den spanske gruppa britene om å dra i gang en internasjonal støttekampanje på Twitter. Det britiske senteret lager ei gruppe på WhatsApp for å koordinere kampanjen på Twitter. Kort etter har den spanske gruppa klar artikler og materiell som skal publiseres i El Païs og El Mundo og sendes til den britiske og den franske ambassaden.

Slik ser altså fri og uavhengig presse ut. Etter alt å dømme er dette koordinert.

Britisk-amerikansk prosjekt

Dette hemmelige programmet ble avslørt da noen kom over og publiserte deres søknad om bevilgning til det britiske utenriksdepartementet. Programmet er til 95 prosent finansiert av Storbritannia, USA og NATO, men drives av NGOen The Institute For Statecraft. De lister opp Bellingcat og Atlantic Council som sine partnerorganisasjoner. Det betyr at det er godt integrert med NATOs psykologiske krigføring. Av budsjettsøknaden deres går det fram at de ønsker å bruke nesten to millioner pund i 2018/2019. I ett av de lekkede dokumentene skisserer de sin metode:

  • Developing and proving the cluster concept and methodology, setting up clusters in a range of countries with different circumstances
  • Making people (in Government, think tanks, military, journalists) see the big picture, making people acknowledge that we are under concerted, deliberate hybrid attack by Russia
  • Increasing the speed of response, mobilising the network to activism in pursuit of the “golden minute”.

Dette initiativet kan også sees i sammenheng med at den britiske hæren alt i 2015 opprettet en egen avdeling for «Facebook warriors» som skal drive psykologisk krigføring i sosiale medier.

Norske påvirkningsagenter

Det går også fram at de har bygd klynger i 35 land, og blant dem Norge. Den norske klyngen ledes av en «tidligere statstjenestemann» og har ei gruppe i Oslo og en annen i Tromsø. Prinsippet for disse gruppene er at de skal jobbe via journalister som på diskret vis planter artikler i mediene på oppdrag fra det britiske programmet.

De oppgir også sine lokale partnere, og der står Norge oppført med seks personer fra blant annet Den norske atlanterhavskomiteen. Det hadde vært artig å se hvilke norske journalister som diskret planter artikler som passer dette hemmelige programmets agenda. I Storbritannia har de blant annet journalister i The Times, Financial Times og BBC.

Planter de ønskede fortellingene i mediene

Dette nettverket av agenter og rekrutterte penneknekter mobiliseres til å plante stoff som skal forme opinionen i saker som Ukraina-kuppet i 2014, nedskytinga av flyet MH17, Skripal, Syria, White Helmets osv. Når først stoffet er plantet og kampanjene er i gang i sosiale medier, vil de straks bli spredd videre av helt intetanende enkeltpersoner som har bitt på agnet.

At det er forbindelser mellom dette nettverket og norske Faktisk.no, er det liten tvil om. Lederen for dette norske sannhetsministeriet, Kristoffer Egeberg, forteller her helt åpent og stolt om hvordan de er med i de samme nettverkene som Facebook, Atlantic Council, Bellingcat osv.

Les også:

Om fortellerkunstens rolle i krig

Klikk her for å støtte den kritiske og uavhengige journalistikken.

 

Forrige artikkelMerkel: Statene må forberede seg på å oppgi suverenitet
Neste artikkelMottrekk mot Washingtons konfrontasjon
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).