Elbil ikke nødvendigvis best for klimaet

0

I Norge tas det for gitt at en elbil uten unntak er best for klimaet. Men det er en sannhet med betydelige modifikasjoner, går det fram av en artikkel i Teknisk Ukeblad. Magasinet bygger på en studie gjort av den tyske bilorganisasjonen ADAC, søsterorganisasjon til norske NAF. TU skriver at i Tyskland:

«En Tesla X må kjøre mer enn en halv million kilometer før den slipper ut mindre CO2 enn denne dieselbilen.

Elbil ikke nødvendigvis best for klimaet

For ifølge ADAC, som er søsteroganisasjonen til norske NAF, er det nemlig ikke nødvendigvis slik at en elbil alltid er det beste miljøvalget. I alle fall ikke når man skal ha en større personbil og kjøre den i Tyskland.

Rapporten har sett på tre klasser av biler; småbiler, kompaktbiler og større personbiler (kalt «øvre middelklasse»). I alle klassene har de sammenlignet biler med ulike drivlinjer.

De har tatt med CO2-utslipp fra produksjon av bilene, og benyttet tysk elektrisitetsmiks fra 2013 for de ladbare bilene. 2013-tallene er de siste tilgjengelige tallene, skriver ADAC.

De har regnet inn CO2-utslipp fra oljebrønn til hjul (well to wheel-tall). ADAC har tatt utgangspunkt i at bilene har en levetid på 150.000 kilometer.»

Konklusjonene er:

I småbilklassen kommer elbilen klart best ut, men:

«Først etter 58.000 kilometer vil elbilen få et lavere CO2-utslipp enn en hybridbil. Men først etter 111.000 kilometer vil den få et lavere utslipp enn en dieselbil.»

«Når det gjelder store personbiler, eller «øvre middelklasse», som det kalles, blir regnestykket et ganske annet.

For skal vi tro ADAC vil en elbil måtte gå 580.000 kilometer på tysk 2013-strømmiks før den gir et lavere CO2-utslipp enn en tilsvarende bil med dieselmotor.»

Kommentar:

Det er svært få områder i politikken som er så ideologisk betente som spørmålet om elbiler. Det er nesten like følelsesbetont som flyktningpolitikken og klimapolitikken. De få artiklen vi har hatt på steigan.no om elbiler er blant dem som har ført til absolutt flest og til dels ganske sinte kommentarer. Vår redaksjonelle linje her som i andre saker er å søke sannheten fra fakta. Når fakta er på bordet kan man diskutere løsninger.

Regnestykket for elbiler i Norge blir annerledes enn i Tykland, men også her må man regne på livsløpet for å se hva som er mest gunstig. Og selv i Norge koster det penger å produsere strøm, om strømmen i seg sjøl er aldri så miljøvennlig produsert. Dette har elbileierne oppdaget i forbindelse med at prisen på lading nå har økt med opptil 60 prosent.

Forrige artikkelPål Steigan: Foredrag på generalforsamlinga i Mot Dag
Neste artikkelAngrep på ytringsfriheten: Mark Zuckerberg vs Eva Thomassen
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).