Facebook styrker forbindelsen til djupstaten i USA

0
Hillary Clinton og Henry Kissinger, to av de solide støttespillerne til Atlantic Council. Nå blir Facebook integrert i det hele.

Av Pål Steigan.

I en meddelselse til offentligheten skriver Facebook på sine egne nettsider at de er stolte over å ha inngått et partnerskap med Atlantic Council. FB-ledelsen skriver at dette gjør dem i stand til å utnytte den ekspertisen Atlantic Council har når det gjelder politikk og sikkerhet. FB hevder også at dette vil gjøre dem i stand til å unngå å bli misbrukt til disinformasjon – og sikre at Facebook «spiller en positiv rolle under valgkamper rundt omkring i verden» (!).

Nær kjernen i djupstaten

Atlantic Council er en av de mektigste tenketankene i USA. Den er svært knyttet til djupstaten i USA og har som formål å styrke alliansen mellom USA og Europa (på USAs premisser).

Den har fått donasjoner fra 25 regjeringer, inklusive Norges, og den har hele lista av de største våpenprodusentene og de største bankene på oversikten over økonomiske støttespillere. Det er ei liste som er et slags «Hvem er hvem» på Wall Street og omland.

Atlantic Council har et styre der vi blant annet finner følgende kjentfolk:
Henry A. Kissinger, Philip M. Breedlove og David H. Petraeus og et råd av internasjonale rådgivere der vi blant annet finner Carl Bildt, Zbigniew K. Brzezinski, Rupert Murdoch, tidligere finansminister i USA Lawrence H. Summers, Robert B. Zoellick, Goldman Sachs og tidligere forsvarsminister i USA Charles T. Hagel, bare for å nevne noen. Vi finner sjefer fra blant andre SAAB, ENI, Airbus, Lockheed Martin, Coca Cola, Unilever, Chevron.

Blant de trofaste støttespillerne for Atlantic Council er Ukrainian World Congress, som er solide tilhengere av nazisten Stepan Bandera.

Facebook og CIA

I juni 2014 kom det fram at Facebook driver bevisst manipulasjon av sine brukere. Sammen med Cornell University og University of California har Facebook gjennomført et svært omfattende eksperiment der selskapet har manipulert informasjonen til 689.000 brukere og gjennom dette funnet ut at selskapet kan få folk til å føle mer positivt eller mer negativt om en sak gjennom en «følelsesmessig smitte».

Clay Johnson som bygde opp og ledet Barack Obamas digitale kampanje i 2008 sier at «Facebooks «overføring av sinne»-eksperiment er skremmende». Han føyde til:

Kan CIA utløse en revolusjon i Sudan gjennom å presse Facebook til å fremme misnøye? Skal det være lovlig? Kan Mark Zuckerberg vippe et valg gjennom å fremme Upworthy (et nettsted som er spesialister på å få budskap til å smitte) to uker før et valg. Skal det være lovlig?

I den første pressemeldinga om Cornell-prosjektet sto det at «studien er finansiert delvis av James S. McDonnell Foundation og Army Research Office». Men da dette ble avslørt fjernet man denne informasjonen og benektet det hele. Grundigere undersøkelser viser imidlertid at Jeff Hancock, som gjennomførte studien for Facebook får støtte til sitt arbeid fra USAs forsvarsdepartement via noe som kalles Minerva Initiave. Så altså: Facebook bruker sine medlemmer som laboratorierotter i et eksperiment der det militære er involvert til å se hvordan sosiale medier kan brukes til å manipulere meninger og følelser.

En enda mer aktiv rolle i regimeskifter

Det tette samarbeidet Facebook nå inngår med et politisk redskap for herskerklassen i USA som Atlantic Council signaliserer antakelig en enda mer direkte rolle i den politiske og følelelsesmessige rollen FB allerede spiller.

I sin uttalelse om dette samarbeidet sa president og toppsjef i Atlantic Council Fred Kempe:

Through the innovative work of the Digital Forensic Research Lab, we are building a digital solidarity movement, a community driven by a shared commitment to protect democracy and advance truth across the globe. This partnership is a crucial step towards forging digital resilience.

Partnerskap for sannhet over hele kloden. Det lyder kjent. Et digitalt sannhetsministerium ledet av de indre sirkler i supermakta USA og med Facebook og deres detaljerte opplysninger om oss alle som sin ytre etat.

Dette vil utvilsomt bli brukt til å mobilisere folk til støtte for USAs agenda over hele verden, utnytte deres følelser, deres empati og deres sinne til å godta de nyeste krigene og statskuppene og få dem til å svelge de propagandakamelene som brukes til å begrunne dem.

 

Les også:

I sosiale medier blir vi manipulert med følelser

Kritiske situasjoner og ukritiske medier – fortellingene som dreper

Amazon knyttes direkte til USAs militærbudsjett

Djupstaten i USA leser steigan.no

 

Forrige artikkelMinnetale ved Per William Andresens bisettelse
Neste artikkelIran-avtalen: Markant splittelse mellom USA og EU
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).