CNN henger ut Jimmy Dore i sak om «ekstreme» Youtube-kanaler

0

I en sak om ekstreme Youtube-kanaler og reklamer der hengte CNN ut The Jimmy Dore Show, som blant annet har markert seg med en tydelig antikrigsprofil og som et alternativ til framstillingene av kriger og konflikter man får fra hovedstrømsmedier og ledende politikere i vesten.

I artikkelen det dreier seg om rettet CNN søkelyset mot at reklamer for store selskaper havner på Youtube-kanaler som hevdes å spre ekstremistisk tankegods.

«Hvit nasjonalisme, nazisme, pedofili, konspirasjonsteorier og Nord-Koreansk propaganda» er blant temaene i kanalene der reklamene har blitt sendt, ifølge CNN.

En vaskeekte og selverklært nazist kunne bekrefte overfor CNN at, jo han fikk reklame på sin kanal og dermed også inntekter fra disse reklamene. Det er også tidligere meldt at IS (den islamske stat) har fått reklame på sine kanaler.

Moderne storselskaper er jo veldig opptatt av sitt verdigrunnlag, samt å ha kontroll over merkevaren og hva den assosieres med. Da CNN fortalte selskapene om at reklamene deres havnet på såkalt ekstremistiske kanaler, så medførte det at flere av selskapene ville gjøre tiltak for å forhindre at slikt skjer igjen.

Og mange vanlige mennesker kan nok være enig i at det er fint om voldelige organisasjoner og erklærte nazister ikke mottar reklamepenger.

CNN gjør en ok jobb i å anrette saken så det kan virke rimelig med en anelse panikk rundt alle disse ekstremistiske kanalene som får reklamepenger, mens sakesløse storselskaper som har brukt mye ressurser på et gjennomtenkt og oppdatert verdigrunnlag får varemerket sin besudlet av å assosieres med nazisme og annen styggedom.

Men på slutten av artikkelen slenger CNN ut følgende:

«Reklamer havnet også på The Jimmy Dore Show, en Youtube-kanal på ytre venstre som sprer konspirasjonsteorier, som at syriske angrep med kjemiske våpen er fingerte»

Antikrigsstemmen Jimmy Dore havner altså i selskap med nazister, IS og forsvarere av pedofili, i en artikkel om ekstremistisk innhold som får reklamestøtte.

Det er etter hvert blitt ganske vanlig at hovedstrømsmedier med bred pensel tegner alternative medier og enkeltpersoner som konspirasjonsteoretikere og ekstremister på «ytre» høyre eller venstre fløy. Dette samtidig med at det i flere av de store mediene temmelig ukritisk spres hva som kan kalles konspirasjonsteorier døgnet rundt, dag ut og dag inn – som i omtalen av saken med påstått russisk innblanding i det amerikanske presidentvalget.

CNN er ikke bare en virksomhet for produksjon av journalistikk og meninger, de skal også oppnå profitt i et marked. Framveksten av alternative kanaler som The Jimmy Dore Show utgjør således en økonomisk trussel fordi seere som har gått lei av de tradisjonelle vinklingene som serveres i blant annet CNN migrerer til de nye kanalene.

CNNs iver etter å stoppe at reklame for storselskaper havner på «ekstremistkanaler» kan sees i lys av denne konkurransesituasjonen også. At det kan være effektivt å gå på sponsorer for å sabotere for nye kanaler viste Wall Street Journal da de med denne metoden fikk stoppet Disneys støtte til Felix Kjellberg, som på Youtube går under navnet PewDiePie og har en av de aller mest populære kanalene.

Samtidig som antikrigsstemmer som Dore blir forsøkt marginalisert som «ekstremister» av hovedstrømsmedier, og inntektene deres forsøkes strupes, kan for øvrig krigshauker både på republikansk og demokratisk side – disse som har heiet frem katastrofale kriger som har destabilisert land og medført store tap av sivile liv – regne med å fortsatt kunne være en del av det gode selskap.

Se Jimmy Dores video om saken:

Intervju med Dore på Redacted Tonight:

Forrige artikkel«Sitting ducks» – USAs hangarskipsflåte er utrangert
Neste artikkelVita hjälmarna delaktiga i Turkiets fördrivning av kurder