Finland vil bygge «jernbane til Kina» via Kirkenes

0
Skjermdump fra videoen til Arctic Corridor.

En finsk-norsk jernbane fra Rovaniemi til Kirkenes, som kan frakte godstrafikk på vei til og fra Kina, er et langt steg nærmere virkelighet, skriver E24. Nettavisa skriver videre:

– Den arktiske jernbanen er et viktig europeisk prosjekt som vil skape en tettere kobling mellom det nordlige, arktiske Europa og det kontinentale Europa, sa Finlands transport- og kommunikasjonsministeren, Anne Berner, på en pressekonferanse 9. februar 2018. Prosjektet kalles Arctic Corridor. Som ledd i dette prosjektet ønsker finnene å bygge en tunnel under Finskebukta.

Dette handler naturligvis om den kinesiske silkeveien, eller rettere One Bridge One Road (OBOR). Kinas president Xi Jinping har slått fast at Kina vil investere hundrevis av milliarder dollar i å skape et belte av transport og infrastruktur mellom Kina og Europa, eller mellom Kina og resten av verden, for å si det mer korrekt. Og da er den nordlige ruta i høyeste grad attraktiv for Kina.

At det er Finland som går i spissen for et slikt prosjekt og ikke Norge, er ikke så overraskende. Finnene har vist at de er i stand til store omstillinger og stor industriell satsing, slik de i sin tid gjorde da Nokia la om fra gummistøvler og cellulose til mobiltelefoni. Den eneste interessen regjeringa i Oslo har vist for Finnmark er et ønske om å få lagt ned fylket så fort som mulig.

Er dette science fiction eller ville drømmer uten hold i? Hvis det bare hadde vært en nordisk idé, hadde den dødd på tegnebrettet. Men den maskinen som driver dette er Kinas eksport, og fra Kinas side søkes det transportruter inn i Europa fra sør, øst og nord.

De investeringene som trengs i prosjektet er for store for Finland. Det norske oljefondet kunne naturligvis ha gjort noe slikt, men der er man mer opptatt av å være på Wall Street. Så finnene håper på kinesiske investorer, både statlige og private. Og de sies å være interessert ifølge Yang Erlin, som er leder for det finsk-kinesiske handelskammeret.

I januar 2018 lanserte kinesiske myndigheter sine planer for det de kaller Polar Silk Road. Dette ble gjort gjennom dette dokumentet, der det blant annet heter:

China hopes to work with all parties to build a “Polar Silk Road” through developing the Arctic shipping routes. It encourages its enterprises to participate in the infrastructure construction for these routes and conduct commercial trial voyages in accordance with the law to pave the way for their commercial and regularized operation.

Dermed kan det være liten tvil om at den polare silkeveien er offisiell kinesisk politikk, og at den nødvendige infrastrukturen til den kommer til å bli bygd. Men dersom norske myndigheter får beskjed fra Washington om å sabotere dette, vil de vel klare å snuble i sine egne føtter nok en gang.

Forrige artikkelUSAs biologiske våpen
Neste artikkelMike Pompeo arbetar intimt med Colombia och Mexiko för att störta Venezuelas regering
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).