Nervøsitet i EU: Kina investerer i Øst-Europa

7

Som et ledd i sin strategi med «Ett belte, en vei» (OBOR) har Kina etablert et bredt samarbeid med 16 stater i Øst- og Sentral-Europa. Det er Albania, Bosnia und Herzegovina, Bulgaria, Kroatia, Estland, Ungarn, Latvia, Litauen, Makedonia, Montenegro, Polen, Romania, Serbia, Slovakia Slovenia og Tsjekkia.

Samarbeidet går under navnet 16+1 eller #16plus1. Det økonomiske samarbeidet dreier seg om infrastruktur, høyteknologi og fornybar energi. Dette framgår av nettsidene til samarbeidsorganet.

Den kinesiske statsministeren Li Keqiang åpnet det sjette toppmøtet til 16+1 i Budapest 27. november 2017. Kinesiske tjenestemenn sier at Kina har investert over 8 milliarder dollar i de seksten landene. Ifølge Politico har dette samarbeidet skapt uro i Brussel. Den tyske utenriksministeren Sigmar Gabriel (SPD) ser kritisk på dette samarbeidetog advarer mot en splittelse av Europa. Den ungarske statsministeren Viktor Orbàn ser derimot Kinas innflytelse som en styrke for sitt land, som har et stadig mer anstrengt forhold til EU-kommisjonen.

Kina skal bygge en høyhastighetsjernbane fra Beograd i Serbia til Budapest i Ungarn. Den skal redusere reisetida mellom de to byene fra 8 timer til 2,5 timer. Bygginga av jernbanen er kommet godt i gang, meldes det fra Beograd. Jernbanen er en del av det som kalles Land Sea Express Route som går fra den kinesiskeide havna i den greske byen Pireus gjennom Makedonia og Serbia til Ungarn.

Kilde: Financial Times

EU-kommisjonen misliker dette og har ifølge meldinger satt i gang granskning av det kinesiske prosjektet, men som en gresk politiker sa: Hvis en person slår deg og en annen person gir deg penger, hvem vil du samarbeide med? Han sammenliknet tydeligvis Troikaens brutale behandling av Hellas med Kinas investeringsvilje.

Og det er dette som er både EUs og USAs problem med det kinesiske silkeveiprosjektet i Europa. Sjøl ønsker de ikke å investere, og da blir det veldig vanskelig å hindre landene i Øst- og Sentral-Europa fra å vende seg til Kina.

KampanjeStøtt oss

Start diskusjonen på forum.steigan.no

Historisk kommentararkiv

7 KOMMENTARER

  1. Ser helt klart allegorien til lignelsen om den barmhjertige samaritan her, hvor EU er røverne, Hellas den skamslåtte, og Kina den barmhjertige samaritan. Norge passer godt for rollen som fariseer.

  2. Kan ikke Norge også begynne å samarbeide med Kina? Da ville kanskje vårt stakkars fattige land også kunne få høyhastighets jernbane?

    • Eller i det minste fått på plass stumpen mellom Gjøvikbanen og Dovrebanen, som først ble påbegynt av Kong Oscar og så av Hitler, for så å ha 10 oppslag i året i OA de neste 70 årene, uten at noe skjer, med unntak av å holde liv i konsulentbransjen.

    • En høyhastighetsjernbane i regi av kinesiske interesser vil kanskje være mest interessant for kineserne dersom den gikk via Russland og Finland og til Kirkenes.

  3. Dette viser vel hvor dårlig EU byggverket egentlig er.
    Kina kan bli viktigere for landene i Øst-Europa enn hva de store EU-landene er.
    Tysk eksport til land utenfor EU er større enn til landene i EU. Det ser ut som Tysklands fokus i større grad er rett inn mot globalisering/verdensmarkedet enn mot EU-samarbeid. Tyskland hadde kanskje regnet med at landene i Øst-Europa ville forbli en slags kolonier for billig arbeidskraft. Men planene til landene i Øst-Europa kan dreimot være å koble seg tettere opp til den økonomiske utviklingen i Kina og kanskje får de bedre bedre vilkår her enn vilkårene i EU. Dette kan være nok et skritt på vei mot EUs sammenbrudd. Globaliseringen kan ha den effekt at statskonstruksjoner slik som EU og også USA kan gå i oppløsning, hvor det indre samhold smuldrer opp.

Legg igjen en kommentar til SH Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.