NRK: Ensidig dekning av rohingya-konflikten i Myanmar

Som vanlig, må man si, velger NRKs svært sparsomme utenriksdekning å gi en totalt ensidig dekning av rohingya-konflikten i Myanmar. Dagsrevyen meldte 11. september om at FNs menneskerettskommisær kaller rohingya-krisa for et «klassisk eksempel på etnisk renskning».
Men NRK gir ingen bakgrunn eller analyse av konflikten. NRK snakker om «opprørere» i Myanmar, men unngår behendig å si at denne «opprørsbevegelsen» har sitt hovedkvarter i Saudi-Arabia og at den er kontrollert av Den islamske staten.

Det er klart at man skal være på vakt mot overgrep mot etniske, religiøse og nasjonale minoriteter, men man må også være klare over at slike minoriteter ofte utnyttes i stormaktenes kamp om kontroll. NRK bør også reflektere over at det ikke var så lenge siden kanalen sjøl framstilte landets leder Aung San Suu Kyi som noe nær en helgen. Nå er hennes regjering på vei mot å bli et «regime», og det lover aldri godt.

Dette stinker stormaktspolitikk lang vei. Saudi-Arabia vil bruke petro-islam til å destabilisere en rekke land i Sørøst-Asia, og Myanmar er ett av dem. Dette passer USA aldeles utmerket, for det bidrar til å bekjempe Kinas innflytelse i regionen.

I Myanmar samarbeider myndighetene i landet med Kina om å bygge en «økonomisk korridor» fra den kinesiske Yunnan-provinsen tvers gjennom landet og fram til Bengalbukta. For Myanmar betyr det eksportinntekter og næringsutvikling, for Kina betyr det enda en måte å omgå det trange og lett kontrollerbare Malakkastredet på. Om USA ikke klarer å konkurrere økonomisk med Kina, kan landet i hvert fall bruke sine kriminelle partnere til å skape et så stort kaos at det skader både Kina og nabolanda.

Den økonomiske korridoren dreier seg faktisk om et samarbeid mellom ikke bare Kina og Myanmar, men også Bangladesh og India. Bangladesh blir påført problemer gjennom at det er skapt en flyktningkrise i landet på grunn av rohingya-krisa.

Dermed er det ikke sagt at regjeringa i Myanmar behandler rohingyaene godt, eller at det ikke går an å reise innvendinger mot den økonomiske korridoren. Her går kritikken på at NRK driver utenrikskommentar etter den vanlige «god og ond»-modellen, der perspektivet nesten alltid er sett fra Washington, noe som bare fungerer som en tilsløring av virkeligheten, og som gang på gang er brukt i mobilisering til nye kriger.

  22 kommentarer til “NRK: Ensidig dekning av rohingya-konflikten i Myanmar

  1. Knut Lindtner
    13. september 2017 klokka 08:54

    Jeg er helt enig i disse vurderingene. Dette lukter av forberedelse til en ny konflikt mellom Kina og USA i forbindelse med fremføringen av Silkeveien som USA vil ha stoppet for enhver pris. I Syria gikk det ikke, men Myanmar kan være en brukbar kandidat.

    I Norge er det praktisk talt ingen som vet om dette gigantiske prosjektet – noe som også sier sitt om hvordan mediene informerer. Her er en artikkel om samme sak: https://www.derimot.no/india-og-myanmar-forenes-i-kampen-mot-jihadismen/

    • Ola
      13. september 2017 klokka 17:48

      Fremfoeringen av Silkeveien er vel for å få kontroll med berørte parter(land) ……Ha ingen illusjoner om Xi’s supermaktsdrømmer. Men enig i at nrktv2 s dekning er skjev—muslim-propagandaen der er påfallende.

  2. 13. september 2017 klokka 09:02

    Hvis man har fulgt litt med, har problemene for rohingya-fokene eksistert like lenge som Myanmar har eksistert – antakelig mye lenger. Vi har hatt muslimske flyktninger fra landet her i Norge for mange år siden. Å skrive slik du gjør om kontakter til Saudi-Arabia etc, gir et feil inntrykk – det dekker definitivt ikke lengde på tiden rohingyaene har hatt det vanskelig – ganske enkelt fordi de aldri har blitt akseptert som innbyggere i Myanmar. At Saudiarabia har grepet noe inn den siste tiden, er sikkert riktig, men IS/Daesh har åpenbart ikke noen inngripen der. Alt i alt tror jeg vi trygt kan si at hele denne katastrofen skyldes Myanmars holdninger og behandlingen av rohingyane – men det har vært mer direkte undertrykkelse og sult tidligere, fordi heller ikke Bangla Desh har villet ha dem. Nå gikk altså noen fra S-A løs på noen grensevakter, og dermed brøt alt sammen – her er virkelig et forsøk på folkemord, det er jeg ikke i tvil om. Og for sikkerhets skyld – Aung San Suu Kyi har alltid presisert at hun ikke vil ha noe med akkurat dette å gjøre – rohingyane har knapt eksistert for henne.

    • Olav
      13. september 2017 klokka 10:26

      In the 19th century, the British Raj brought in Bengalis to work for the predominantly Buddhist Rakhine State colony in Western Burma. The Muslim settlers were used in a similar way to the Presbyterian settlers in Ireland in the 17th century; Protestant and Presbyterian settlers were settled in Ireland by the British imperial state in order to create a local loyalist force against the native Irish. The consequences of that plantation are still being felt today in the British-occupied section of the ancient Irish province of Ulster. The British used Bengali settlers in Burma to administer the Rakhine State on behalf of British interests. Since that time, they have been periodically committing massacres against the indigenous Buddhist population of Burma’s Rakhine State region. The Muslims causing all the trouble are backed by the Saudis, Pakistanis, Turks, Bangladeshis and by the British and Americans who want to ‘Kossovise’ mineral-rich Myanmar. I should like to stress ‘Muslims who are causing all the trouble’; for it is a minority of the Rakhine State’s Muslims who are attempting to wage Jihad on behalf of Western geopolitical interests and the ongoing Zionist global war on terrorism, euphemistically and erroneously referred to as the ‘clash of civilisations’. Gearóid Ó Colmáin, 6 February 2017. The Rohingya Psyops: Waging Covert War on Myanmar.

      • 13. september 2017 klokka 12:27

        O.T.

        Er det noen som kan forklare dette som jeg fant om “Fritt Ord Foundation” på Soros Files sidene ?
        http://sorosfiles.com/soros/2011/10/media-development-loan-fund.html#axzz4sYIwhYdA

        Det står på Fritt Ords sider at de skal bruke 100 millioner på journalistikk, men det er ikke det,
        det som fikk oppmerksomhet er at de var på en liste på en side som heter Soros Files sammen med Open Society Foundation under kategorien “Funders and Lenders”.

    • jostein Bjørkmo
      13. september 2017 klokka 11:13

      Over alt på kloden hjvor det er muslimer er det baluba og de skal ha vekk andre. Derfor kan du vel trygt utelate ordet “trygt” i din avhandling? Det er bare å sette deg inn i muslims og buddhistisk ideologi for å forstå noe av dette. Det tror jeg ikke du vil! Den buddhistiske ideologi er såååå laaangt fra folkemord som du bare kan tenke deg. Det ser ikke ut til å anfekte en gang. Derfor er du like ensidig som statskanalens etterplaprere. At vi ser nrk blåse opp tall(f eks 20 000 flere i dag) og henvise til FN er ikke noe nytt. Der har vi jo jammen også Egeland som er viden kjent for dette.

      • Birgitta
        13. september 2017 klokka 18:56

        Ja , muslimene kjemper jo for verdenskalifatet og ‘den ene’ Kalifaten som skal ‘skinne’ overalt i verden , og da skal det bli Fred……

        Før den tid må vi bare belage oss på bråk…..

        • jostein Bjørkmo
          14. september 2017 klokka 21:07

          Disse muslimene her ønsker altså ifølge Grønvold et demokratisk samfunn der alle grupper kan leve i sameksistens? Og Bangla Desh brutale muliske ledere blir omtalt som troverdige kilder? Man skal høre mye før ørene detter av, heter det. Men man må alltids finne noe å le av. Jeg har et eksempel fra Urix i går der Anders Magnus stod for underholdingen da han presterte å si noe sånt som at USA eksempelvis kunne kaste Kina og alle de andre landene som protesterte mot strengere sanksjoner mot Nord-Korea ut av dollaren: Hehehe. Dette vitner om hans innsikt i økonomi og geopolitikk. .
          Jeg støtter forøvrig ad1648(HD). her som nevner at det sannsynligvis kommer en false flag hollywood greie i Myanmar snarlig. Forholdene ligge vel til rette for det.

          • jostein Bjørkmo
            15. september 2017 klokka 17:28

            Anders Magnus uttalelse skulle visstnok ha vært et sitat,

  3. Ludvig.
    13. september 2017 klokka 10:32

    Rett skal være rett. Nylig hadde dagsnytt radio et lengre intervju med Stein Tønnesson fra PRIO. Han har oppholdt seg mye i Myanmar og er godt kjent med situasjonen og forholdene. Han ga en lang og grundig redegjørelse for saken, bakgrunnen og historikken. Inntrykket man satt igjen med var et ganske annet enn det vi ellers ser og hører.

    Men konteksten med stormaktspolitikk berørte heller ikke han. Enig med Lindtner i at dette antagelig dreier seg om OBOR og Kina.

    Torsdag var Steve Bannon på et internasjonalt møte for investorer i Hong Kong. I sin tale hevdet Bannon at for å unngå handelskrig med USA måtte Kina avslutte sin ensidige handelskrig mot USA! Og Bannon er en viktig mann i USA for tiden. Kanskje viktigere nå enn da han satt i administrasjonen.

  4. Tore F
    13. september 2017 klokka 11:24

    Al Qaedas ledelse er klar til å fiske i rørt vann: I en lang erklæring utstedt for noen dager siden, oppfordrer de til jihad i Burma, og ber muhajedin i nabolandene om å dra inn i Myanmar, trene opp og gi våpen til muslimene slik at de kan forsvare seg gjennom “hellig krig”.
    Here we go again!

  5. ErikP
    13. september 2017 klokka 11:53

    NRK og TV2 unngår behendig å vektlegge hva som har utløst den nåværende krisen :
    “Opprørsbevegelsen” gikk til angrep på politistasjoner og regionsentra. Altså en utenlands ledet, finansiert og inspirert opprørsbevegelse, styrt av extreme muslimer via et nettverk av moskeer går til angrep inne i landet!
    Stopp opp et øyeblikk og tenk etter hva man ville ha ment om dette, om det feks skjedde i Sverige……. FOR DET KAN JAGGU FORT KOMME TIL Å SKJE!

    Nå kommer forutsigbart the handwringers på banen og begynner å spinne historien mot etnisitet, altså rasehat.
    Motstand mot islam har ingenting med RASE å gjøre. Det har med ideologi å gjøre.

    Ekstrem islam er vår tids fascisme. Det er en ideologi som ønsker å skru klokka hundrevis av år tilbake, en dødelig trussel mot alle rettigheter arbeiderklassen og kvinnene har tilkjempet seg i Europa og nord-Amerika.

    De som nå skriker opp og demoniserer nobelprisvinneren i Myanmar bør ta en pause og tenke etter : Hva vet vi om ekstrem islam i moderne tid? Hva vet vi om islam etter at presteskapet tok makten i Iran?

    Jo vi vet at revolusjonsgarden innledet et terrorregime som har satt selv den gamle Shaens regime i skyggen.

    Etter å ha ryddet unna de gamle makthaverne vendte den iranske revolusjonsgarden våpnene mot befolkningen.
    De første som ble hengt var alle annerledestenkende, kommunister, sosialister, ateister, liberale borgerlige, og alle slags likestillingspolitikere.
    Det er DETTE de ønsker. Den eneste forskjellen mellom Saudiene og Iranerne er at de samtidig ønsker å henge hver sin del av muslimene.

    Foreløpig har 90% av dem muslimske terroren rammet muslimer i muslimske land, dette ser ut til å innlede en ny fase, hvor Saudiene tar i bruk sine fremskutte stormtropper, som svømmer som fisken i menneskehavet, for å erobre et fremmed land direkte.

    For de som tror at dette er fullstendig nytt og ukjent og som tviler på at dette faktisk kan foregå rett foran øynene våre, anbefaler jeg å lese seg opp på historien om det indiske kontinent og kampen mellom islam og de tradisjonelle religiøse retningene i India. Vi hadde akkurat samme fenomen når India vant sin selvstendighet fra det britiske kolonialveldet. Den gang som nå lot problemet seg bare løse gjennom direkte krig. Den gang som nå skjedde det overgrep under utdrivelsen av muslimene fra India. den gang som nå startet muslimene overgrepene, både mot myndigheter og sivilbefolkningen.

    Kampen mot islam kostet India minst 275 millioner drepte, torturerte og massive overgrep i form av organiserte voldtektskampanjer kom i tillegg. Den gang som nå tapte muslimene på slagmarken.

    Og nå som den gang bør folk få øynene opp for hvilken dødelig fare denne fascistiske ideologien representerer.

    • jostein Bjørkmo
      14. september 2017 klokka 20:41

      Når du nå nevner nrk og tv2 kan jeg ikke unngå å komme med et lite tillegg. Det gjelder rikskananlens reaksjon på over fem tusen klager på programlederen gikk med hijab under serien “Faten tar valget”.
      De som klaget på forskjellsbahandligen blir av nrk sjefen omtalt som hetsere. Nestlederen i Kringkastingsråset går enda lengre og sier det er uakseptabelt at en ung programleder blir utsatt for hets og hat.
      Hvilken troverdighet er igjen i denne sørgelige medie suppa?

  6. Terje Omestad
    13. september 2017 klokka 12:11

    Det er godt at vi har skribenter som Steigan som prøver å avbalansere det nye hysteriet omkring konflikten i Myanmar. Som for meg gir assosiasjoner til Kosovo på nitti-tallet. Som ett av mange eksempler der muslimkortet brukes (eller med andre ord: muslimer misbrukes) for å fremme Vestlig/Saudi-Arabisk/(og noen unevnelige partnere) i imperialistiske framstøt.

    Det uhyggelig er nettopp inndelinga i “de gode og de onde”. Klart det er etniske konflikter i Myanmar. Svaret på det bør være å fremme rolige forhandlinger, dialog mellom partene. I motsetning til det krigshissende mediekjøret.

    Islamiseringa av Islam har vært et kynisk og stygt spill. Afghanistan på 70-80-tallet, Tsjetsenia, Jugoslavia, Irak, Liby, Syria, (Europa?).

    Det er forlengst avslørt at CIA bygde om kimen til den IS i Irak i 2012. Den ekstreme sunni-islamske varianten av salafist/wahhabismen. IS eksploderte i Levanten i 2014. USA hadde alle muligheter til å knekke dem militært i i mai 2014. Vi husker jo bildet av IS-kolonnones innmarsj i Irak. Som selvsagt var klarert pr telefon med USA.
    Poenget var at IS ikke måtte knekkes lokalt FØR de hadde fått avleggere spredt overalt i Asia, Afrika, (Europa)
    Sånn at IS kunne destabilisere regioner og nasjoner wordl-wide. Dermed kan Nato/USA begrunne invasjoner etter ønske. På to måter. Enten som “human”, R2P, aksjon. Eller i kampen mot terror.

    (Det er stor uro under himmelen)

    • Eivind Reitan
      13. september 2017 klokka 13:10

      Og på NRK P1 i dag kom det-som et brev på posten,som det engang het- “FN er bekymret over at det blandt flyktningene er mange ensomme barn.”
      Da kommer kravene-“Vi må ta vår andel,” akkurat som dom ensamkommande -fra Marocko og Afghanistan-som fyller gater og -mottak i Sverige og Tyskland.
      Her skal det ikke være alderstesting ,og ikke returer.
      Og får de først opphold,skal det være permanent,og med rett til familiegjennforening,med den familien som endelig dukket opp.
      Påtvungne ankerbarn.
      Det er bare å åpne grenser og hjerter.
      Da hjelper det lite ,at den svenske statsminister uttaler at “Har man fått avslag på sin søknad,så skal man ut av landet.” Det er bare å trenere,sammen med staten man rømte fra,og med hjelp av godhetsindustrien i “det nye venstre.” Flotte sengekamerater.

      • ad1648
        13. september 2017 klokka 13:46

        For 10 år siden fikk vi flyktninger fra Burma; kvoteflyktninger som ble godt integrert. Men nå ser det ut som at vi kommer til å få en helt ny type “burmesere” hit som neppe vil utmerke seg like positivt.

  7. ad1648
    13. september 2017 klokka 13:44

    Nå som media har gått lei av Syria og mediekampanjen for regimeskifte er det kanskje et tidsspørsmål før en filial av “White Helmets” dukker opp i Burma? Filmen “Wag The Dog” fra slutten av 1990-tallet har aldri vært mer aktuell enn nå.

  8. Sven Røgeberg
    13. september 2017 klokka 21:22

    “The relevance and complexity of religious and ethnic issues in Myanmar are undeniable. But we cannot ignore the political and economic context and the root causes of displacement that often go undetected.”
    En veldig interessent analyse av den ressurskampen som ligger bak overgrepene mot ulike folkegrupper i Myanmar, og der de regionale stormaktene Kina og India er tungt inne på myndighetenes side.
    https://qz.com/1074906/rohingya-the-oil-economics-and-land-grab-politics-behind-myanmars-refugee-crisis/

  9. Kjetil Grønvold
    14. september 2017 klokka 00:58

    Det viktigste nå er at opp mot 350.000 rohingyaer er fordrevet over grensa til Bangla Desh i løpet av 2-3 uker. De myanmarske sentralmyndighetene skilter med offisielle tall på 4.000 drepte i kjølvannet av de væpna styrkenes straffeaksjoner. Det reelle omfanget er antakelig mye høyere. Et utall landsbyer og store boområder i byene er brent ned. Flyktninger forteller om regulære progromer og FNs Høykommisær for flyktninger sier at det som skjer er å ligne med en “lærebok i etnisk rensing”. Utenriksministeren i Bangla Desh anklager nabolandet for folkemord. Rapportene om at hæren minelegger grenseområdene mot Bangla Desh gir grunn til å mistenke at regjeringa staker ut “en myanmarsk endlösung” på problemene i Rakhine.

    Omfanget og karakteren av overgrepene som utspiller seg gjør at den etniske motsetninga må regnes som den viktigste motsigelsen nå. Det er den vi først og fremst må forholde oss til. Å mobilisere opinionen og øve press mot den norske regjeringa for diplomatiske og andre tiltak mot de som bærer ansvaret for det vordende folkemordet bør være sjølsagt for alle som regner seg som progressive.

    Rivaliseringa mellom Kina og USA og saudiarabiske ambisjoner i Sørøstasia er ikke konfliktlinjene som ruver øverst på agendaen i dag. Det kan endre seg. Men den aktuelle virkeligheta, slik den tegner seg i skarpe og brutale streker, gjør blodbadet til det viktigste anliggendet.

    Jeg slutter aldri å forundre meg over ‘kommentatorer’ som opptrer med altomfattende analyser og forklaringsmodeller og med ufravikelig sikkerhet serverer absolutte sannheter. Vi bør vise ekstra vaktsomhet i myanmarsk terreng. Det er komplekst og kronglete og inviterer først og fremst til grundige studier og konkret undersøkelser.

    Noen stikkord og kommentarer til debatten:

    ARSA
    Arakan Rohingya Salvation Army blei etablert i 2015 etter forrige runde av grove overgrep mot rohingyane i Rakhine – delstaten i nordvest der de utgjør om lag 1/3 av befolkninga. 200 rohingyaer blei drept i hevnaksjoner etter at kvinner tilhørende rakhine (den buddhistiske befolkninga i delstaten,somfor øvrig har status som en av 135 etniske minoriteter) hadde blitt utsatt for overgrep. Mange titusener måtte flykte over grensa til Bangla Dsh, boligområder blei brent ned og 140 000 rohingyaer blei samla i en slags ‘strategiske landsbyer etter mønster av USAs strategi i Vietnam.
    ARSA er et svar på undertrykkinga og forfølgelsene og ikke ei årsak til dem. Bevegelsen sier derfor også at dens eksistens er en defensiv manøverog at målet er et ‘demokratisk muslimsk samfunn’ i Myanmar og en tistand der rohingyaer og rakhine-befolkninga lever i fredelig sameksistens Lederne avviser enhver befatning med jihadistisk ideologi og internasjonale islamittiske bevegelser. De offentlige uttalelsene deres er kjemisk rensa for islamittisk retorikk.
    Når Steigan sier at ARSA er med i al Quaida er han ikke aleine om det. Men foreløpig er dokumentasjonen svært svak. At lederen og deler av ledelsen for øvrig har hatt tilhold i Saudiarabia kan ikke regnes som oppsiktsvekkende i et land som eksporterer arbeidskraft i stor målestokk. Sjøl kjenner jeg mange titalls personer som bor og jobber i Saudiarabia. Storparten av dem er radikale fagforeningsfolk, organisatorer og kommunister. Filippinene aleine skilter med 1,8 millioner utenlandsarbeidere i Saudiarabia. Det er også verdt å merke seg at den rohingyanske varianten av islam er sterkt prega av sufi-tradisjonen.
    Jeg har ikke grunnlag for å utstede ‘sannheter’ om ARSA. Derimot har jeg mange grunner til å advare mot ‘sannheter. Det krever mer kunnskap.

    USA og Kina.
    Den myanmarske herskerklassa gjennomgikk strukturelle endringer i og med valget i 2010. Privatiseringa av statseiendom leda til framvekst av nye sjikt og reda grunnen for prosesser i retning av borgerligdemokratiske endringer og avvikling av det vestlige sanksjonsregimet. Mye tyder på at en av elitens beveggrunner var frykten for kinesisk dominans. Den ønska å åpne dører vestover. USA greip mulighetene og Obama gjennomførte to statsbesøk i landet.(2012 og 2014). I desember i fjor blei de siste amerikanske sanksjonene heva. Den amerikanske ambassadøren i Pangyon under Obama har uttalt at det er galt ensidig å laste regimet for situasjonen i Rakhine og reaksjonen som har kommet fra Det Hvite Hus på utviklinga de siste ukene er en uttalelse som erklærer at amerikanerne er “..deeply worried by the ongoing crisis …in the Wake of the attacks against Security posts on 25. August…”erasjoner begått av ARSA)..”We reiterate or condemnation of these attacks and the ensuing violence”.

    USA legger med andre ord skylda på opprørsbevegelsen

    Det kan også nevnes (som et lite paradoks) at ARSAs våpen i hovedsak er av kinesisk opphav. Kineserne har lenge pleid tette bånd med opprørsbevegelser basert blant Chin- og Kachinfolkene og yta stor militær støtte. Det gjelder blant anna Wa State Army, som opererer med 20.000 tropper. ARSA har fått sine våpen derfra. Det hadde neppe vært mulig uten kinesisk godkjenning.

    Det er riktig at Kina har hatt overtaket i rivaliseringa om Pangyons gunst det siste året. Det er dels betinga av at Bejing er i en gunstig posisjon når det gjelder forhandlinger mellom regimet og de mange opprørsbevegelsene det gjelder å komme til ei endelig ordning med. Aung San Su Kuyi (som både er utenriksminister og den reelle lederen av regjeringa) har besøkt Kina to ganger etter at hennes parti kom til makta ved valgene i fjor. Ett av besøkene trådte i stedet for et møte mellom utenriksministrene i ASEAN, som USA hadde tatt initiativ til. Hun har ved flere anledninger understreka betydninga av forbindelsene til Kina og knytta det til fredsprosessen med de mange etniske gruppene. Blant de som har vært mest mot ei fredelig ordning er Wa State Army og Kokang Army. De er store og sterke og har i mange år basert seg på hemmelig samarbeid med kineserne. For Kina er det viktig å sikre tilsvarende relasjoner – eventuelt å pasifisere – ARSA i Rakhine. Kinesiske rørledninger går over territoriet. De frakter olje og gass fra Bengalbukta til det sørlige Kina.

    Dessuten skal et kinesisk statsselskap bygge ei djupvannshavn i Kyaukpyu i Rakhine.
    Arbeidet tar til neste år og er tufta på en kontrakt som varer i 50 år – med mulighet for forlenging i ytterligere 25 år. Når den står ferdig vil den i realiteten være en kinesisk flåtebase.

    Hvorvidt Myanmar vil være tjent med OBOR er et åpent spørsmål. Det vi veit er at den kinesiske tilstedeværelsen i Rakhine har avla mye folkelig motstand grunna elendige arbeids- og lønnsvilkår i kinesiske selskaper og miljøødeleggelser som følge av rørledningene.

    At kineserne er inne betyr dessuten ikke at amerikanerne er ute. Myanmar er opptatt av ordninger med priviligert adgang for viktige eksportvarer til det amerikanske markedet (slik Kambodsja er for sin tekstilindustri på samme tid som Kina er en tung aktør i den nasjonale økonomien) og amerikanske investeringer.

    Det er mye å si om situasjonen i Myanmar. Blant annet om den rohingyanske identiteten og deres status med implikasjonene det har for befolkningas kår. At det dreier seg om bengaliere importert av den britiske kolonimakta etter den anglo-burmesiske krigen i 1824-26 er tull. Men….

    • 16. september 2017 klokka 23:03

      Endelig et informativt og balansert innlegg! Takk Kjetil Grønvold!
      For å forstå hvordan Burma fungerer, så må en forstå militærregimet og hvor mye makt og kontroll de har og hvor brutale de er. Det lærer en best ved å oppholde seg der. Opprør er ikke noe nytt i Burma, det involverer mange etniske minoriteter, og mye av det har pågått siden de ble selvstendige. Det startet ikke med religion, men med undertrykkelse og brutalitet. Kachin folket er kristne, og har også ligget i krig med Rangoon i flere tiår.
      Rakhine var ikke regnet som noe hotspot da jeg jobbet i Burma på 80 tallet. Det meste av stridighetene foregikk nordpå. Det burmesiske militærets brutale oppførsel har vel aldri vært noen hemmelighet, ihvertfall ikke i Sørøst Asia. Dette mangler det heller ikke info om på nettet Det døde forresten en diplomat i Insein fengsel som jobbet for bla. Norge. Dette var i 1996. Navnet var James Leander Nichols.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Internal_conflict_in_Myanmar

  10. Anne Minken
    14. september 2017 klokka 17:18

    Takk til Ketil Grønvold for et grundig og informativt innlegg. Det er viktig med fakta om rohingyanes situasjon. I tillegg er det også nødvendig å se nærmere på kildebruken i Steigans innlegg. På dette feltet begår Steigan.no stadig overtramp. Ofte dreier det seg om bruk av useriøse og sensasjonspregede kilder eller kilder som åpenbart er partiske. I dette tilfellet er imidlertid kildene (DW (Deutsche Welle), ICG, Huffington Post) seriøse nok. Problemet er at disse kildene slett kke sier det Steigan vil ha oss til å tro.

    DW spør Tim Johnson om funnene i ICGs rapport betyr at det er den Saudi-wahhabistiske versjonen av Islam som er drivkraften for Rohingya opprørsbevegelsen Harakah al-Yakin. Tim Johnson svarer klart nei på dette. Riktignok bor ledelsen for bevegelsen iSaudi Arabia, men han tror ikke at det er wahhabismen som er drivkraften for opprøret. Det som motiverer Harakah al-Yakin er nok ikke så mye jihadist ideologi, men snarere raseriet over behandlingen av rohingyane i Rakhine-provinsen. Selvom bevegelsen er støttet av fatwaer og islamske lærde er den i bunn og grunn motivert av lokale overgrep snarere enn av transnasjonal jihad som IS og al-Qaida.
    Heller ikke artikkelen fra Huffington Post gir belegg for Steigans påstander. Artikkelforfatteren skriver at det kan være en fare for at IS vil fiske i rørt vann og utnytte situasjonen. Det er noe ganske annet enn Steigans skråsikre konklusjon om at rohingyanes opprørsbevegelse er kontrollert av Den islamske staten..

    • Birgitta
      14. september 2017 klokka 19:14

      Ja , du kan kanskje sette deg inn i den islamske religionen før du uttaler deg.
      Maynmar er et buddhistisk land.
      Buddhismen er vel den religionen islam forakter mest.
      Du har sikkert hørt og lest om hvordan jøder , kristne , og muslimer har levd fredelig sammen…
      Ja , disse gruppene har beskyttelse i koranen , noe buddhismen ikke har.
      Derfor kan jeg tenke meg at muslimer har laget kvalme , og det har ikke buddhistene funnet seg i !!

Legg inn en kommentar