USAs krigsmaskin på skinnene i Norge

En oppmerksom leser har sendt oss disse bildene fra Hell jernbanestasjon i Stjørdal. De viser USAs militære kjøretøyer som er på vei fra Norge til den store Aurora 17-øvelsen i Sverige. De pansrede stridsvognene ble hentet rett ut av fjellhallene i Stjørdal og kjørt ombord på togvogner der. Dette viser at USAs base i Norge allerede er operativ og at de tunge våpnene som nylig ble lagret i fjellhallene er klare til bruk når det skulle være. På den måten blir deres deltakelse i Sverige også en prøve på bruken av Norge som framskutt base i en tenkt krigssituasjon.

Foto: Rolf Bunes

Foto: Rolf Bunes

Foto: Rolf Bunes

De amerikanske Abrams-stridsvognene er ikke de eneste militære kjøretøyene som er lagret inne i fjellmassivene. Flere tusen amerikanske kjøretøy er parkert inne i de ulike fjellhallene, og mye av ​utstyret gjøres nå klart for den multinasjonale vinterøvelsen Cold Response​ i mars.Dette skriver Forsvaret på sine nettsider.

CNN omtaler også USAs utplassering av tunge våpen i Norge:

Marines are prepositioning battle tanks, artillery and logistics equipment inside Norwegian caves as the U.S. pushes to station equipment near the NATO-Russia frontier.

“Any gear that is forward-deployed both reduces cost and speeds up our ability to support operations in crisis, so we’re able to fall in on gear that is ready-to-go and respond to whatever that crisis may be,” Col. William Bentley, operations officer for the 2nd Marine Expeditionary Brigade, said in a statement Friday on the Norwegian deployment that called the caves classified.

Ifølge Magnus Nordenman, som er direktør i Transatlantic Security Initiative ved Atlantic Council, er dette våpen beregnet til å utstyre en hær på 15.000 amerikanske soldater. Til sammenlikning består den norske hæren av én brigade med i alt 5000 soldater.

Talspersoner for USA gjør ingen hemmelighet av det den massive amerikanske opprustninga i Norge er rettet mot Russland. USA skal mer enn tredoble sine militære investeringer i Europa innen 2017, og Norge er en viktig brikke i dette krigsspillet.

 

  48 kommentarer til “USAs krigsmaskin på skinnene i Norge

  1. Edmund. Rubenstein
    14. august 2017 klokka 07:57

    Mens Norge bombet Libya er dette landet livredd for at andre land skal gjøre det samme mot oss.

    Det er typisk norsk å være både paranoid og dobbeltmoral.

    Det neste er vel at Norge frykter en invasjon fra planeten Mars.

    Kan nevne at Russland og Norge ikke har vært i væpnet konflikt siden vikingetiden.

    • Jms
      14. august 2017 klokka 20:00

      Norge har bare en strategisk betydning vis a vis Russland, og det er at Norge kan brukes som plattform for et angrep på Nord-Russland. Det er dette all militær aktivitet i Norge dreier seg om, og det er derfor Russland har betydelige styrker i sine nordområder. Å tro at Norge har noen annen strategisk betydning kan sammenlignes med å tro på julenissen.

      • ⒶF
        14. august 2017 klokka 20:17

        Julenissen kaller: Norge har minst en viktig militær funksjon til for NATO, det er signaletterretning, den foregår 24/7/365, og der er Norge faktisk helt sentrale.

        • OTK
          15. august 2017 klokka 15:14

          Etter at nye “Marjata” var bygget ferdig for ca. 2 år siden har den stort sett oppholdt seg i fjordene i Troms/Finnmark og har sett den med egne øyne nesten ukentlig det siste året.
          Dette er Natos etterretnings/spionskip som er bemannet av bla. cia og som brukes mot Russland.
          Når det er sagt så skjønner jeg ikke hvor all denne russerfrykten kommer fra..
          Meg bekjent har aldri Russland invadert Norge, tvert imot var det Vikinger(Ottar fra Hålogaland og Tore Hund med flere) som reiste til Kola /Kvitsjøen på handel og plyndring for over 1000 år siden, og senere hadde vi Pomorhandelen. Russerne har ved flere anledninger kommet Nord-Norge til unnsetning med bla kornleveranser under hungersnød forårsaket av imperialistiske kriger i Europa og resten av verden.
          Småpotet, sild og russekorn var det folk levde av i dårlige tider.
          Det snakkes som om Norge aldri har hatt et “normalt” forhold til Russland, men sånn går det når historieskriverne anser kun Sør-Norge som Norge.
          Vi hadde ingen problemer med Russland i nord før innteligensiaen fra sør kom å fortalte kor farlig dem er.

          • ⒶF
            15. august 2017 klokka 17:08

            Helt enig. Jeg pleier å si som en klisje at russerne kunne tatt med seg hele Finnmark da de dro hjem etter den store fedrelandskrigen, men det var ikke snakk om å ta med seg så mye som en småstein som suvernir engang. Våre mektige allierte er mer sånne folk at du må telle fingra etter at du har håndhilst på dem. Norge er historisk sett ikke i den interesssfære Russland har hevdet, og i Russland er selvbildet og historien viktig. Siden NATO har selvfølgelig Russiske myndigheter ikke kunnet annet enn å ta høyde for at vi ligger der vi ligger og kryper som vi kryper, men det er ikke fiendlighet, det er bitter nødvendighet. Og forferdelig dumt og unødvendig for Norge. Sur nå.

      • Dagfinn Klausen
        16. august 2017 klokka 15:53

        Norge er nå blitt et bombemål i en eventuell konflikt med Russland, gjennom Norske baser for “angrepsflyet” F-35 og US Marines på Værnes.

        • OTK
          18. august 2017 klokka 11:01

          Norge har vært et bombemål siden vi ble medlem av nato, og vil være det så lenge vi er medlem.
          Alle flyplasser i nord, bla. Evenes, Andenes, Tromsø, Bardufoss, Bodø har vært/er bombemål.. også Værnes.
          Så har vi etterretningen med sine installasjoner, bla. Kirkenes og Gumpen i Troms, samt både gamle og nye Marjata, som er bevegelige mål som forflytter seg langs hele kysten.
          Natos fjellhall utafor Evenes flystasjon, (som det er 5 stk. av i verden) 5 haller, hver på størrelse med en fotballbane, for lagring av utstyr, hovedsakelig for medisinsk utstyr sies det. Skal også brukes som sykehus ved konflikt. Også bombemål.
          Og det er mange mange flere mål, bla. infrastruktur.
          Alt dette er framstilt som en sikkerhet for befolkningen, ikke som en trussel.
          Nord-Norge (vil heller kalle det Hålogaland) har siden Natos fødsel vært ansett som en buffersone for resten av landet/Nato-koalisjonen ved en konflikt.
          Befolkningen er sett på som unnværlige ved en konflikt.
          Får en følelse av utrygghet vær gang Marjata passerer igjennom sundet, + at jeg har direkte utsyn til stasjonen på toppen av Gumpen.
          Ser helst at forsvaret tar med seg utstyret sørover og beskytter dem som eventuelt føler dem trenger beskyttelse, men da begynner hylekoret om arbeidsplasser og vekst i distriktene.
          At krig og elendighet brukes i et spill om distriktspolitikk er forkastelig.
          FÆRDIG SNAKKA!
          Har for øvrig avtjent min verneplikt, og gjorde meg fort opp en mening om den systematiske hjernevask og innføring av disiplin som utføres av folk som har krig som levebrød.
          Har slekt som lever av dette, og dem har vært der så lenge at dem ikke vet hvordan et sivilt liv er.
          Kjenner jeg blir irritert bare jeg skriver om dette.. det er fucked heile greia.

    • Frode Hermann Bøe
      14. august 2017 klokka 22:23

      Dette er viktig faktaopplysning Edmund.
      Vår mektige nabo Russland har vært en god nabo med Norge. Og de jaget ut nazistene fra nord Norge. Vi takket dem ved noen år senere ved å lage dem til vår hovedfiende. Vi er opplært i skoler og media at Russland er vår fiende. Og at Usa er vår venn i fred og krig. Det blir like tåpelig som å lære våre barn at naboen på andre siden av hagegjerdet i et boligfelt er vår fiende og at vi derimt skal være best venn med en familie i eksempelvis Usa.
      Vi SKAL vite som naboer, i et boligområde eller som land, er selvsagt avhengig av vår nabo på andre siden av grensen. Det er naboen som kommer oss til unnsetning når vi trenger hjelp i hagen ved hjerteinfart,- og det er vår mektige nabo i øst som vil kunne kome oss til unnsetning i vanskleige tider.
      Det er til å bli kvalm av at vi som nabo til Russland fortsetter med denne vanvittige planleggingen som om Russland er vår fiende.
      Blir det krig i dag er dagens våpen ekstreme og kan medføre enorme katastrofale forhold i Norge. Blir det konflikt mellom Usa (Nato) og Russland vil vi måtte påregne at Norge blir et av de første hovedmål. Det er tragisk men vi legger opp til det selv ved å “bare” være USA sin forlengede arm i europa. Vi gjør oss til en fiende av Russland av ugrunnet frykt og som du sier er typisk norsk dobbeltmoral og paranoia.
      Professor i fred og konfliktssgransking sa det så enkelt og tydelig:
      Norge har ingen utenrikspolitikk. Vi utfører kun som USA befaler.

      • Frode Hermann Bøe
        16. august 2017 klokka 00:40

        Må legge til at Professoren er Johan Galtung

  2. Even
    14. august 2017 klokka 10:19

    Steigan,

    når jeg leser denne artikkelen får jeg ‘flash back’ til 70 tallet. ‘Den Kalde Krigen’
    De som da selv kalte seg ‘venstreside’, gjorde det de kunne for å hjelpe de som ikke likte oss (leksikon kaller dette fiender).
    Dvs. avsløre våre ‘evner’ til å forsvare oss mot ytre fiender.

    I mitt stille sinn har jeg siden da, kalt de som kaller seg ‘venstredien’; ‘Ny-Quislinger’
    Med andre ord: ‘fiender av samfunnet vårt!’

    Så når jeg nå leser denne saken her, blir mine 45 år gamle minner krystall klare minnet om hvem av nordmennene som er ‘venn eller fiende’!

    • Even
      14. august 2017 klokka 10:23

      Et hjertesukk Steigan:

      Hvorfor gir du oss ikke mulighet til å redigere skrivefeil?
      Noen er tilfeldigvis født med dysleksi, og ser ikke feil før etter at det har gått en tid.
      Stavekontrollen på pc’n fungerer ‘så soom så ‘ har jeg erfart.

      • 14. august 2017 klokka 15:29

        Ikke Steigan som styrer dette. Tips: Skriv tekst i word o.l. – les igjenna, deretter copy paste.

    • 14. august 2017 klokka 12:20

      Tipser om en oppsummerings-artikkel som handler om The New Left, blant annet. ( nedlastning rapport)
      http://www.heritage.org/conservatism/report/the-new-left-government-protest-policy-making#
      THE NEW LEFT IN GOVERNMENT: FROM. PROTEST TO POLICYMAKING

    • Johnny
      14. august 2017 klokka 21:52

      Mine største fiender Even er de som er villige til å bruke atomvåpen mot en hel landsdel, og ofre flere hundretusener sivile nordmenn, bare for å forsøke å berge ræva til de aggressive NATO-maktene England og USA.

      Visste du at det var tidligere statsminister og landsfader Einar Gerhardsen som godkjente bruk av atomvåpen mot mål i Norge? I tillegg til dette var Einar Gerhardsen også med på en øvelse der det brukt atomvåpen mot mål i nord Norge?

    • OTK
      15. august 2017 klokka 15:40

      Mener du bør revurdere hvem som er såkalte Ny-Quislinger.
      Min definisjon på det er dem som vil privatisere norske naturresurser, avstå suverenitet, involvere landet i konflikter vi ikke har noe med og ikke har forutsetninger for å delta i.
      Systematiske brudd av folkeretten og grunnloven er hva vi får fra våre politikere nå til dags.
      Er det noen som er Quislinger her så er det dem og deres meningsfeller.
      Så savner jeg at noen av disse amerikaniserte nordmennene her inn faktisk kan si noe negativt om USA, eller er USA nirvana kanskje?

  3. SH
    14. august 2017 klokka 11:57

    Komisk at stasjonen heter Hell. På den andre bygningen på bildet stod det før (eller står fremdeles) et sklt med teksten: Gods ekspedition. Mer misvisende kan det vanskelig bli.

  4. 14. august 2017 klokka 12:29

    Dette er da ingenting nytt. Disse lagrene ble startet opp på 80 tallet og er blitt fylt og tømt ved en rekke anledninger. Og nødvendigheten med dem blir bare større og større ettersom norske politikere har aktivt gått inn for å nedruste militæret siden sovjets fall. Vi evner ikke å gjennomføre de forpliktelsene vi har inngått i de forskjellige forsvarsavtalene våre og vi evner ikke å forsvare vårt eget land. Dette er fordi de er billigere å la USA lagre masse våpen her og ha dem komme med soldater, fremfor å drifte et fungerende militær selv gjennom beskatting av befolkningen.
    Så dette er ikke noe hemmeligholdt, sensasjonelt eller oppsiktsvekkende på noen måte. Dette er hva den norske politiske elite over hele fjøla har gått inn for i 30 år.

    • Pål Steigan
      14. august 2017 klokka 15:43

      Det har skjedd en kvalitativ utskifting og opprustning siden 2015: https://steigan.no/2016/02/21/norske-fjellhaller-stappfulle-av-amerikanske-angrepsvapen/

      Og en ytterligere kvalitativ endring i og med at Værnes blir base for 330 amerikanske soldater.
      En fortsettelse av underkastelsen, ja, men en underkastelse som er bedr total og som bidrar mer i USAs aggressive politikk.

      • Frode Hermann Bøe
        16. august 2017 klokka 00:30

        Etter å ha lest artikkelen din om valgdebatten ser jeg nødvendigheten av her også å nevne det som ikke blir nevt her. Vi kjenner til historien om varsleren Snowdon. Han varslet journalister om enorm overvåking av hele den amerikanske befolkning. Samtidig at overvåkingen er mer omfattende av USA utenfor landets grenser. Så vi må påregne at hver eneste normann er overvåket på tlf, sms, mailer, visakort, transaksjoner på nettbanken osv.
        Vi er blitt undersåtter mer enn noen gang ever…..uff jeg er skremt av utviklingen.

  5. 14. august 2017 klokka 14:32

    Det enkleste og det beste som vil kunne skje nå vil faktisk være en russisk maktovertagelse av hele Norge, med Svalbard, Bjørnøya, Jan Mayen og alt annet. Norge er redusert til en vits, og til og med en dårlig vits. Eliten velter seg i skattebetalernes penger og aner ikke noe som helst om hva som foregår på bakken. Arrogansen tyter ut og kan bare måle seg med ignoransen. Den norske kulturen forfaller, statsapparatet forfaller, hæren forfaller og utenlandske hærstyrker ledet av USA tar over kontrollen med vårt territorium. Grensene er nedlagt og barbarene ruller inn fra alle kanter og overtar norske hus, norske hjem, norske skoler, og norske ressurser. Vi kan ikke kaste ut de amerikanerne leiesoldatene uten hjelp. Nå må vi sette vår lit til Russland! Russland vil med letthet kunne valse inn, bombe forhåndslagrene flate, utrydde de amerikanske troppene på norsk jord, og russerne vil kunne effektuere et rettsoppgjør, der jeg håper at resultatet blir at den norske eliten vil dingle efter nakken alle som en fra lyktestolpene. Når alt dette er gjennomført, da skal jeg komme hjem til Norge. Et fritt Norge under russisk administrasjon, kanskje som republikk under den russiske føderasjon. Ja!

    • T.I.Starand
      15. august 2017 klokka 16:14

      Det høres fristende ut ja, mest for å ydmyke USA. Men vi slår alltid den amerikanske hæren (NATO-hæren) på alle kontinenter, så noen formell mlitærallianse med noen er ikke nødvendig.

  6. Erland
    14. august 2017 klokka 15:41

    Den var altså til Ingvar

    • Erland
      14. august 2017 klokka 15:43

      Ok, her ble innlegget mitt borte. .Det er notert.

      • 14. august 2017 klokka 15:59

        Innleggenes veie ere uransakelige. Forsøk å poste svaret ditt en gang til.

        • Erland
          14. august 2017 klokka 23:13

          Det var nok Steigan selv som slettet det. Vegene er ikke så uransakelige som vi tror. Men greit nok. Jeg er for moderatorer. Og det jeg skrev var usaklig nok, nemlig at hvis ikke innlegget ditt var ironisk, må du være splitter pine gal. Jeg er litt i tvil om hvor hardt du mener at det ville være en fordel for oss å bli okkupert av Russland. Derfor.

          • 15. august 2017 klokka 02:38

            Jeg tror at hvis det blir en situasjon som fører til at Russland invaderer Norge, så vil det allerede være inntruffet en krigssituasjon mellom NATO og Russland, og i en slik situasjon vil det være naivt å snakke om fordeler for noen egentlig. Om en slik situasjon inntreffer, vil Norge i verste fall bli bombet tilbake til stenalderen og så opphøre å eksistere som nasjon. Jeg ønsketenker i kommentaren over i retning av et bestefallsscenario, omtrent som tilbakeføringen av Krim, som jo var så å si fullstendig ublodig og som førte til kvantesprang i riktig retning for samfunnet der. Jeg er smertelig klar over at Norge ikke kan sammenlignes med Krim. Du kan si at jeg tenkte høyt, at jeg dagdrømte. Jeg er klar over at Norge neppe vil bli befridd av Russland. Min kommentar over må mer sees på som et utslag av frustrasjon med tingenes tilstand i Norge. At eliten velter seg i skattebetalernes penger og er ignorante og arrogante er vi neppe uenige om. Ei heller om at USA tar seg til rette på norsk teritorium. Ei heller om at ingen ser ut til å kontrollere grensene og at fedrelandet er utsatt for en invasjon. Jeg tror de langt fleste nordmenn ser alt dette. Uenigheten kommer når vi skal diskutere hva vi skal gjøre med dette. Jeg er fristet til å spørre hva du mener bør gjøres? (Og å bruke stemmeseddelen hjelper ikke, det har vært parlamentarisme i Norge siden 1884 og almen stemmerett siden første verdenskrig og det har gått systematisk utforbakke med Norge i hele denne perioden, så vi bør finne et annet spor.)

          • 15. august 2017 klokka 06:24

            Selv er jeg for parlamentarisme innenfor et økonomisk demokrati, og ikke et politisk, slik vi har det i dag: https://debatt1.no/lommedemokrater-foren-dere/

            Er ellers fullstendig enig i din beskrivelse av den norske virkeligheten og tilstanden hos elitene. Vi ser jo også hvordan økosamfunn og selvberging har slått rot i Russland, og hvordan Putin verdsetter regionenes særegenhet. I Norge skal all lokal særegenhet utslettes, vi ser jo hvordan dette utarter seg i “bærekraftsdalen” i Hurdal, som har blitt et modernistisk grønnvaskingsprosjekt. Eller hvordan kultureliten har infiltrert turistforeningen og oppfører det ene modernistiske hytteikonet i fjellheimen etter det andre, nå i sommer med Rausteinshytta på Totenåsen.

            Den russiske kirke har derimot ikke gitt etter for moderniteten, og dyrker de gamle ikoner. Er møkka lei av den norske kristenheten og deres misbruk av lekkristendommen for å rettferdiggjøre sitt forbruk og liberal kapitalisme, og konverterer mer enn gjerne til russisk-ortodoks kristendom. Denne ble da også utformet av ensomme menn på taigaen.

            Russerne har dog et kjempeproblem med korrupsjon og oligarki.

          • ⒶF
            15. august 2017 klokka 09:54

            Blant de ting jeg aldri kommer til å kunne begripe:

            Bongard er ingen salmebokforfatter. Det ligger mer i den russisk-ortodokse kirkes trosgrunnlag enn ikondyrkelse, bl.a. en felles kristen bokstavtro på skapelsesberetningens “Adam og Eva”. Jeg vet godt at det er en del kristne som rir to hester samtidig og lager sin egen, utenomkirkelige modernitets- og opplysningstidspåvirkede versjon av troen, der f.eks. troen på en slags guddommelig overstyrt eller igangsatt evolusjon erststatter seksdagersskapelsen, begreper som “intelligent design” og lignende kvasivitenskapelige termer blir noen ganger brukt for å ha et språk om denne tilsnikelsen/ markedstilpasningen. Jeg må jo anta at det er evolusjon som dypest sett står bak eksistensen av også den russisk-ortodokse kirke, men den russisk-ortodokse kirke er fremdeles neppe spesielt innstilt på tanken om hverken ev- eller revolusjon, så dersom man er evolusjonist, intelligent design eller ei, har man allerede der brutt med en av kirkens mest grunnleggende trosforestillinger til fordel for en hjemmelaget tro som gjør en til kjetter i den samme kirken. Hvordan man kan få denne kabalen til å gå opp uten et visst innslag av kognitiv dissonans er meg et stort, dog ikke spesielt religiøst mysterium.

          • 15. august 2017 klokka 13:48

            Jeg er mest opptatt av ikondyrkelsen, da jeg neppe kan tenke meg noe mer anti-modernistisk enn de ortodokse ikoner. Jeg hater modernismens ikoner dypt og intenst, derfor kjenner jeg meg desto mer tiltrukket av de ortodokse ikonene. At man nå har fått plassert et modernistisk ikon ved Totenåsens høyeste punkt på Østhøgda, fyller mitt sinn med et slikt raseri at jeg nærmest rives i filler.

            Når det gjelder synet på evolusjonen og skapelsen, vil jeg nok arbeide for en reformasjon her. Ser det også slik at synd er en evolvert taperstrategi, og ikke et resultat av syndefallet.

            Er også enig i at evolusjonen er blind, og at mennesket er en tilfeldighet, og ikke endepunktet for en storslagen plan.

            Bibelen er ei spennende bok, men skal man forstå verden og mennesket, bør man nok ty til “Det biologiske mennesket”. Det samme hvis man ønsker frelse for verden og sine barn på jorden, og ikke kun sin sjel i det hinsidige. RID-modellen har nok for meg blitt “Det nye Jerusalem”, som jeg venter på at skal stige ned fra oven.

            Ser nok også på Bongard som en frelserskikkelse, og er derfor dypt skuffet over at han har trukket seg tilbake. Men etter at han forgjeves har søkt etter intelligent liv på jorden i 20 år, kan jeg forstå ham.

          • ⒶF
            15. august 2017 klokka 16:48

            Jeg er nok mindre nostalgisk og anti-modernistisk anlagt, og tror knapt det har vært bedre/ enklere/ eller mer/ mindre meningsfullt å være menneske i noen tidsepoker enn i andre. Noen problemer ser ut til å være deler av rammeverket vårt, og går aldri over. Andre kan antas kanskje å kunne ha vært løst, men ble det ikke, og dermed løste det seg selv på en eller annen dramatisk måte. Atter andre ble faktisk løst mer tilfredsstillende for oss selv – og helt nye problemer kunne dermed oppstå på helt nye måter. Føritida var det f.eks. mer vanlig å slite seg til døde, mens nesten ingen kjedet seg ihjel, det var bare kongen og et par til som var i nærheten av det på gode dager. Og noe senere kom det jaggu ut ei bok som heter “Vi morer oss til døde”, også. Selv planlegger jeg å le meg hysterisk ihjel. Så mulighetene er mange. Men overflatekrusningenes uendelige variasjoner er over ett og samme tema, og endrer ikke selve havet. Kort sagt, dø skal vi alle, de fleste svært langsomt, og virkelig kvalitative forandringer i Sisyfos’ liv er sjelden vare, det er mest staffasjen og versjonsnummer på steinen som endrer seg.

            Og i utgangspunktet liker jeg at ting passer som hånd i hanske inn i sin tid, det røper en følsomhet for tidsånden jeg anerkjenner uavhengig av hva denne tidsånden er. Men f.eks. ikoner som er symboltunge av mammons makt eller totalitarisme vil selvfølgelig alltid være provoserende og kontekstuelt sett stygge, og passer best gjenbrukt i kunstneriske sammenhenger når disse har ambisjoner om å være mer enn øyensfryd eller investeringsobjekter. Jeg har f.eks. lenge hatt en drøm om å klatre opp i toppen av kirketårnet her i byen og bytte ut korset i toppen av spiret med en svær US $ i kobber, slik at vi får en stakket stund med samsvar mellom folkekirkens form og innhold før noen andre snart klatrer opp og monterer halvmånen sin der eller slår hele dritten ned.

            Når det gjelder arkitektur er det mer sånn for meg at jeg ser og liker det vakre i det stygge også, og at et bygg ofte blir hva man gjør det til. De tar preg av folk. Jeg har sett (og delvis bodd i) utrolig mange fantastisk kreative løsninger i litt alternative miljøer for å gjøre seg makelig og få det koselig og praktisk i de mest forskjellige typer urbane bygninger, helt ned til forslummede greier som ikke var det spøtt fine da de var nye heller, men kult og spennende ble det til slutt likevel, da det ble okkupert eller tilmast fra kommunen for en stund. Og gamle industri- og verkstedbygg har jo ofte helt suverene bo- og arbeidsmuligheter for den som ikke er ute etter bare borgerlig lykke. Samme med gamle, idylliske/ pittoreske trehus, de er ikke mye koselige hvis ikke eieren/ beboerne er det. Uansett tror jeg det må være greit med mangfold og variasjon og frihet til smag og behag rent stilmessig, ikke noe “alle må bo akkurat sånn eller sånn” i absolutt alle lommetun/ lommedemokratier. Da blir selv de koseligste standarder et åk for noen. Annarki te folket, vettu.

  7. 14. august 2017 klokka 16:35

    “The traumatization of infants has effect on a broader scale as well, creating brutal soldiers and loyal servants for the elites, and this tradition can be traced as far back as about 72.000 years ago. Population estimates (based on the studies of mitocondrial DNA) show that modern mans reproductional rate nearly doubled, at that time, and for a mammal (as we humans are) this can have only one possible explination: All mammal mothers (with a few exeptions) are infertile while breast feeding, and an increase in the reproductional rate can only be due to a reduction of the breast feeding period. All big primates breast feed until they lose their milk teeth, at 5+ years of age, and (if so once also was the case for humans) our ancestors were breast fed for about 8 years. This must have been very resource demanding, both for the mothers and for the societies, and the fact is that our ancestors all profited from reducing on it (exept from their infants, of course). The mother had more children (increasing her status), the father had a woman who was fertile more often, and the ruler had more warriors. Another indication of this is that the religious symbols of the time went from being figures of animals, to that of fertile women, suggesting both worship of fertility and an increased longing for the mother. The period of increased reproduction rate also coinsides with what is often reffered to as «the second wave of emigration from Africa», indicating that it was a slightly different form of human that took part in it. A semi-human one may argue – more aggressive and faster reproducing, than the (original) humans it met along its way.”

    https://debatt1.no/lommedemokrater-foren-dere/#comment-36601

    Skal man få en fredeligere verden ser det ut til at morspermisjonen bør økes til fem år, og ammeperioden tilsvarende. Slik vil også antallet potensielle krigere som fødes reduseres.

    • ⒶF
      15. august 2017 klokka 04:24

      Ammeperioden for særlig guttebarn i Norge i våre dager er ofte en 25-30 år, den.

  8. Johnny
    14. august 2017 klokka 19:26

    NATO-styrkene er ikke i Norge for å forsvare oss, de er her for å tiltrekke seg ilden, slik at de store NATO-landene unngår å få krigen over på eget territorium.

    I tilfelle krig med Russland har NATO bestemt at Norge skal forsvares med atomvåpen, og amerikanske atomvåpen vil da bli brukt mot norske byer, tettsteder og knutepunkter for å stoppe russiske styrker. Dette er årsaken til at regjeringa har flyttet nesten alle militære styrkene sørover, de har bare lagt forholdene til rette for NATOs atomstyrker.

    Norge er bare en bitte liten bonde på sjakkbrettet, og vi vil bli ofret i en krig mot Russland, dette er 100% sikkert. Den største trusselen mot det norsk folks liv og helse er NATOs atomstyrker, og slik har det vært helt siden den kalde krigens start.

    • Frode Hermann Bøe
      14. august 2017 klokka 22:29

      Glimrende Johnny. 100 % enig.

    • jostein Bjørkmo
      15. august 2017 klokka 23:55

      Det du skriver her er i tråd med det jeg også mener jeg ser. Det har jo kommet frem etter hvert at den gamle politikken var å ofre Nord Norge i en krig mot Sovjet. Dette forklarer også politikernes manglende vilje til satsing på industri og infrastuktur i landsdelen. Jeg så noen minutter på et debattprogram om aviklingen på Andøya før jeg stengte av tvn. For et naivt folk vi er.

    • Dagfinn Klausen
      16. august 2017 klokka 16:09

      Historien tilsier dessverre at du kan ha rett. Ref WWI, WWII, Sultkatastrofer i Ukraina, utrenskinger i kommunist-Soviet og kommunist-Kina, kriger i Jugoslavia, Irak, Iran, Libya, Syria….
      Norge kan vise seg være et attraktivt mål for en maktsyk Elite, med ambisjoner om Verdensherredømme, der krig og elendighet er et effektivt middel for å oppnå dette.

      Frustrerende at vi, til tross for ubestridte historiske fakta, ikke kan ta en ærlig debatt om hvem som er del av denne eliten, hvordan de er organisert, og hva som er deres mål.

  9. jostein Bjørkmo
    14. august 2017 klokka 23:01

    Vi betaler nok også frakten som en gest til våre herskere. Det skulle tatt seg fint ut å sende regning fra jernbanen til Imperiet?

  10. -e-
    15. august 2017 klokka 01:30

    Hele poenget med å forhåndslagre materiell er da at det skal kunne tas i bruk med svært kort varsel. Hvis ikke ville det jo være helt meningsløst å lagre det. Er neste en artikkel om “nyheter” som at himmelen er blå, skattefuten kommer enten du vil eller ei og at boligprisene stiger?

    • 15. august 2017 klokka 06:57

      Var det vårt eget materiell for forsvar av Norge, var det greit. Men dette er materiell til forsvar av imperialismen!

    • jostein Bjørkmo
      15. august 2017 klokka 23:57

      Det var bare et valgt eksempel for galgenhumor.

  11. Johnny
    15. august 2017 klokka 14:27

    Jeg skrev i et innlegg lengre opp at det var Einar Gerhardsen som godkjente bruk av atomvåpen mot mål i Norge.
    Jeg skrev også at Einar Gerhardsen var med på en øvelse der atomvåpen ble “brukt”. (jeg tror det var Tromsø som ble atombombet på denne øvelsen. De måtte dessverre drepe alle innbyggerne i Tromsø for å berge dem)

    Uansett, her er i hvert fall bekreftelsen på at det jeg skriver er tilfelle:

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/godkjente-atomvaapen-i-norge/a/1075/

  12. Dagfinn Klausen
    16. august 2017 klokka 16:26

    Liste over deltakere til den 2dre Internasjonale Kommunistiske Kongressen i 1920:

    NORWAY: Norwegian Labor Party
    Christiansen
    Gerhardsen
    Jakob Friis
    Krog
    Langset
    Madsen
    Medby
    Jeanette Olsen
    Olav Scheflo
    Silversten

    Var det ikke Bolsjevikene som hadde makten?
    Var ikke de fleste av disse disse Jøder, og/eller Frimurere, finansiert av mektige Jødiske bankdynastier i USA og Storbritannia?

    Er det ikke snart på tide med en ærlig debatt om hvorledes Kommunismen oppsto, og hvorledes den fikk slik utbredelse?

    • OTK
      17. august 2017 klokka 07:40

      Nei, treng vi det? Kommunismen er en Jødisk oppfinnelse.. alle skjønner vel det viss dem tenker seg om..

      • OTK
        17. august 2017 klokka 07:46

        Og selvfølgelig ved hjelp av psykoprofessorer med ormeyngel og fjertefølge, så blir kanskje Henriksen fornøyd..

Legg inn en kommentar