It-skandale ryster Sverige

0

Sverige har fått sin parallell til den norske it-skandalen i Helse Sør-Øst, da 2,8 millioner norske pasientjournaler ble gjort tilgjengelig for ikke-klarerte utenlandske it-folk, bare for å spare penger. I Sverige har man sendt militære hemmeligheter og informasjon om mennesker med hemmelig identitet på avveier, skriver DN.

Avisa skriver videre:

Det begynte med et ønske om å sette ut it-driften hos de svenske transportmyndighetene i Næringsdepartementet for å spare penger.
Resultatet er blitt at den svenske regjeringen befinner seg i en it-skandale hvor militære hemmeligheter, navn på spioner og lister over folk med hemmelig identitet kan ha havnet på avveier.
Direktør Maria Ågren i Transportstyrelsen trosset advarsler internt og fra den svenske etterretningstjenesten Säpo da hun gjorde et unntak fra lover som skal beskytte sensitiv informasjon og lot IBM få tilgang til datasystemene i 2015.
De østeuropeiske konsulentene til IBM ble aldri sikkerhetsklarert, og allerede i fjor begynte svenske myndigheter å mistenke at noe kunne ha gått alvorlig galt. Tre administratorer i Tsjekkia hadde fått full tilgang til sensitiv informasjon og hadde muligheten til å kopiere alt materialet og slette alle spor.

Avisa Expressen skriver:

2015 bytte Transportstyrelsen it-leverantör till IBM, med elva olika dotterbolag i Rumänien, Kroatien, Tjeckien och Serbien. För att kunna hantera Transportstyrelsens register krävdes att dessa tekniker skulle säkerhetsprövas, vilket aldrig skedde.
Tre IBM-administratörer i Tjeckien fick full tillgång till alla data och loggar. De kunde kopiera och sända data vidare för att sedan sopa igen spåren efter sig, skriver DN. …
Transportstyrelsens generaldirektör beslutade att bryta mot svensk lag och låta teknikerna få tillgång till de hemliga uppgifterna.
Under hösten 2015 och våren 2016 hade icke-säkerhetsklassade tekniker i Östeuropa högsta behörigheten till Transportstyrelsens databaser.

Statsminister Stefan Löfven har holdt seg svært taus under opprullinga av skandalen, men etter sterkt press omtaler han den nå som «et havari».

Akkurat som med Helse Sør-Øst er det ensidig jakt på billigst mulig anbud uten sideblikk til konsekvensene, som har ført Transportstyrelsen inn i denne skandalen, det og en arrogant ledelsesmodell av New Public Management-typen. Så lenge man opprettholder denne politikken, vil det bli nye skandaler av denne typen.

Forrige artikkel– USAs nye sanksjoner gjør handel med Russland nesten umulig
Neste artikkelMorales i Bolivia: – Vi er uavhengige av Verdensbanken og IMF
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).