Krig mot terror? al-Qaida med egen YouTube-kanal

De sosiale mediene har som kjent lagt stor vekt på at de vil sensurere for å bekjempe terrorisme og hatsnakk og diverse annet. Den mektigste av dem alle er antakelig Google (nå Alphabet) som dessuten profilerer seg under slagordet «Don’t be evil!» 

Google eier YouTube, og det er derfor interessant å se at deres restriksjoner mot «the evil» ikke er strammere enn at al-Qaida-klonen Hayy’at Tahrir al-Sham (HTS) har sin egen nyhets- og propagandakanal på YouTube.

al-Qaida på YouTube

Som Andre Damon og Niles Niemuth skrev i en artikkel som er publisert her, bruker nettgiganten Google sin monopolposisjon til å skjule antikrigsnettsider eller venstreorienterte nettsider. Dette gjøres under påskudd av å skulle bekjempe “falske nyheter”. Google jobber ifølge dem direkte med New York Times og Washington Post for å utføre denne sensuren.

Google er ingen nybegynner i krigen i Syria. 

Jared Cohen, som er president i ‘Google Ideas’, eller Jigsaw, som det heter nå, sendte 25. juli 2012 en epost der han skrev:

“Please keep close hold, but my team is planning to launch a tool on Sunday that will publicly track and map the defections in Syria and which parts of the government they are coming from.”

“Our logic behind this is that while many people are tracking the atrocities, nobody is visually representing and mapping the defections, which we believe are important in encouraging more to defect and giving confidence to the opposition.”

Cohen sa at hans organisasjon hadde opprettet et partnerskap med det Qatar-eide al Jazeera, som ville ta eierskap i Googles verktøy, og han understreket at verktøyet kunne ha stor politisk betydning.

Denne eposten ble sendt til viseutenriksminister Bill Burns, til Alec Ross, Clintons rådgiver for innovasjon og til Clintons stabssjef Jake Sullivan.

Sullivan sendte eposten videre til Hillary Clinton med påskriften: “FYI-this is a pretty cool idea.”

Google ga i 2016 beskjed om at YouTube,  skulle bli 100% politisk korrekt. I de nye retningslinjene for innhold på kanalen heter det blant annet at blant det som regnes som “upassende innhold” er:

Controversial or sensitive subjects and events, including subjects related to war, political conflicts, natural disasters and tragedies, even if graphic imagery is not shown.

EU-kommisjonen og IT-gigantene Facebook, Twitter, Google og Microsoft er blitt enige om en Code of Conduct. Ifølge denne innfører de regler for rask og effektiv sensur av sosiale medier og andre internettplattformer.

Når Google distribuerer YouTube-kanalen til al-Qaida får vi anta at de ikke ser store problemer med det.

 

 

 

  3 kommentarer til “Krig mot terror? al-Qaida med egen YouTube-kanal

  1. 31. juli 2017 klokka 18:30

    MEDIA HYKLERIET

    Nettet snører seg stadig strammere rundt de uavhengige kilder til informasjon og opplysning. Google er direkte involvert med makteliten, dessverre.

    Hva Google behøver er konkurrenter som kan tilby en tilsvarende tjeneste, slik at de blir nødt til å ta mer hensyn til brukerne. Hva vi behøver er noe tilsvarende: “Apache OpenOffice”. Alle utviklere som forsøker seg i konkurranse med Google blir kjøpt opp og innlemmet i poolen av Google app´er. Så det må noe til som bygger på frie selvstendige utviklere, som ikke lar seg kjøpe opp.

    Det finnes konkurrenter på søkemotor siden, men også på det området har Google i realiteten monopol. Det finnes imidlertid miljø i den ikke-vestlige verden som kan bli reelle konkurrenter. Da vil det komme fra Kina, og deres nærmeste samarbeidsparter.

    Det som kan endre på Google er at vestens regimer gjør opprør mot monopolet. Det krever helt andre regimer i vestlige land, enn dem som for tiden samarbeider tett med Google.

    Det er velgerne i vesten. I Europa og i USA som sitter på nøkkelen. Det er dem som må velge seg politikere som ikke hører til samme klan av kapitalismens lakeier som Google gjør.

    https://steigan.no/2017/07/31/krig-mot-terror-al-qaida-med-egen-youtube-kanal/

  2. 31. juli 2017 klokka 19:04

    “Don’t be evil!”

    Dette valgspråket til Google er Silicone Valley-sjargong for “Ikke hold noe [data eller kode] for deg selv!”
    Det er altså dypt ironisk at dette som er en delingsideologiens maksime brukes til å bygge, begrunne, forsvare og idealisere en monopolforretning.

Legg inn en kommentar