Sporveien i Oslo tjener millioner på reklame – løsarbeidere gjør jobben

3

Millionene ruller inn til Sporveien fra amerikanske Clear Channel, som bruker lavlønte løsarbeidere i det svenske bemanningselskapet Pecus til å henge opp reklame på Oslos busser, trikker og t-baner. Dette skriver ABC Nyheter og fortsetter:

Når natten faller på og det kommunale Sporveiens busser, trikker og t-baner parkeres, strømmer en flokk lavlønte arbeidsfolk til, balanserende på stiger, river av gammel reklame og monterer ny under svært så ymse arbeidsforhold.

Det er amerikanske Clear Channel som har fått avtale med Sporveien om å selge  reklameplassene på vognene. Men de som utfører arbeidet med å få på plass reklamen, er ikke ansatt hos dem.

Nei, det amerikanske selskapet Clear Channel med Skandinavia-base i Stockholm, har hyret inn det svenske bemanningsselskapet Pecus til å sørge for arbeidskraft.

En arbeidskraft Pecus belønner med fattige 140 kroner timen, riktignok med nattillegg. Vel å merke når det er jobb å få.

For Pecus opererer med de såkalte «nulltimerskontraktene» som så ettertrykkelig er fordømt i norsk debatt om sosial dumping:

«For tiden mellom oppdrag utbetales ikke lønn.», heter det lakonisk i arbeidskontraktene, som ABC Nyheter har kopi av.

Var det ikke «løsarbeidersamfunnet» Jonas Gahr Støre kalte det i 1. maitalen.

Men her er det altså det kommunale selskapet Sporveien som via kontraktør benytter seg av løsarbeidersystemet. Og tilfeldigvis er Oslo kommune styrt av den såkalte «venstresida».

Og det hjelper ikke å skylde på useriøse Pectus, for sjøl om de er useriøse, så havner ansvaret til slutt på Sporveiens og eierens bord. Riktignok forsøker Sporveien, slik ABC Nyheter peker på å skyve ansvaret over på underleverandørene. Men i Sporveiens etiske retningslinjer heter det at:

Innleide omfattes av det etiske regelverket. Deres engasjement er regulert av kontrakter mellom Sporveien og den innleides arbeidsgiver.

Det skulle bli en svært interessant forestilling hvis Sporveien og byrådet i Oslo i et valgår forsøker å løpe fra dette ansvaret.

ABC Nyheter skriver videre:

Pecus i Norge økte sine inntekter fra 18,5 millioner i 2014 til 32,3 i 2015 ifølge regnskapene.

De er blant de mange bemanningsbyråene som har blomstret opp etter at en Arbeiderpartiregjering i sin tid liberaliserte vikarbyrålovene, og EØS-avtalen nå forplikter Norge til å gi bemanningsselskaper som erstatter fast ansatte, spillerom.

Oppdragsgiveren, Clear Channel, er i ferd med å få nærmest monopol på utendørs reklame for Oslo kommune, idet de fikk kontrakten også på leskurene, meldte Vårt Oslo i mai.

Til sjuende og sist ligger ansvaret hos eieren, Oslo kommune, og byrådsleder Raymond Johansen (AP).

 

 

 

KampanjeStøtt oss

3 KOMMENTARER

Legg igjen en kommentar til Hva skjer med løsarbeiderne som gjør jobben for Sporveien i Oslo? | steigan.no Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.