– Facebook har ingen skrupler

0

Tidligere ansatt: – Facebook vil ikke ha skrupler mot å tjene penger på tenåringers sårbarhet.

Ikke bare er Facebook teknisk i stand til å rette reklame mot unge brukere med bakgrunn i at de er deprimerte, men de vil også gjøre det uten videre skrupler. Dette skriver Antonio Garcia-Martinez, en tidligere ansatt i selskapet.

Det ble nylig hevdet i en artikkel at Facebook var i stand til å identifisere når tenåringer er på sitt mest sårbare, blant annet når de føler seg «usikre», «verdiløse», «utslått» og «stresset», og at denne typen kunnskap blir delt med annonsører. Artikkelen i The Australian (bak betalingsmur) viste til en lekket presentasjon som bakgrunn for påstanden.

Facebook hevdet artikkelen var misvisende, og ga sine forsikringer til offentligheten om selskapet ikke har verktøy rettet mot mennesker på bakgrunn av deres følelsesmessige tilstand. Firmaet insisterer på formålet med datainnhentingen ikke var annonsemålretting, men å hjelpe markedsførere å forstå hvordan folk uttrykker seg.

Antonio Garcia-Martinez, som jobbet med å omgjøre brukerdata til klingende mynt da han var ansatt i den sosiale mediegiganten, skriver at dersom hensikten med Facebooks uttalelse er å gi inntrykk av at dette ikke er mulig for dem så er det regelrett løgn.

Facebook har tidligere fått kritikk for et oppsiktsvekkende psykologisk eksperiment på brukere, og laget i kjølvannet av dette et nytt sett med retningslinjer for hvordan selskapet vil nærme seg forskning i fremtiden, inkludert en strengere etisk gjennomgangsprosess.

Garcia-Martinez sier at det er vanskelig å gjøre brukerdata om til penger og at det meste av innholdet er verdiløst fra et økonomisk perspektiv.

Men noen ganger kan smarte markedsførere ved hjelp av teknologi og systematisk prøving og feiling finne akkurat den blandingen av alder, geografi, tid på dagen og musikk- eller filmsmak som avgrenser den rette målgruppen. «Klikkfrekvensen» lyver ikke, ifølge den tidligere Facebook-ansatte.

Garcia-Martinez sier at uten å se de lekkede dokumentene, som angivelig var basert på en presentasjon Facebook gjorde overfor en bank, er det umulig å vite nøyaktig hva plattformen tilbyr annonsører. Det er ingenting i transaksjonen han vet om som konkret målretter annonser på bakgrunn av følelser. Men Facebook har og tilbyr «psykometrisk» målretting, der målet er å definere en delmengde av markedsføringsmålgruppen som en annonsør mener er spesielt mottakelig for deres budskap.

Ut fra sin kjennskap til hvordan Facebook driver business, kan han ikke forestille seg at selskapet ville ha hatt en slik presentasjon om tenåringer uten et siste salgsargument: «og slik utfører du dette på Facebooks annonseplattform». Hvorfor ellers ville de gjøre denne presentasjonen?

Spørsmålet er altså ikke om dette kan gjøres, ifølge Garcia-Martinez. Det er om Facebook bør anvende et moralsk filter på disse beslutningene. Om sin egen reaksjon dersom Facebook målretter annonser mot deprimerte tenåringer, sier han «Og så? Noen ganger fungerer dataene uetisk».

«Den brutale sannheten er at Facebook aldri vil forsøke å begrense slik bruk av dataene sine, med mindre offentlighetens protester når et volum som ikke lar seg dempe Og hvorfor skulle de det, når dataene og klikkfrekvensene er på deres side?», sier den tidligere Facebook-medarbeideren.

Om han er representativ for tankegangen i selskapet vites ikke.

 

Ivar Austbø

Les også: Opp alle Facebooks laboratorierotter!

I sosiale medier blir vi manipulert med følelser.

 

 

 

 

 

Forrige artikkelMacron vant komfortabelt uten politikk, nå kommer det vanskelige
Neste artikkelGapet i forventet levealder i USA mellom rik og fattig øker markant