Google, Facebook og internasjonale medier ruster seg til kamp før det franske presidentvalget

0

Google News Lab lanserte 6. februar 2017 at de har etablert et journalistisk initiativ som kalles CrossCheck. Facebook vil også delta i prosjektet og har utviklet egne verktøy som skal veilede publikum i den franske presidentvalgkampen. Googles verktøy er utviklet av noe som kalles FirstDraftNews, som er et partnernettverk der nesten alt som kan krype og gå av main stream media er med.

Det er interessant å se at Amnesty International inngår i dette sammen med New York Times, CNN og Qatars Al Jazeera. Fra Norge er det foreløpig bare Dagbladet som er nevnt. Men noe må de vel gjøre før de legger opp som avis.

FirstDraft skriver på sine nettsider:

Developed from ideas initially shared at a First Draft Partner Network meeting in September 2016, CrossCheck has been designed in consultation with local and national newsrooms in France. Seventeen newsrooms have already joined the project and early partners include AFP (Agence France-Presse), BuzzFeed News, France Médias Monde (via les Observateurs de France 24), France Télévisions, Global Voices, Libération, La Provence, Les Echos, La Voix du Nord, Le Monde, Nice-Matin, Ouest-France, Rue89 Bordeaux, Rue89Lyon, Rue89 Strasbourg, Storyful and StreetPress.  Each participating newsroom will contribute their own experience, resources and regional knowledge to speed and strengthen the verification process, and to ensure that accurate reports reach citizens across the country and beyond. CrossCheck partners, including a number of international news organizations, will ultimately make use of these reports in their own articles, programs and social media output.

Dette er det første valget der det skapes en internasjonal allianse for psykologisk krigføring der Silicon Valley og mediegigantene koordinerer sin kamp «for sannheten», eller massiv villedning av opinionen, som man også kan kalle det.

De vil bruke følgende verktøyer i mediekrigen:

  • CrowdTangle, a tool that will help early discovery and monitoring of social content that is relevant to the election
  • Spike, NewsWhip’s technology for spotting and predicting breakout stories, social posts and viral events.
  • Google Trends to surface searches about candidates and campaign claims in real time from all over the country
  • Hearken‘s Engagement Management System to gather and respond to questions submitted by the public
  • Meedan’s Check, a collaborative verification platform
  • SAM’s social media CMS, workflow tools and upcoming Social Newswire
  • Le Monde’s Le Décodex, a growing database of more than 600 news sites that have been identified and tagged as “satire,” “real,” “fake,” etc.

Hvis man har vært i tvil om det før, så er det etter dette ingen grunn til å tvile på at globalistene frykter utfallet av det franske presidentvalget, og er villig til å gjøre det meste for å få det valgresultatet som passer dem. Firstdraft og Google inviterer journalister over hele verden til å melde seg til tjeneste, så det varer vel ikke lenge før vi ser dem i Norge også.

 

Forrige artikkelJoint Viking – militær provokasjon nær Russlands grense
Neste artikkelSalute to the 8th of March – The International Women’s Day
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).