Kina åpner godstoglinje til Storbritannia

Det kinesiske jernbaneselskapet offentliggjorde 1. januar 2017 åpninga av ei jernbanelinje for godstog fra Yiwu-stasjonen i Zhejiang-provinsen fram til Barking i London. Togreisen vil ta 18 dager og distansen er på 11.840 kilometer.

Linja går gjennom Kasakhstan, Russland, Hviterussland, Polen, Tyskland, Belgia og Frankrike før den kommer til Storbritannia. Toglinja er en del av president Xi Jinpings strategiske plan om den nye silkeveien og økonomiske belte, eller det som heter «Ett belte, en vei».


Dette økonomiske beltet er den største infrastruktursatsingen i historien og vil knytte Øst-Asia og Sentral-Asia til Europa på en helt ny måte.

Fra før av er Kina det landet i verden som satser aller mest på høyhastighetstog. Landet har allerede 20.000 togkilometer i bruk og 18.155 under bygging. Dette utgjør mye mer enn hele resten av verden til sammen.

Kilde: Wikipedia

Kina avduket i 2012 verdens lengste høyhastighetslinje på den 2298 kilometer lange distansen fra Beijing til Guangzhou. Nå skal reisen gjøres på åtte timer mot 20 timer tidligere.


Bloomberg skriver at høyhastighetsnettverket har vært rammet av både driftsproblemer og alvorlige ulykker. Nå hevder imidlertid myndighetene av man har løst en del av sikkerhetsproblemene.

En kan si hva en vil om kineserne, de gjennomfører det de planlegger å gjøre. Allerede er Teheran knyttet til dette jernbanenettverket og den samme utviklinga er i gang mot Pakistan, India og Sørøst-Asia. Det betyr at Kina vil bli langt mindre sårbart og langt mindre avhengig av transporten via det strategiske og Malakkastredet, en passasje som USA planlegger å blokkere i tilfelle en større konflikt. Men “en vei – ett belte” handler om så mye mer. Det er handel, industriutvikling og annen infrastruktur. I løpet av noen få år vil dette knytte sammen det eurasiske kontinentet på en måte som ikke har skjedd før. Og det vil få vidtrekkende økonomiske, sosiale og geopolitiske virkninger.

I den andre enden av det eurasiske landmassivet, i Europa, skjer det ingenting som kan sammenliknes med dette. Europa er stort sett opptatt av å gå opp i liminga, av å hoppe når amerikanerne sier hopp og å skyte seg sjøl i foten ved å drive en fullstendig meningsløs sanksjonspolitikk overfor Russland. Som ledd i dette har Europa deltatt i alt hva USA har kunnet koke opp av krig og regimeskifter. Det er lett å se hva som har framtida for seg og hva som ikke har det.

Hadde vi hatt politiske ledere i Norge og Europa, skulle de ha omfavnet denne utviklinga av kommunikasjon, industri og samhandel. Det ville ha fått Europa ut av den stadig mer sjølødeleggende økonomiske krisa.

Pål Steigan

Jeg er Pål Steigan, skribent, kulturarbeider, kommunist, kokk og amatørfotograf – jack of all trades, master of none. Send tips og tilbakemeldinger her. 

  14 kommentarer til “Kina åpner godstoglinje til Storbritannia

  1. 4. januar 2017 klokka 07:55

    En tidligere kommentar:

    “Michel Bauwens tells in this podcast that we use 3 times more energy transporting stuff around the world, than at producing it: https://blog.p2pfoundation.net/michel-bauwens-reputation-role-commons/2016/10/17

    If we include the transport of people we might use 5 times more energy for transport than for production. With VillageTowns all this mindless transport can be reduced to a minimum, while similarly increasing quality of life significantly.”

    Personlig er jeg ikke særlig entusiastisk for denne handelen på kryss og tvers over jordkloden. Kunnskap derimot bør deles fritt globalt, men ting og tang bør produseres lokalt! Dette er en del av “peer2peer”-revolusjonen. Den fordrer imidlertid kapitalismens avskaffelse.

  2. Ullern
    4. januar 2017 klokka 10:56

    “Kina åpner godstoglinje til Storbritannia”

    OBOR er det viktigste prosjektet innen forflytnings-kommunikasjons menneskeheten holder på med p.t.

    Først da jernbane – First Transcontinental Railroad – knyttet sammen øst- og vestkysten av USA, ble dette opprinnelige koloniprosjektet reelt ett land.

    På samme måte vil OBOR sammenkoble Eurasia til ett “land” – Halford Mackinders “Heartland” i “The world island” (1904, “Heartland theory”). En ny, mer eurasisk orientert identitet for Eurasias befolkning kan ventes.

    It’s all good. 😉

  3. Ole J.
    4. januar 2017 klokka 12:37

    Pål,
    På TV skjerm på toget fra Beijing til Xian, reklamerte de med at Kina hadde bygget 19 000 km høyhastighet jernbane de siste 15 årene. Lurer på hva 20 000 betyr (se tabellen)?

  4. ⒶF
    4. januar 2017 klokka 16:13

    “Europa er stort sett opptatt av å gå opp i liminga, av å hoppe når amerikanerne sier hopp og å skyte seg sjøl i foten”

    Et vakkert snapshot av en mildest talt merkelig koreografert ballett.

  5. Kristin Rosenberg
    4. januar 2017 klokka 18:07

    Lurer på hvilken energiformer som skal drive denne transporten.

    • 5. januar 2017 klokka 09:10

      Den vil i alle fall erstatte mye tungolje fra skipstrafikken. Men tipper det blir mye kull- og atomkraft. Det beste er en relokalisering av produksjonen gjennom fri, global kunnskapsdeling.

  6. 4. januar 2017 klokka 19:34

    Det at de har fått til å bygge en jernbanelinje på det strekket er nærmest å betrakte som et mirakel. Har du sett veinettet fra Europa til Kina? For det meste finnes det knapt grenseoverganger mellom landene nedover der. På den Russisk/Kinesiske grensen kan du telle overgangene på en hånd, og ha fingre tilovers. Mellom india og Sydøstasia (Burma) finne det vel ikke grenseoverganger i det hele tatt, så sørsiden av Himalaya er dødfødt. Hadde definitivt vært interessant med en høyhastighetslinje fra f.eks. Berlin til Beijing, hadde nok økt turismen noe (jeg ville definitivt ikke hatt noe imot å ta en slik togreise, en trans-sibrsk jernbane i 500km/t+). 🙂

  7. børre
    4. januar 2017 klokka 20:54

    USA ønsker ingen nærmere kontakt mellom Europa, Russland og Kina, men ønsker å holde disse fra hverandre. Et mer integrert Eurasia forenet i ett marked med lynrask transport av varer i hele området fra Beijing til Dublin står nok langt oppe på marerittlista for de amerikanske strategene.

    I lys av den Amerikanske eksepsjonalisme må man begynne å lure på når Europa også blir en potensiell fiende av det Amerikanske imperiet. Allerede ser vi overvåkning av Tyskland og andre allierte.

  8. Ole J.
    5. januar 2017 klokka 07:22

    På mesteparten av strekningen mellom Beijing og Xi’an går jernbanen på broer. Broene lå ca 25 meter over landbruksområder. Veldig lite av jordene under blir berørt og traktorer kunne lett komme på begge sider av sporet.

    I nærheten av den store byen Shijiazhuang, hvor de bygget et nytt spor, kunne vi se digre spesialmaskiner som heiste på plass prefabrikkerte bro-elementer.

    Som togentusiast var jeg på tur til Holmestrand første dag den nye stasjonen inne i fjellet ble tatt i bruk. Vi har dyktige folk i Norge som også kan bygge jernbane, men det går veldig sakte. Mens Kina bygde 19 000 km de siste 15 årene, har man her i Vestfoldområdet bygget 19 km. Vi må nok vente lenge på komplett dobbelspor – fra Drammen til Sande er det fortsatt det svingete hundre år gamle sporet.

  9. 5. januar 2017 klokka 08:05

    Kan disse veksttiltakene demme opp for forgjeldingen i verden?

    “Den globale gjelden økte i løpet de ni første månedene i fjor til 325 prosent av verdens brutto nasjonalprodukt. Økende rente og dyrere dollar legger press på kreditorene.”

    “Gjeldsveksten har vært størst for statsgjeld, som har økt med 5.300 milliarder dollar til drøyt 60.000 milliarder. Ikke-finansiell sektor har økt gjelden med 2.600 milliarder til 63.000 milliarder dollar.”

    Det skal mye vekst til for å håndtere all denne gjelden.

    http://www.dn.no/nyheter/2017/01/05/0559/Utenriks/bankgruppe-advarer-mot-den-voksende-gjelden-i-verden

    Den transkontinentale jernbanen over Amerika kom i en tid med ubrukte ressurser og muligheter. Riktignok har Russland fremdeles mye ressurser, men er det nok til å sikre vekst i en forgjeldet verden?

  10. KZ
    5. januar 2017 klokka 13:19
  11. KZ
    5. januar 2017 klokka 13:37

    “I den andre enden av det eurasiske landmassivet, i Europa, skjer det ingenting som kan sammenliknes med dette. Europa er stort sett opptatt av å gå opp i liminga, av å hoppe når amerikanerne sier hopp og å skyte seg sjøl i foten ved å drive en fullstendig meningsløs sanksjonspolitikk overfor Russland. Som ledd i dette har Europa deltatt i alt hva USA har kunnet koke opp av krig og regimeskifter. Det er lett å se hva som har framtida for seg og hva som ikke har det.

    Hadde vi hatt politiske ledere i Norge og Europa, skulle de ha omfavnet denne utviklinga av kommunikasjon, industri og samhandel. Det ville ha fått Europa ut av den stadig mer sjølødeleggende økonomiske krisa.”

    Men Kissinger og resten av globalistene har da vel sagt rett ut at det er Kina som skal lede den nye verdensordenen. Da er det nødvendig for dem å bygge NED Europa samtidig som de bygger OPP Kina. Derfor er det ikke noe merkelig med det vi ser nå.

Legg inn en kommentar