I mellomtida i Beijing

0

Mens EU og Storbritannia er i kaos på grunn av Brexit-flertallet ved folkeavstemninga har Kina og Russland undertegnet mer enn 30 avtaler innen økonomi, handel, infrastruktur, teknologi og innovasjon, melder TheBricsPost.

Helt sentralt i avtalene står energiforsyninga. Kina vil gjøre seg mest mulig uavhengig av oljetransport gjennom det smale Malakkastredet som når som helst kan bli stengt av USA i en konfliktsituasjon.

Vladimir Putin og Xi Jinping avtalte at det kinesiske oljeselskapet China National Chemical Corporation får kjøpe 40% av den russiske oljegiganten Rosneft. Russland er nå Kinas største oljeleverandør etter at eksporten derfra gikk forbi eksporten fra Saudi Arabia tidligere i 2016.

Det skal også bygges rørledninger og oljeraffinerier som ledd i dette samarbeidet. 58 ulike avtaler lå på bordet under møtet til en samlet verdi av 50 milliarder dollar.
Presidentene ble også enige om å utvikle et langdistansepassasjerfly som kan konkurrere med Airbus og Boeing. Og de avtalte å videreutvikle samarbeidet med bygging av høyhastighetstog.

Kinna stiller et lån til Russland på 400 milliarder rubler for å finansiere høyhastighetstog fra Moskva til Kazan. Kina har utviklet en ny togtype som vil kunne kjøre i over 400 km/t som etter planen vil gjøre den 770 km lange reisa på tre timer og tre minutter (!)

Putin og Xi diskuterte også den spente internasjonale situasjonen og erklærte at de to landa ville utvikle et «altomfattende og strategisk partnerskap». Det er ikke minst USAs fiendtlighet mot Russland som har brakt de to landa så nær hverandre.

Putin og Xi understreket begge betydninga av å videreutvikle samarbeidet innen Shanghai Cooperation Organization (SCO). De deltok begge på organisasjonens møte i Tashkent der  India og Pakistan ble tatt opp som fullverdige medlemmer i organisasjonen.

Det pågår altså en rask utvikling av et strategisk samarbeid på store deler av det eurasiske kontinentet som man knapt hører om hvis man forholder seg til main-stream-medier i Norge. Men virkningene av det kommer vi til å merke. 

Forrige artikkelYes Minister – Why Britain Joined the European Union
Neste artikkelThe European Crisis and Men Without Qualities
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).