E-biler i Tyskland: Kursen er satt mot blackout

0

Den tyske regjeringen har vedtatt en overgang til elektriske biler. For å få til det har man vedtatt en kjøpsrabatt på 4000 euro per e-bil, skriver Zeitonline.de.

Men det virker ikke som om noen i Angela Merkels regjering har tatt fram lommekalkulatoren og regnet på hva dette vil si. Deutsche Wirtschafts Nachrichten mener at dette er å styre Tyskland rett inn i ei energikrise.

Nettavisas regnestykke er slik:

  • Tall fra ADAC viser at tyske bilførere kjører 735 milliarder kilometer i året (2014).
  • E-biler bruker mellom 20 og 30 kilowattimer på 100 kilometer.
  • Hvis alle tyske biler skulle erstattes med e-biler ville det kreve mellom 140 og 220 milliarder kilowattimer i tillegg til dagens behov.
  • I dag bruker Tyskland totalt ca. 600 milliarder kilowattimer. En total overgang til e-biler ville altså øke behovet med 25–30 prosent.
  • For å dekke dette energibehovet ville man trenge enten 70 store, nye vannkraftverk eller 13 nye atomkraftverk.
  • Samtlige vindkraftverk i Tyskland produserer per i dag 85 milliarder kWh og solenergianleggene 39 milliarder kWh.

Det finnes altså ikke tilgjengelig strøm til dette dristige, eller kanskje halsbrekkende, eksperimentet, og ingen har noen plan for hvordan dette nye behovet kan dekkes inn.

Men e-bilindustrien kan juble. Men ikke Elon Musk og hans selskap som produserer Tesla. Det er nemlig satt et tak på 60.000 euro i salgspris for få denne rabatten, og en Tesla S koster minst 88.000 euro, og den nye modell X koster 96.000 euro.

Men sjøl om de klager, vil Tesla i løpet av to år produsere 500.000 e-biler, skriver Reuters.

Til nå har Tesla og Musk skapt hele sin fortjeneste på subsidier. LA Times regnet i 2015 ut at selskapet var drevet av subsidier på totalt 4,9 milliarder dollar, eller drøye 40 milliarder kroner.

Det kan sjølsagt argumenteres med at det kan være strategisk riktig å susidiere overgangen til en ny energiplattform. Men det er altså ingen som kan svare på hvordan energien til alt dette skal skaffes. Og da har man satt kursen mot blackout, uten å fortelle forbrukerne/velgerne om dette. Men Elon Musk ler i hvert fall hele veien til banken.

Forrige artikkelHellas – den største farsen i EUs historie
Neste artikkelUdokumenterte påstander i Klassekampen
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).