Pentagon vil prøve å lese tankene dine

0

Pentagon har bedt firmaer om å utvikle metoder for å bruke sosiale medier til å finne ut hva du føler, hva du tenker og hva du kommer til å gjøre. Dette går fram av dokumenter som er blitt offentliggjort i USA. Det handler om anbudsinnbydelser, kontrakter og forskningsprosjekter.

Det er Nafeez Ahmad som skriver dette i InsurgeIntelligence.

overvåking sosiale nett

«Forstå latent kommunikasjon»

For eksempel gir Pentagons flerårige forskningsprogram for universitetene, MURI, en innsikt i hvordan de militære planleggerne tenker.  Dokumentet ber forskerne om å utvikle metoder for å

“understand latent communication among small groups.” Social meaning comes not just from “the manifest content of communication (i.e., literal information), but also from latent content — how language is structured and used, as well as how communicators address each other, e.g., through non-verbal means — gestures, head nods, body position, and the dynamics in communication patterns.”

«Forutse handlingsmønstre»

Det de håper på er å utvikle
“… algorithms for prediction and collection of latent signals and their use in predicting social information.”

Pentagon ønsker å lære seg hvordan de skal forstå underforståtte mønstre i humor, metaforer, følelser og språklige nydannelser, samt ikke-verbal kommunikasjon i opptreden, tonefall og fakter. Og her ønsker de å bruke både lydkutt og visuelle medier.

Den militære nytten

Og hva er så den militære nytten av dette? Jo, US Army ønsker å utvikle

“Intelligent Networks” which can “augment human decision makers with enhanced-embedded battlefield intelligence that will provide them with tools for creating necessary situational awareness, reconnaissance, and decision making to decisively defeat any future adversarial threats.”
“… will help the Department of Defense better understand what drives individuals and groups to mobilize for change and the mechanisms of that mobilization, particularly when violent tactics are adopted. This research will inform understanding of where organized violence may erupt, what factors might explain its spread, and how one might mitigate its effects.”

Dette går fram av dokumenter fra The Minerva Initiative, som er et forskningsprogram under ledelse av USAs forsvarsdepartement.

Pentagon ønsker å utvikle metoder for å integrere sosiale medier i et enhetlig, gigantisk analytisk system, som kan levere data rett inn i USAs militære operasjoner.
Dokumenter fra Office of Naval Research sier at man ønsker å samkjøre «Big Data» for hele verden for blant annet å kunne «foreslå metoder for å dra grupper nærmere hverandre, eller splitte dem fra hverandre». Og hele hensikten er naturligvis å bruke denne informasjonen og disse teknikkene for å vinne kriger.

Dette er de metodene vi har sett de første spede eksemplene på i de såkalte «fargerevolusjonene», der CIA og andre etterretningsorganisasjoner nettopp har investert i ulike sosiale grupper og hjulpet dem med å utvikle sosiale nettverk for å skape en politisk konflikt som USA kan dra nytte av.

Et godt eksempel på dette er Ukraina der milliardæren George Soros har etablert en avlegger til sin Open Society Foundation, som kalles The International Renaissance Foundation, med hovedkvarter i Kiev. Denne stiftelsen har finansiert en lang rekke såkalte NGOs (non-governmental organisations) i Ukraina. Og den samarbeider med med CIA, USAID, National Endowment for Democracy, the International Republican Institute, the National Democratic Institute for International Affairs og Freedom House, som alle er CIA-organisasjoner.

DSCN1820 small
Vi er saueflokken. Pentagon vil lære seg enda bedre metoder til å styre oss.

Bare begynnelsen

Vi skjønner nå også bedre hvorfor CIA og NSA jobber så tett med Facebook, Google, Twitter og andre sosiale nettverk.  (Les: Google blir verdens største meningskontrollør og Bertelsmann skal renske Facebook.)

«Mark Zuckerberg og Facebook har som mål å få hele planeten på nett, for så å kontrollere hva vi alle ser og leser,» skriver forskeren og forfatteren Tony Cartalucci. Han viser blant annet til en rapport fra National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS) under tittelen Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks, der det heter:

Vi viser, via et massivt (antall involverte = 689 003) eksperiment på Facebook, at følelsesmessige tilstander kan overføres til andre via emosjonell smitte, slik at folk vil oppleve de samme følelsene uten at de er klar over det. Vi gir eksperimentelle bevis for at emosjonell smitte skjer uten direkte samhandling mellom mennesker (kontakt med en venn som uttrykker en følelse er tilstrekkelig), og i fullstendig fravær av ikke-verbale signaler.

Ikke bare er funnene problematiske, skriver Cartalucci, fordi de illustrerer at Facebook har evnen til å påvirke brukernes følelser uten at de er klar over det gjennom forsiktig manipulering av  nyhetsstrømmer men de invaderende, uetiske metodene som Facebook brukte i eksperimentet er problematiske også.

Blant de tingene Edward Snowden avslørte var at etterretningsorganisasjonen NSA ønsker å bruke overvåking av sosiale medier, ikke bare til å få kjennskap til våre døgnrytmer, vaner, nettverk, steder du oppholder deg, hvor du reiser, med hvem og når, osv, men også for å diskreditere personer slik NSA sjøl beskriver, gjennom å

– Sette ei honningfelle
– Endre foto i sosiale medier
– Skrive falske blogger i en persons navn
– Sende falske eposter/tekster til kolleger, naboer, venner osv.
– Lekke konfidentiell informasjon til selskaper, pressa via blogger
– Poste negativ informasjon i passende fora
– Ødelegge avtaler/ forretningsforbindelser

Vi lever i en verden der 62 multimilliardærer eier mer enn den fattigste halvparten av menneskeheten til sammen og der økonomien først og fremst favoriserer de 0,01% rikeste. For å opprettholde et så ekstremt oligarkisk system har de militære planleggerne skjønt at det ikke er nok å ha avanserte våpen. Det er nødvendig å holde saueflokken i uvitenhet og lære vaktbikkjene hvordan de skal styre sauene akkurat dit de vil.

De 62 rikeste får god plass i en sånn buss. Spørsmålet er bare gvordan man skal få lokket de inn i den...
De 62 rikeste får god plass i en sånn buss. Spørsmålet er bare hvordan man skal få lokket de inn i den…
Forrige artikkelCrisis bancaria mundial y estancamiento, números rojos en todos los frentes
Neste artikkelTyrkia bomber syriske og kurdiske styrker i Syria
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).