– Why I speak out against Islamism

0

Maryam Namazie er en menneskerettsaktivist og kommentator. Hun ble nylig nektet av studentunionen på Warwick University i Storbritannia å snakke om islam og islamisme på universitetsområdet. Studentunionen trakk seinere tilbake denne beslutninga. I en artikkel i The Guardian med tittelen Why I speak out against Islamism kommenterer hun dette:

Historically, criticism of religion has been a crucial aspect of free expression and intrinsically linked with anti-clericalism and the dismantling of that which is deemed taboo and sacred by the gatekeepers of power. Such criticism has been key for social progress. It is also a matter of life and death for many living under Islamist rule, such as in those areas where Isis has seized power, Saudi Arabia, or in Iran where criticism of religion and the state are analogous. There, anything from demanding women’s equality or trade union rights to condemning sexual jihad and the “Islamic cultural revolution” (which banned books and “purified” higher education) can be met with arrest, imprisonment and even the death penalty.

Where Islamists are not in power but have influence – I include Britain here – critics face accusations of racism and Islamophobia to deflect legitimate outrage against Islamism, which I regard as a killing machine and a network with global reach. Atheist bloggers have been hacked to death by Islamists in Bangladesh while UK-based Bangladeshi bloggers have been placed on death lists.

The labelling of much-needed criticism of Islamism as antisocial, even dangerous by left apologists sees dissent through the eyes of Islamists and not the many who refuse and resist. How else are we to show real solidarity with those who struggle against the theocracies we have fled from – if not through criticism? The fight against Islamism and the need for international solidarity apparently does not enter into their calculation.

Even their paternalistic “concern” for British Muslims is incoherent. After all, aren’t many critics of Islamism Muslims too? In fact, Muslims or those labelled as such are often the first victims of Islamism and are at the forefront of resistance.

Maryam Namazie, som altså er en uredd og aktivistisk kvinne på venstresida, setter her fingeren på den vestlige venstresidas misforståtte og de facto paternalistiske skjerming av og forsvar for islamismen. Dette er en kritikk som også i høy grad rammer venstresida i Norge, som vender det blinde øyet til nokså drøye anti-feministiske og anti-demokratiske holdninger så snart de ytres av islamistiske talspersoner. Og dette gjør disse angivelige feministiske og radikale personene på tross av at det nettopp, som Namazie skriver, er muslimske kvinner som rammes i første rekke.

I en artikkel i Bergens Tidende skriver Hilde Sandvik om Kvinnene som stilna (for abonnenter.) Og Arve Henriksen har fulgt opp dette i Aftenposten. Aftenposten har også en artikkel om eksmuslimer som har brutt med islam, og som forklarer hvorfor. (Ville en slik artikkel kunne stått i Klassekampen?)

Anita Farzaneh kom som kvoteflyktning til Norge. Hun har opplevd ubehageligheter fordi hun er ikke-muslim fra et muslimsk land:

- Jeg er blitt spyttet på, og det er blitt opphisset stemning når jeg taler imot disse kreftene. «Du ødelegger livet ditt» og «tror du at vi slipper deg av syne?» er ting jeg får høre.

Venstresida i Norge og Vesten forøvrig svikter de undertrykte kvinnene i muslimske miljøer og de svikter sine egne venstreverdier dersom den opptrer som apologeter for islamismen. Dermed blir den også uten av stand til å føre en konsekvent og effektiv kamp mot undertrykking og fascisme og for frigjøring og ytringsfrihet. Er det ikke på høy tid å ta et oppgjør med denne unnfallenheten?

Forrige artikkel– Mer enn en halv million barn i Jemen trues av alvorlig underernæring
Neste artikkelDeconstructing the NATO Narrative on Syria
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).