– Volkswagen-skandalen er en trussel mot Deutschland AG

0

Volkswagens svindel med sine dieselbiler vil få vidtrekkende konsekvenser for selskapet. Businessmagasinet Forbes har beregnet kostnadene med skandalen til opp mot 34,5 milliarder dollar. Det omfatter bøter, rettstvister, private søksmål, utgifter til tilbakekalling av biler og framtid tap av markeder.

Det kan også få konsekvenser for de to andre bilgigantene i Tyskland, BMW og Daimler.

The German magazine Autobild reported that the SUV BMW X3 emitted more than 11 times the European emissions limit when road-tested by the International Council on Clean Transportation, which uncovered that some of Volkswagen’s diesel models in the U.S. emitted 10 to 40 times the legal limit when tested during normal conditions. This led to a decline of almost 10% in BMW’s stock, before a rally of 5% on Thursday as BMW denied this report. Elsewhere, Daimler’s stock has declined by 13% this week, despite the automaker denying any manipulation of emissions data for diesel engines.

Deutsche Wirtschafts Nachrichten har en langt dystrere analyse. Nettavisa mener at skandalen er en trussel mot det de kaller Deutschland AG, altså AS Tyskland.

Ikke noe annet land, skriver DWN, har så tette forbindelser mellom staten og bilindustrien og ikke i noe annet land er bilindustriens suksess så nært knyttet til statens suksess. En sånn skandale for nøkkelindustrien er derfor en skandale for hele det tyske industrisystemet.

Nettavisa går videre til å forklare hvordan det som kalles Premium-klasse av tyske biler, altså de mest avanserte, bilene i luksusklassen, fungerer som det jeg vil kalle en bulldozer for hele industrien. Det er på disse modellene den mest avanserte teknologien utprøves og tas i bruk. Premium-klassen er i seg sjøl en innovasjonsmaskin for industrien, og det er knyttet en enorm prestisje til den. Det er disse bilene som er flaggskip nasjonalt og internasjonalt, og det er disse modellene som er referanse overfor markedet og myndighetene. Finansmarkedet har tilrettelagt for finansiering av leasing og kjøp og har bidratt til at dette segmentet er blitt så stort som det er.

Av alle bilprodusenter i hele verden er det Volkswagen AG som har vokst mest. VW er Tyskland største industrikonsern og ble i første halvår 2015 notert som verdens største bilprodusent. VW er et av de ti største konsernene i verden i følge Forbes 500. Selskapet har 600.000 ansatte globalt, hvorav halvparten i Tyskland.

Satsinga på diesel for Premium-modellene var tysk bilindustris svar på de økte kravene til reduksjon av CO2-utslipp. Og denne strategien har nå gått på en stjernesmell.

For å sitere DWN: Summa summarum: Die deutsche Autoindustrie ist exponiert.

Og dermed er også merkevaren Made in Germany satt i vanry. Og foreløpig har vi bare sett starten på dette dramaet. Det utspiller seg i en periode da tysk industri allerede har store tap på grunn av de sanksjonene mot Russland som USA har pålagt Europa og i en periode med et svært labilt internasjonalt marked. Se fram til neste episode!

 

Forrige artikkelSjefen for Bank of England: – Klimaendringer truer verdens finanssystem
Neste artikkelFN fordømmer USA-angrep på sjukehus
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).