Den avtalen som lederne av eurosonen tvang Hellas til å godta, og som statsminister Alexis Tsipras til slutt underskrev på, forutsetter blant annet et storstilt brannsalg av det greske arvesøvet. Salget er nå i gang, og så langt er det tysk kapital som har sopt til seg godbitene. Arkitekten bak avtalen var da også Tysklands finansminister Wolfgang Schäuble, og antakelig sender tyske investorer ham noen varme tanker.
Det er The Hellenic Republic Asset Development Fund (HRADF) som skal stå for salget av Hellas, bit for bit. Fondet har opprettet en database som viser hva som er lagt ut for salg. Frankfurt-selskapet Fraport har allerede sikret seg 14 regionale flyplasser, og det vil si kontrollen over passasjertrafikken til lukrative ferieøyer i Egeerhavet. Det gjelder blant annet Mykonos, Santorini, Rhodos og Korfu. Selskapet får retten til å drive disse flyplassene i 40 år. greekindependentnews mener at bare dette salget innebærer et tap for den greske staten på 15 milliarder euro.
12 havner skal selges. Det meldea at Aserbajdsjan skal kjøpe 65% av det greske gassdistribusjonsselskapet. Alle jernbane- og busselskaper skal selges. Databasen til HRADF viser at en mengde greske eiendomsperler er lagt ut for salg. Det samme gjelder vannforsyninga til Athen og det greske strømforsyningsselskapet.
Til salgs er også 30% av Athens internasjonale flyplass, motorveien mellom Nord-Hellas og Tyrkia, 80% av det greske postselskapet og deler av telekomselskapet OTE, som allerede er eid 40% av tyske Telekom. Dette skriver Deutsche Wirtschafts Nachrichten.
Sabine Leidig fra det tyske partiet Die Linke kaller denne privatiseringa for en «plyndring i lyntempo».
Det omfattende salget av det greske arvesølvet understreker at Hellas ikke lenger er noe sjølstendig land. Den greske regjeringa er ikke den virkelige regjeringa i landet. Selv rollen som bostyre som skal forvalte konkursboet er lagt til de internasjonale institusjonene. Som jeg har skrevet tidligere: Hellas er redusert til tysk koloni.