Thanksgiving – en falsk historie og et markant kræsj!

0

Thanksgiving – en falsk historie og et markant kræsj!

Hver fjerde tordag i november feirer USA-amerikanerne det de kaller Thanksgiving. Feiringa er basert på en mytisk historie om de første pilegrimene som feiret at de hadde overlevd den første harde tida og at de hadde fått hjelp til å overleve av Wapoanoag-indianerne. Den virkelige historien er langt mer brutal enn som så.

Først og fremst er Thanksgiving en hemningsløs forbrukerfest med enorme kalkunmåltider, shop-till-you-drop-forbruk, falsk familieidyll og en hyllest til God’s own country. Det oppstår hvert år absurde scener for folk river tilbudsvarer ut av handlekurvene til hverandre på Walmart.

USAs økonomi er tradisjonelt svært forbruksdrevet. Derfor bruker økonomene omsetninga denne siste helga i november som en målestokk på den økonomiske situasjonen. Og handelskapitalen bruker den til å pusje enda flere produkter folk kanskje eller kanskje slett ikke har noe behov for på dem.

Thanksgiving 2014 må ha vært en skuffelse for begge parter. Økonomene har lenge påstått at «nå går alt så meget bedre», og Walmart, Sears og resten av kjedene som kontrollere mesteparten av varehandelen i USA hadde håpet på å komme ut av en nokså dyster situasjon.

Så ble det hele en gigantisk flopp! På tross av at kjedene la ut tilbudene ekstra tidlig og satset tungt på markedsføring gikk salget ved Thanksgiving ned med 11% fra $57,4 milliarder til $50,9 milliarder. Noen i bransjen prøvde å skylde på at online-salget hadde tatt over noe fra varehusene, men fakta viser at online-salget gikk ned med 10,2%.

Fylt opp med fiktive penger fra The FED går børsene fra rekord til rekord. Men den faktiske situasjonen i USAs industri er helt annerledes. Nå har også forbrukerne vist i praksis hva de mener om situasjonen i økonomien. Det sier mer enn mange artikler fra Wall Street-pressa.

 

Forrige artikkelMalaysia utelukkes fortsatt fra MH17-undersøkelsen – lukter cover-up
Neste artikkelOm krisa og kampen mot fascismen og rasismen
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).