Kina skal bygge jernbane Pireus – Beograd – Budapest

0
Kartet viser den omtrentlige ruta for den planlagte kinesiskbygde jernbanen fra Pireus til Budapest.

På et toppmøte i Beograd mellom statsministrene i Kina, Ungarn, Serbia og Makedonia 16.–17. desember 2014 la Kinas statsminister Li Keqiang fram planene for en høyhastighetsjernbane som skal forbinde den greske havnebyen Pireus med Budapest via Skopje og Beograd. Kina har en leieavtale for 35 år på driften av havna i Pireus og landet ønsker en rask rute for kinesisk eksport som kommer via Suez-kanalen med retning for det sentraleuropeiske markedet og Tyskland. Kina skal i første omgang investere 10 milliarder dollar i Sørøst-Europa, og i tillegg vil de enkelte landa benytte seg av kreditter fra kinesiske banker for å investere i egne infrastrukturprosjekter knyttet til denne jernbanen. Jernbanen mellom Beograd og Budapest skal fullføres innen utløpet av 2017.

Kartet viser den omtrentlige ruta for den planlagte kinesiskbygde jernbanen fra Pireus til Budapest.
Kartet viser den omtrentlige ruta for den planlagte kinesiskbygde jernbanen fra Pireus til Budapest.
Forrige artikkel– Terroristene bak skolemassakre støttes fra Kabul
Neste artikkel– Britisk oljeindustri nær sammenbrudd
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).