Hjernepolitiet

0
De seks medegganene USA. Kilde: http://corporatemediaexposed.com/who-owns-the-media/

I forrige blogg De kule, de smarte og den virkelige makta skrev jeg om hvem som egentlig eier disse selskapene som utleverer våre personlige data til den amerikanske etterretningstjenesten. Jeg så spesielt på Google, Facebook og Amazon. En leser spurte meg: Men hvem eier så de mediene som får oss til å bli sløve og godta dette systemet? Og det skal jeg se på her.

United Corporations of the World

I forrige blogg viste jeg at selskaper som Fidelity, Vanguard, BlackRock, State Street osv. er de største eierne i disse tre internettselskapene. Og hvem er så de? Jo, helt riktig. De er også de største eierne i de sju største bankene og finansinstitusjonene og av de største matvaremonopolene og merkevarekjedene. Bak de smilende og kule fjesene til Mark Zuckerberg, Jeff Bezos og Larry Page ser vi simpelthen The United Corporations of the World.

Og hvem eier de største mediene?

I Norge kalles mediene for «den fjerde statsmakt». Det snakkes høytidelig om samfunnsoppdraget til den frie presse. I et samfunn som vårt spiller mediene en utrolig viktig rolle. De programmerer oss og styrer oppmerksomheten vår, samtalene våre og mye av engasjementet vårt. Mediene definerer hva som er viktige saker og hva som ikke er det? Så hvem styrer mediene? Hvem eier dem?

Ekstrem maktkonsentrasjon

I følge amerikanske undersøkelser var det i 1983 50 selskaper som eide 90% av mediene i landet. Allerede det var en veldig sterk maktkonsentrasjon. Men hvordan ser det ut i dag? I 2011 var det seks selskaper som kontrollerte 90% av mediene.

De seks selskapene var General Electric, som blant annet eier NBC og Universal Pictures, Newscorp, som blant annet eier Fox og Wall Street Journal, Disney, som blant annet eier ABC og Pixar, Viacom, som blant annet eier MTV og Paramount Pictures, Time Warner, som blant annet eier Tima, Warner Bros og CNN og CBS, som blant annet eier 60 Minutes.

De seks medegganene USA. Kilde: http://corporatemediaexposed.com/who-owns-the-media/

De seks mediegigantene i USA. Kilde: http://www.businessinsider.com/these-6-corporations-control-90-of-the-media-in-america-2012-6

Disse mediegigantene består av tilsammen 232 selskaper. Det er altså 232 toppsjefer som kontrollerer mediehverdagen til 277 millioner amerikanere. Disse selskapene hadde i 2010 ei samlet omsetning på 275,9 milliarder dollar. Det er mer enn Norges bruttonasjonalprodukt.

Disse selskapene eier mediebedrifter av en eneste grunn, og det er å akkumulere profitt for sine eiere. De har ingen grunn til å drive gravende eller kritisk journalistikk for avsløre maktmisbruk eller undertrykking. Deres eiere og annonsører har heller ingen interesser av at deres lesere og seere reagerer på den økonomiske krisa eller de voldsomt økende klasseskillene ved å gjøre opprør på noen som helst måte. Her trengs ingen konspirasjonsteorier. Dette er de 0,01% som tjener grovt på den politikken som føres.

Men makta er mer konsentrert enn som så

Den virkelige kjernen i dette systemet er mye mindre enn de 232 selskapene. Jeg har sett på de ti største eierne i disse seks mediemonopolene. Og bildet er ikke til å ta feil av. Jeg har lagd en oppstilling over samtlige av disse eierne og sortert dem etter hvem som er eiere i flest av disse mediegigantene. Og her der lista:

Selskap Antall
BlackRock Fund Advisors 6
State Street Corp 6
Vanguard Group, Inc. 6
Fidelity Management and Research Company 5

Og hvilke selskaper er blant de største eierne i samtlige av de sju største bankene og finansinstitusjonene i USA (og verden)? Hvem er største eiere i JP Morgan, Bank of NY Mellon, Bank of America, Citigroup, Wells Fargo, Goldman Sachs og Morgan Stanley? Jo, nemlig:

BlackRock Fund Advisors
State Street Corp    
Vanguard Group, Inc.    
Fidelity Management and Research Company

Vi trenger ingen vidløftige konspirasjonsteorier om middelalderske brorskap eller Illuminati. Det holder å lese aksjonærlistene fra Wall Street! Bank- og mediekapitalen er ett. Og de samme kapitalgruppene eier også de «kule» nye mediene. Og de er så integrert med hverandre at de i virkeligheten er en megakorporasjon. Og hvorfor driver ikke mediene kritisk journalistikk rettet mot finanskapitalen? Nei, si det, hva kan det komme av?

(Her kan du se hvem som har tjent mest i USA etter finanskrisa.)

Hvordan er det i Norge? Les her.

 

Oppdatering 9. mai 2014:

Se NRKs dokumentar: Illusjonen om ei fri presse

Forrige artikkelDe kule, de smarte og den virkelige makta
Neste artikkelKineserne kommer
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).