Alvorlig krise i global bilindustri anført av Kina

0
Illustrasjon: Shutterstock

Kina har verdens uten sammenlikning største bilproduksjon. 28 prosent av verdens biler produseres i Kina, mot 11,5 prosent i USA, som er verdens nest største produsent. Derfor er det all mulig grunn til å merke seg at Kinas bilproduksjon falt med 16,4 prosent i mai 2019, særlig når det er den tolvte måneden på rad med fall i den kinesiske produksjonen.

Det blir oppgitt tre årsaker til fallet i det kinesiske bilmarkedet: handelskrigen med USA, usikkerhet i industrien på grunn av strengere utslippskrav og fall i middelklassens kjøpekraft.

Også tysk bilindustri er i krise. Volkswagen registrerer en global nedgang på fem prosent i forhold til 2018, skriver det tyske Manager Magazin. Det samme gjelder Daimler. Det tyske forskningsinstituttet CAR ved universitetet i Duisburg-Essen regner med en global nedgang i bilproduksjonen i 2019 på fem prosent eller nesten 80 millioner biler. Det vil i så fall være den største nedgangen i denne industrien siden finanskrisa i 2008.

Etter å ha hatt et rekordår i 2018 er også bilindustrien i USA på vei inn i ei ny krise, skriver Bloomberg. USAs bilprodusenter stenger fabrikker og sier opp arbeidere i tusentall.

Japanske Honda, som sammen med Toyota er blant de ytterst får merkene som har en oppgang i 2019, har besluttet å stenge fabrikken sin i Swindon i England, noe som fører til at 3500 arbeidere mister jobben. De vil også stenge en fabrikk i Tyrkia. General Motors sa i november 2018 at de stenger åtte fabrikker med i alt 14.000 arbeidere. Ford kutter ned produksjonen i Europa, noe som rammer 7.000 arbeidere.

Bilindustrien er et så stort marked for leverandørindustriene at så store bevegelser i markedet naturligvis også slår over i andre sektorer. Tysk industri melder om nedgang i 2019 og drastisk krympende ordrebøker. For Tyskland spiller også USAs sanksjoner en stor økonomisk rolle, siden de rammer tysk eksport til landets tradisjonelle marked i Russland.

Mange kommentatorer advarer mot at disse signalene kan være varsler om en ny finansiell og økonomisk krise. USAs handelskrig mot Kina forsterker naturligvis denne tendensen fordi den rammer de to største økonomiene i verden. Kina er den største motoren i verdenshandelen, så en økonomisk krig mot Kina rammer naturligvis handelen i hele verden, påpeker New York Times.

Forrige artikkelJuan Guaidós indre krets avslørt for massiv svindel med humanitær støtte
Neste artikkelDagsrevyen og energi – ideologi istedetfor nyheter
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).