NRK Brennpunkt om mafiatilstander i norsk arbeidsliv

Hvordan er det mulig at lydopptak av trusler og krav om å levere tilbake deler av lønna ikke holdt som bevis for politiet? Og hvorfor trodde Arbeidstilsynet på versjonen til sjefene som lå i konflikt med arbeiderne?

NRK Brennpunkt dokumenterte 11. mai 2017 hvordan to polske arbeidere var blitt utsatt for grov arbeidslivskriminalitet og hvordan politi og arbeidstilsyn lot kriminaliteten passere uten noen som helst konsekvenser for de skyldige.

Foto: NRK Brennpunkt

Vi fikk et lite gløtt inn i de mafiatilstandene som er skapt i deler av norsk arbeidsliv, og det vi så var dystert. Som den polske arbeideren Arseniusz Hausmann sier:

– Jeg har sluttet å tro på rettferdighet. Virkelig. Man kan ha et selskap i Norge, ikke betale arbeiderne, true med å drepe dem og ingen ting skjer. Slik ser det ut.

Han og kameraten Bartosz Zuchowski har jobbet under tvilsomme helsemessige forhold til slavelønner hos bilvakseselskapen Handz On. De er blitt truet på livet, har blitt truet til å skrive under på falske timelister og til å levere tilbake feriepengene til sjefen sin.
Når de anmelder dette til politi og arbeidstilsyn kommer de ingen vei.

NRK har ære av å ha tatt opp denne saka, men verken politi eller arbeidstilsyn sitter igjen med noen ære. Arbeidstilsynet lot en åpenbart kriminell sjef slippe unna med å sende en skriftlig rapport om at alt var bra, og politiet henla opplagte og beviselige drapstrusler.

LO har antakelig gjort så godt de har kunnet, men hvordan kan fagbevegelsen komme noen vei når myndighetene lar dette pågå så grovt og i et sånt omfang som det gjør?

Det er likevel ikke hos politi og arbeistilsyn hovedansvaret ligger. Ansvaret for at vi har fått et mer og mer kriminelt arbeidsliv ligger hos de politiske myndighetene. Det ligger hos Gro Harlem Brundtland, som kuppet Norge inn i EØS, det ligger hos Jens Stoltenberg, Erna Solberg og Jonas Gahr Støre. Rett før vi fikk se dokumentaren, hadde Støre sagt på sin pressekonferanse at han også i framtida vil la EØS ha forrang i norsk arbeidsliv.

Men det betyr fortsatte mafiatilstander. EUs fri flyt har vært og er en gigantisk gavepakke til utbyttere og økonomiske kriminelle. Fagbevegelsen har dokumentert hvordan ulovlig innleie sprer seg som en farsott i byggebransjen i Oslo-området. Folk blir utnyttet på slavelønninger og kontrollen av arbeidsmiljø og arbeidstid er så godt som fraværende.

Dette er den slagne landevei til mafiatilstander. Og jeg mener mafia. Den italienske mafiaorganisasjonen ‘Ndrangheta er sterk i blant annet byggebransjen, og den sprer seg nordover. Europol sier at den i 2013 omsatte for 44 milliader euro, og at den opererer over hele verden. De er sterke i Tyskland og det sies at den er godt etablert i de baltiske landa. Der har de også sine egne mafiaorganisasjoner. Og i tillegg har vi naturligvis den albanske mafiaen og den russiske.

Det er mulig at sjefen Salih, som vi hørte om i programmet, er en enkeltstående kriminell. Men han kan også være en del av en mafia, og om ikke han er det, så er det andre som er det.
Overfor mafiaen kommer man ikke noen vei med å sende brev for å spørre om de har gjort noe feil. De må jo le seg skakke.

De som ikke har noen grunn til å le er de polske arbeiderne. Arseniusz og Bartosz kom til Norge for å tjene penger til familiene sine. De sitter ribbet tilbake. Banken har tatt huset til Arseniusz og Bartosz har et ødelagt kne etter en skade han fikk i vaskehallen. De sier at livene deres er ødelagt, og dessverre har de kanskje rett. Og de har mistet alle illusjoner om Norge – og det med god grunn.

I Italia går det en rettssak mot noe som kalles Mafia Capitale. De har drevet hele næringskjeden innen menneskehandel, smugling av migranter, gatekriminalitet, prostitusjon og statsstøttede flyktningmottak. De fant ut at det i dag er mer penger i menneskesmugling enn i narkotika, så de skiftet beite. Og de har bestukket politikere fra alle de tre største partiene i Roma til å se en annen vei. Dette er de nye trekkene med mafiaen. De gjør seg stuereine. Og de kjøper seg politisk goodwill.

Dessverre var det ingen debatt etter Brennpunktprogrammet. Men det er ikke for seint. Da bør man invitere Boye Ullmann fra Fellesforbundet og Jonas Gahr Støre fra Arbeiderpartiet for å diskutere årsakene til den økende arbeidslivskriminaliteten i Norge. Det skulle blitt en sann svir.

Det er på tide å innse at våre politiske ledere i løpet av kort tid har gjort sitt ytterste for å ødelegge det organiserte arbeidslivet i Norge. Og der det organisarte arbeidslivet forsvinner, kommer mafiaen inn. Skal vi få slutt på dette, hjelper det ikke bare å gi noen flere penger til arbeidstilsyn og politi. Det blir fortsatt som å tørke over gulvet mens krana renner. Vi må ut av EØS fortere enn svint, og så må det gjennomføres en ordentlig opprenskning mot mafiaene. Og da nytter det ikke å sende brev. 

  21 kommentarer til “NRK Brennpunkt om mafiatilstander i norsk arbeidsliv

  1. Helge G. Galtrud
    12. mai 2017 klokka 09:44

    Jeg har sjøl som faglig tillitsvalgt prøvd å hjelpe folk fra både EU og land utenfor EU når de oppdager at de blir grovt utnytta av kyniske arbeidskjøpere. Svart omsetning og kassapparet som påstås å ikke virke og sjølsagt umulig å betale med kort hører med til bildet. Andre bransjer enn bilvask det jeg har vært i kontakt med.
    Men også mye billigere enn seriøse konkurrenter. Og kundene strømmer til sjøl om svært mange forstår at det drives delvis svart!
    Kontrolletatene som Arbeidstilsyn, politi og skatteetat er ikke akkurat overivrige når de blir varslet om slike saker. På en måte er det forståelig fordi det ofte er vanskelig å skaffe bevis som holder i retten. Juss og rettfedigehet er to forskjellige ting i vårt samfunn. På en måte forstår jeg at kontrollørene vegrer seg, men ikke dermed sagt at jeg mener det er riktig.
    Har også vært borti at Nav har brukt et slikt bedritent firma som arbeidspraksis for flyktninger på intruduksjonsstønad. De kutta ut firmaet når de fikk varsel om at ting ikke var på stell. Bra reaksjon av Nav i tilfeller jeg kjenner til.

    • Olav
      12. mai 2017 klokka 12:16

      Kan vel heller ikke se bort fra at kontrollørene lar seg skremme, når de skal følge opp saker hvor folk forteller at de har blitt truet på livet. Det kan jo også påvirke vurderingen av bevisene. Frykt og feighet kan rett og slett gjøre folk dummere enn de egentlig er.

  2. SH
    12. mai 2017 klokka 11:12

    Nå kan det jo tenkes at visse sentrale velgergrupper er ganske så fornøyd med at det er billig i vaskehallene.
    Billige håndverkere er jo heller ikke å forrakte kan samme velgergruppe tenke, og billige anlegssarbeidere gjør at man får bygget mer vei for pengene. Tut og kjør.

    Hvor langt vil det gå før det reageres sterkere? En dag har vi kanskje italiensk mafia som feks driver norske sykehjem/aldershjem til en meget billig penge (og hvor ble det av formuen til gamlemor?). Da kan det være i seneste laget å gjøre noe med problemet.

    Jeg har nevnt dette før: det foregår for tiden en storstilt outsourcing/offshoring i Norge av arbeidsplasser innenfor IT-bransjen og innenfor administrative yrker (slik som feks regnskap). De personer som rammes her tilhører i større grad middelklassen, og når middelklassen rammes kan politiske partier i større grad bli presset til å iverksette kraftfulle tiltak. Det kan være så ille at først når halvparten av befolkningen føler seg personlig rammet så skjer det en endring. Solidaritet er noe man snakker om bare i festtaler. I dag er det vel slik at 4 av 10 er kritiske til EØS, det er ikke gitt at man ved en folkeavstemning vil klare å få flertall for å gå ut av EØS. Mélenchon burde ha gått til andre runde i det franske presidentvalget, men det skjedde heller ikke. Det er ganske mye treghet blant velgerne.

  3. Odd Tore Kristiansen.
    12. mai 2017 klokka 11:16

    Sosial dumping er blitt næringslivets middel for å opprettholde avkastningen.
    Jeg har jobbet i et firma i byggebransjen i ca 4 år som drev med organisert sosial dumping.
    Rumenske arbeidere jobbet 10-16 timers dag 6-7 dager i uka uten overtidsbetaling eller avspaseringsordning. Di hadde samme grunnlønn som Norske annsatte. Di var fast annsatt med 37,5 timers arbeidsuke etter annsettelsesavtalen. Di kunne jobbe i perioder på 3-8 mnd. Så reiste dem til Romania i ca 1 mnd på ferie avhengig hvor mye jobb vi hadde.
    Konsekvensen av dette ble at ingen nordmenn som krevde avlønning etter kontrakten fikk være med på byggeprosjekt da det som regel var 12 timers dager. Altså overtidsbetaling. Generelt hadde di som krevde overtidsbetaling ingen overtid. 0-20 timer pr. år.
    Arb.tilsynet var inne å sjekket div. papirer og fant graverende feil/mangler innenfor timebruk, arbeidsavtaler og kompetanse. Manglende kurs.(Lift, Kran, div.)
    Virket som arb.tilsynet helst bare sparker ballen tilbake til verneapparatet for å få rettet opp i forhold.
    Dette er et firma der Arb. tilsynet tidligere har avdekket sosial dumping.
    Det virker som bedriftsfilosofien er at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse, for å sitte i ettertid å si at man ikke kunne lover og regler innenfor bedriftsledelse er for dumt.
    Alle firma er tilknyttet bedriftshelsetjenesten og di har kunnskap om dette.
    Det norske arbeidsliv ble ødelagt med Schengen-avtalen.
    Jeg har ingen problem med å konkurere med utenlandsk arbeidskraft, men det må være på like vilkår.
    Norske arbeidsfolk har betalt nok av den økonomiske utjevningen i Europa gjennom Eøs-kontigenten + div. overføringer, vi trenger ikke gi bort arbeidsplassene også.
    Men dette er vel bare en del av den `STORE HELLIGE planen om globalisering og NVO.
    Har tidligere vært tillitsvalgt og værneombud, men meldte meg ut av fagforeningen da det ble viktigere å være politisk korrekt enn å stille krav til makta. Ingen motstand mot Eøs/Schengen.
    Begynte å jobbe i 1987 og Har jobbet i Bilbransjen ,Smelteverksbransjen, Oljebransjen men Byggebransjen tar kaka!

    • Helge G. Galtrud
      12. mai 2017 klokka 16:08

      Det blir neppe bedre av å melde seg ut av fagforeninga. Sjøl om LO- kongressen i dag stemte ned forslag om at det trengs et brudd med EU/ EØS. Det finnes per idag bare et mindretall som ønsker brudd med EØS. Både i folket og fagbevegelsen.
      Tross alt lettere å å oppnå noe i kamp mot sosial dumping i lag med andre enn som «ensom ridder». Men det er lett å miste motet, det er sikkert!

      • OTK
        12. mai 2017 klokka 20:05

        Det blir ikke bedre, men neppe verre heller tror jeg. Som du ser, forslaget ble nedstemt av folk som dette virkelig angår.
        Jeg har ofte forundret meg over at folk aksepterer den enorme overføringen av nasjonale resurser til private interesser di siste åra, men det virker som ingen tenker over konsekvensen av dette på sikt.
        Hva skal nasjonen Norge gjøre i forhandlinger når forhandlingskortene er solgt/gitt bort.
        For sent å snyte seg når nesa er borte.
        Nå er Sandberg i gang med å gi bort Torskeressursene også til evig eie.
        Savner at fagforeningene i dette landet prinsipielt tar tak i konsekvensen av utarming av nasjonalstaten på sikt og formidler det til medlemmene/folket.
        Skal det fortsette med dagens tempo er det ikke lenge før vi er tilbake i føydalalderen.
        Beklager om jeg virker pessimistisk, men klarer ikke helt se lyset i tunellen.
        God Helg.

      • PerM
        12. mai 2017 klokka 20:49

        Helt enig med Helge. Jeg skjønner frustrasjonen. Ja, ikke bare det. Jeg er sjøl frustrett, ikke minst etter dagens kongressvedtak. Å melde seg ut løser ingenting.

  4. Tarjei Vatne
    12. mai 2017 klokka 14:47

    Det er så underlig hvordan EØS-spørsmålet er totalt fraværende i norsk politisk debatt, selv nå når det stunder mot valg. Ap og Høyre har all interesse av å diskutere fillesaker, samt late som om de er reelle politiske motstandere, noe de i hovedsak ikke er. Tør vi håpe på at dette programmet var en vekker også for NRK selv, slik at Jonas’ og Ernas plaprende lekestue ikke blir hovedvinklingen i valgkampen atter en gang?

    • Øystein
      12. mai 2017 klokka 17:44

      Det blir som å rope til sneglehus og tro at de kommer. Alle politiske partier på Stortinget er enige om det meste av de store spørsmål, spesielt utenrikspolitikk. Dette kommer trolig av fellesprogrammet: https://no.wikipedia.org/wiki/Fellesprogrammet

      Ellers kan folk google «Det er valg. Har vi noen valg?», så kan de lese hvor like partiene egentlig er. Så det er som du sier Tarjei: de diskuterer fillesaker, for å late som om de er reelle motstandere, men det er egentlig en distraksjon for å diskutere de store og viktige tingene.

      • Tarjei Vatne
        12. mai 2017 klokka 19:16

        Jeg er redd du har rett 🙁

    • Tore Alfhild
      13. mai 2017 klokka 02:53

      Nå har jo (som vanlig) ikke forfallet kommet så langt i Norge som i andre deler av Europa, men hvis vi kikker litt sørover så ser vi at mange av de etablerte «sentrumspartiene» sakte dør, og velgerne strekker seg mot de EU-skeptiske flankene. Ytre høyre og ytre venstre står nå to skritt unna å finne sammen i sak: ett skritt fra venstre og ett skritt fra høyre, om enn bare midlertidig for å bekjempe sin felles fiende, men til nå har ingen turt å ta det første skrittet. Dette er jo nesten bemerkelsesverdig med tanke på at den felles fienden også er det største politiske hinderet for begge parter.

  5. Victor Olaf Berntsen
    13. mai 2017 klokka 01:39

    I min tid som leder i oljeindustrien var jeg lite inponert av Arbeidstilsynets representanter. Firmaet hvor jeg arbeidet hadde alle formaliteter i orden,fagforening,verneombud,bedriftshelsetj,sikkerhetsfolk mm. Med andre ord hadde vi det aller meste i orden og fulgte godt opp det som krevdes. Her fikk vi ofte kontroller hvor det ble pirket i noen overtidstimer for mye samt andre bagateller. I nærheten lå to mindre bedrifter hvor lite av det formelle var i orden,og der det ble arbeidet dag og natt alle ukens dager med div. arbeidskraft. Disse bedriftene fikk aldrig kontroller av arbeidstilsynet(innside innformasjon). Jeg konkluderte med at det var veldig mye enklere å foreta kontroller hos oss,hvor de visste at det aller meste var i orden. Denne praksisen ser ikke ut til å ha bedret seg. Skammelig det som fremkom i Brennpunkt.

    • OTK
      13. mai 2017 klokka 18:20

      Forstår hva du mener. Har 13 år i leverandørindustrien i Rogaland, 8 år offshore og har observert det samme. Er vel ikke alle kontrollører som vil finne noe, da må dem jo åpne tilsynssak.. og det er farlig det.. Det kan jo bli konflikter.
      Virker som det ikke er alle saker/bransjer arbeidstilsynet vil ha så mye med å gjøre.
      Føler at Arbeidstilsynet/Petroleumstilsynet ikke er arbeidstakerens «venn» lenger på samme måte som tidligere.
      Det ser ut som bruk av tidsfrister/dispensasjoner er mye romsligere nå enn tidligere.
      Jeg mener det har skjedd store forandringer i arbeidslivet etter innføringen av vikardirektivet.. ikke til det bedre.

  6. Terje Sannerud
    13. mai 2017 klokka 08:43

    Det er valg i høst. Det er rimelig opplagt hvilke partier som jobber for å bli kvitt eøs-avtalen. Folk som er opptatt av å sikre arbeidstakeres rettigheter må vurdere hvilken representant som er nærmest å komme på Stortinget i sitt fylke. Anbefaler forøvrig alle som har muligheten å ta turen til Stortinget når viktige spørsmål debatteres og voteres over. Det gir et helt annet inntrykk enn det man får gjennom medier.

  7. harald Jens Johansen
    13. mai 2017 klokka 14:29

    Dette brennpunktprogrammet var en forferdelig opplevelse. Det er helt uforståelig at intet ble gjort for å hjelpe disse bilvaskerne, verken av Arbeidstilsynet, eller politi og rettsvesen. Jeg var engang verneombud på en bedrift i Troms, og jeg kunne stanse arbeidet med en gang dersom visse regler ble overtrådt. Men det jeg tror er at fagforeningene er korrumpert – jeg mener vi så det i programmet. Så derfor ser jeg ingen redning for dette. Jeg vet ikke hvem som i dag våger å sette foten ned i slike situasjoner.

    • OTK
      13. mai 2017 klokka 18:36

      Offentlige instansers mangel på inngripen i liknende saker (Det begynner å bli mange etter hvert) sier meg at det er en politisk ønsket situasjon.
      Det er ingen seriøs politisk debatt om verken årsak eller løsning på problemet.
      Men det er jo forståelig, da kommer jo Eøs/Schengen avtalen opp på bordet igjen og det er det jo nesten ingen politikere som ønsker.. om noen.
      Tror stemmen min går til Senterpartiet i år. Vil ikke tilbake til føydalalderen! ;p

  8. jostein Bjørkmo
    13. mai 2017 klokka 22:18

    Hvorfor skal vi på død og liv hjelpe disse bilvaskerne? De har jo en lønn som gjennspeiler inntekten i hjemlandet. Tenk deg at du hadde fått tilbud om flere millioner norske kroner i lønn for en slik jobb i et annet land. Det er selve systemet som vi må til livs. Ikke la andre bestemme grensene på hva dere skal tenke. Få bort shengen og eøs. Da forsvinner forhåpentligvis disse bemanningseslkapene som får våre skattepenger for å ruinere norsk arbeidsliv og vi sitter igjen med unge uføre. Politikere over hele Europa skjønner nå til sist litt av hvor verdifulle arbeidsplassene de skuslet bort til Kina og India var. Fordi de må tekkes stemningen i et folk i opprør for å bli valgt. Kapitalinteressene har nå strammet beltet for hardt. Det vil de angre på. Se i Frankrike. Hvilke arbeidsplasser for vanlige folk skal denne Macron skape? Jeg hørte her om dagen at vi snartt må kjøre opp til tråsykkel, er det slike byråkratijobber som det kommer mer av ? De gir ikke penger i statskassa. de tømmer den!

  9. Geir Hanssen
    14. mai 2017 klokka 10:35

    Men Grunnloven gir ingen annen lov fortrede framfor Grunnloven. EØS avtalen er Grunnlovsstridig som flere og flere jurister sier.
    Hvorfor blir ikke EØS avtalen prøvd for høyesterett.Dette også fordi etter Folkeretten trådte EØS aldri i kraft Sveits nektet å ratifisere avtalen men Norgesmester forhandlings delegasjon med Støre og Morten Wetland i spissen ble etter en del brevskriving enige om å late som om Norge og EU hadde enn avtale.
    Brevene er offentlige dokumenter og skal arkiveres.. Så «alle» EU direktiver er ugyldige etter norsk lov.Etter en lovtolking fra Miljødirektoratet skriver de at EU direktivene «ikke»står over Norsk lov men skal sammenfattes.Så er spørsmålet om politiet ble instruert Politisk.Så mye snusk som foregår I det politiske Norge er det ikke usannsynlig.Dessuten er JONAS STØRE JESUITTER. JESUITTER VAR ETTER GRUNNLOVEN NEKTET ADGANG TIL RIKET.
    DENNE LOVEN ER FJERNET. MEN DEN VAR DER FOR JESUITTER VAR EN FARE FOR RIKET..OG JONAS OGEU KOMMISJONENS PRESIDENT JACQUES DELORS OG JESUITT ER FADDERE TIL DEN EØS SOM DESTABILISER DEMOKRATIET..DERFOR VIL IKKE JONAS STØRE DETTE,.HANS LOJALITET LIGGER TIL DE ROMERSK KATOLSKE JESUITTENE

Legg inn en kommentar