Pakistans farlige blasfemilovverk

0
Kart fra commons.wikimedia.org

En 13-årig gutt ble drept og fem andre ble såret torsdag da en mobb angrep en politistasjon i et forsøk på å lynsje en hinduistisk mann som var siktet for blasfemi i den pakistanske provinsen Balutsjistan, ifølge lokale tjenestemenn.

Hendelsen fant sted i byen Hub etter arrestasjonen av Prakash Kumar, som ble arrestert tirsdag for angivelig å dele et bilde med blasfemisk innhold på WhatsApp.

«Da nyheten om arrestasjonen ble offentliggjort i lokale aviser på torsdag, omringet en mengde på rundt 500 personer byens politistasjon for å kreve at han ble overlevert», sa politimannen Abdul Sattar til AFP.

Da politiet nektet, angrep mobben dem og banket opp offiserer og representanter for lokale myndigheter før de åpnet ild med våpen. En 10 år gammel gutt ble drept og fem andre ble skadet i opptøyene, la Sattar til.

Kart fra commons.wikimedia.org

Ro og orden ble gjenopprettet først etter tre timer da regjeringen sendte inn paramilitære tropper for å spre mobben.

Politiet sier de som mistenkes for å ha oppfordret mobben til vold skal spores opp og arresteres. Politikilder har hevdet mobben ble ledet av en innflytelsesrik islamsk predikant, samt Zia Shehzad, en politiker fra det styrende PML-N-partiet.

Det var det tredje store «vigilante»-angrepet knyttet til beskyldninger om blasfemi på mindre enn en måned.

Den 13. april gikk hundrevis av mennesker til angrep på og drepte den 23-årige journaliststudenten Mashal Khan i Mardan. Hendelsen vekket betydelig internasjonal oppsikt etter at en video av den gikk viralt på sosiale medier.

Like over en uke senere angrep en mobb en psykisk syk mann som hevdet å være profet ved sin lokale moske i Chitral. Han ble senere reddet av politiet.

For noen måneder siden ble en rekke bloggere også anklaget for blasfemi, og noen av dem ble kidnappet og senere frigitt. Islamabad High Court påla senere myndighetene å rense sosiale medier og internett av blasfemisk innhold.

Pakistan har bedt Facebook om å hjelpe til med å undersøke «blasfemisk innhold» lagt ut på det sosiale nettverket, og det ser ut som den sosiale mediegiganten har gått med på å blokkere slikt innhold.

En blodig historie

Blasfemi er et svært følsomt tema i det konservative landet. Rettslig uprøvde påstander om blasfemi har ført til dusinvis av mobbangrep og mord siden 1990.

Etter disse hendelsene, spesielt etter Mashal Khans mord, har landets sosiale og politiske ledere gjentatte ganger understreket at folk ikke kan få lov til å ta loven i egen hånd.

Men kritikere mener at lovene i seg selv er blitt et problem.

Skribenten Eraas Haider i den store pakistanske avisen The Nation er en av disse kritikerne.

«Blasfemi er blitt et morderisk verktøy. Det må tas bort fra fanatikere før mer blod utgytes. Blasfemilovene har revet fra hverandre toleranseveven i vårt samfunn.»

Han mener at myndighetene har sviktet og man nå ser resultatene av mislykket politikk over lengre tid. Haider mener det er på høy tid at man får lovendringer.

«Det er på tide at vi alle blir enige om reformer i blasfemilover i Pakistan. Ideer skal diskuteres, ikke kveles. Det er på tide at vi bryter stillheten for nok er nok allerede.»

Straffereaksjoner mot ytringer som angriper religion har fortsatt sine tilhengere i vesten, og da ikke kun blant borgere med opprinnelse i land der stat og religion fortsatt er tett sammenvevd. Et resonnement som har vært lagt til grunn er at dersom samfunnet har et lovverk som slår ned på ytringer om religion som oppleves krenkende av religiøse, så kan det bidra til å dempe konflikter mellom grupper og skape et mer tolerant debattklima, som tar bedre vare på minoriteter.

Erfaringene fra et land som Pakistan med sine strenge lover gir ikke så mye støtte til en slik oppfatning. Det åpenbart giftige klimaet som omgir lovene rammer dessuten ikke bare folk som med viten og vilje ytrer seg uærbødig om eller mot islam –  som Salman Rushdie, Charlie Hebdo-redaksjonen, Theo van Gogh osv. Kun en rykte, en beskyldning fremsatt av noen som har et agg til en, kan være nok til å få den morderiske mobben i bevegelse, noe som også ser ut til å skape et press på myndighetene til å reagere mot «blasfemikeren». Minoriteter later til å være spesielt utsatt. Et eksempel på dette så man i saken mot den kristne kvinnen Asia Bibi.

Drept for å kritisere lovene

Bare det å være motstander av blasfemilovene er livsfarlig, og guvernøren i Punjab, Salmaan Taseer, ble drept på åpen gate i 2011 fordi han forsvarte Bibi og uttalte seg kritisk om blasfemilovene. Shahbaz Bhatti, en annen politiker som hadde forsvart Asia Bibi, ble drept senere samme året. Han var, i tillegg til å være minister for minoritetsspørsmål, den eneste kristne representanten i Pakistans kabinett.

Det spesielt bekymringsfulle i denne saken er hvor bred støtte det er ikke bare for lovene, men også for de som tar loven i egne hender. En folkemengde kastet roseblader på kjøretøyet som tok Salman Taseers morder til rettsalen. Taseers sønn sier at alle landets moskeer bifalte handlingen og at 2500 av landets advokater tilbød seg å forsvare morderen gratis.

i Norge vekket det oppsikt da et hundretalls muslimer, deriblant sentrale personer i Central Jamaat, en av Norges største og eldste moskeer holdt en markering til støtte for blasfemilovene og Taseers drapsmann, Mumtaz Qadri, som nylig ble henrettet. Moskeens imam Nehmat Ali Shah var blant dem som holdt appell. Flere, deriblant en del norskpakistanere, kritiserte de involverte i etterkant.

Forrige artikkelHelse Sør-Øst: Stalldøra er åpen og hesten har stukket av
Neste artikkelMotsägelsefullt och missledande om Jemen i SR/’Konflikt’