Frankrike: Slutten på en stor industrinasjon

Frankrike var en av verdens store industrinasjoner. Det er bare å tenke på navn som Citroën, Renault, Airbus, Peugeot og Alstom så aner man at landet har tilhørt førstedivisjon.

Men det var den gang. Etter at Frankrike ble med i eurosonen har landet stupt som industrinasjon, og fallet er størst for den en gang så stolte franske bilindustrien.

Hvis 1990 settes som basisår (indeks = 100) hadde Frankrike sin topp som industrinasjon i 2000 med indeks = 104. Det var året før euroen ble innført. Før finanskrisa i 2008 var fransk industri tilbake på 1990-nivå, men så kom det dramatiske fallet. I 2009 var indeksen 86, et fall på 14 poeng på ett år. Siden har den tatt seg ørlite grann opp, men ligger nå å vaker rundt 90.
Ifølge Eurostat utgjorde industrien 19,2% av fransk økonomi i 1990. Nå er andelen nede på 14,1% og industrisysselsettinga bare 11,9%.
fransk-industri

Enda mer markant blir fallt når vi ser på bilindustrien. Verdens biolproduksjon ble omtrent doblet fra 1990 til 2015, fra 53 millioner kjøretøyer til 90 millioner i 2015. Tyskland økte sin bilproduksjon fra 5 til 6 millioner kjøretøyer. Og hva skjedde i Frankrike?
Frankrike halverte i samme periode sin bilproduksjon fra ca. 4 millioner til ca. 2 millioner kjøretøyer.

fransk-bilproduksjon
I 2000 var Frankrike på fjerdeplass i antall produserte kjøretøyer. I 2015 var Frankrike på 11 plass, snart forbigått av Thailand.

Euroen har satt Frankrike i en tvangstrøye og landet taper overfor alle sine konkurrenter.
Den sanksjonspolitikken som USA har tvunget landet til å føre overfor en ev sine viktigste eksportmarkeder, nemlig Russland, har påført ikke minst fransk verftsindustri noen harde slag.

Fransk eksport til Russland ble halvert i 2014, altså det året sanksjonene ble innført.

Det var også det året da USA tvang Frankrike til å kanselere salget av to Mistral-klasse helikopterskip til Russland.

Arbeidsløsheten i Frankrike er skyhøy med hele 3,6 millioner mennesker uten arbeid og med en arbeidsløshet for unge under 25 år på ca. 25%. Siden finanskrisa er langtidsarbeidsløsheten mer enn fordoblet.

Siden 2000 er immigrasjonen til Frankrike økt betydelig, men landet har stadig færre jobber å tilby sine nye landsmenn.

  2 kommentarer til “Frankrike: Slutten på en stor industrinasjon

  1. 6. november 2016 klokka 07:39

    «Verdens biolproduksjon ble omtrent doblet fra 1990 til 2015, fra 53 millioner kjøretøyer til 90 millioner i 2015.»

    Tenk om verden istedenfor hadde benyttet disse ressursene til å bygge VillageTowns: https://blog.p2pfoundation.net/village-towns-norwegian-countryside/2016/09/17

    Steigan bor forøvrig i det nærmeste man kommer en VillageTown i Europa, i Tolfa.

  2. ⒶF
    6. november 2016 klokka 15:10

    From Brexitland:

    https://vid.me/gxr8

Legg inn en kommentar