PR-fest hos Konsulentpartiet

0

Heiltidspolitikarar, politiske rådgjevarar – og kommunikasjonsfolk. Desse yrkesgruppene dominerer framlegget til ny stortingsliste for Oslo Ap. Av listas 25 namn er 20 yrkesaktive. Av desse er det berre fire som har ein annan jobb enn rådgjeving, PR og fulltidspolitikk.

Det er avisa Klassekampen som skriver dette.

Journalist Jens Kihl skriver videre:

Zaineb Al-Samarai arbeider i kommunikasjonsbyrået Rud Pedersen. Inger Helene Vaaten og Jon Reidar Øyan er kommunikasjonsrådgjevarar i Handel og Kontor og i Arbeidarpartiets stortingsgruppe.
Victoria Marie Evensen er fulltidspolitikar i Oslo Rådhus, men kjem frå stillinga som tekstforfattar i reklamebyrået Dinamo. Og Eskil Pedersen er kommunikasjonssjef i Nortura SA.
Lengre ned på lista finn vi òg Katinka Riksfjord Sporsem, som nyleg kom til stillinga som dagleg leiar i LO-forbundet Norsk Flygerforbund frå jobben som kommunikasjonssjef i Tankesmien Agenda.

Dette gjenspeiler det jeg har pekt på i artikkelen Det norske Kartellpartiet. Politikken til den fleste norske partiene er blitt så lik og så dominert av 1%-erne at det bare gjenstår å markedsføre dem på litt forskjellig måte for å opprettholde illusjonen om at de representerer noen reelle alternativer.

For et par tiår siden var det én ansatt per 10 folkevalgte i Stortinget. I dag er forholdet en til en. Dessuten er det vokst fram et apparat av politiske rådgivere og medierådgivere. De brukes til dels av alle kartellpartiene. Deres oppgave er å trimme skuespillerne, æh politikerne, slik at de framstår bra i media og framfører meninger som kan sikre gjenvalg.

Med APs valgliste i Oslo har man gått et skritt lenger. Rådgiverne overtar ganske enkelt partiet uten noe mellomledd.

Klassekampen setter fingeren på et sentralt punkt ved Arbeiderpartiet av i dag. Det er et parti av heltidspolitikere, rådgivere og PR-konsulenter. Men avisa mister et poeng som er så åpenbart at det er helt pinlig: Det finnes ikke én arbeider på Arbeiderpartiets liste i hovedstaden.
Det burde altså være på høy tid med et navneskifte. Kunne ikke AP sette i sving konsulentene sine med å finne nytt navn? De driver jo med sånt. Hva med Konsulentpartiet? Forente lobbyisters parti? Rådgiveralliansen?

På AP-lista finner vi også Espen Barth Eide, mannen som fikk Norge med i Syria-krigen og som nå er direktør i milliardærklubben World Economic Forum.

Nå går det mot valg igjen og da pleier jo Klassekampen å drive valgkamp for AP som «venstresidas alternativ». Er det for mye å håpe at avisa tar med seg kunnskapen om PR-konsulentpartiet inn i valgkampen?

Forrige artikkelBegynner mainstream media å få nok av Clinton Inc.?
Neste artikkelKrigen i Jemen – spørsmål til Klassekampens redaktør
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).